Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Superb lll sin Skoda Octavia Scout 1,8 TSi 4x4 DSG 2018 FL

Anbefalte innlegg

Da er det under en time igjen til jeg skal være hos forhandleren, og nå må jeg faktisk si at det «kribler» litt her, må si jeg ser frem til å hente den nye bilen. :) 

Ventetiden har vært lang, men nå nærmer det seg virkelig en ende på det også........ ;)

Kommer nok noen bilder i løpet av kvelden vil jeg tro :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, PaulusA skrev:

You are late! ??

Kvelden er enda ung ? Obligatorisk med å dra på med noen kilometer første dagen man har hentet ny bil, hvertfall hos meg :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ;) 

Ja er vel både sein og treg, men så har jeg nesten akkurat hatt bursdag og blitt enda eldre, så da går det jo bare tregere og tregere......... ;) 

Bilen er hentet, og jeg har hatt gliset på vidt gap nesten hele tiden :D 

Klargjøringen og voksingen av bilen var veldig flott utført, og jeg har da også fjernet samtlige bokstaver på bakluken inkl. Scout merket, så da er det bare Skoda logoen igjen på bakluken. :) 

Er litt annerledes på veien enn Superben, men det var jeg jo også klar over. Superben lå tyngre og «stødigere», uten at det er noe »feil» her. Det krever bare en liten tilvending, og så er vi fort «bestevenner» Scouten og jeg også ;) 

Angående dekk som jeg har vært ganske så opptatt av i mange innlegg her, så virker det nesten som det er noe som forfølger meg når det gjelder VAG, tror dere ikke på søren jeg fikk Pirelli Cinturato P7 for tredje gang på rad! Men disse virker likevel litt annerledes, og de var merket med Seal Inside også. Ser ut til at det betyr at de er punkteringsfrie.......?

Har ikke helt fått kjørt slik jeg ønsker i dag, for kjærringtrøllet hadde jo klart kunststykket å si ja til at vi skulle besøke noen i dag........, men men, da får jeg ta det igjen senere, for ferien starter jo også i dag :)

Noen bilder har det blitt, men en får ta noen flere i løpet av helgen.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Endret av Superb lll
  • Lik 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil @Superb lll. Scouten er en god bil og kjøre. Det du burde prøve, etter som du er vant med en tyngre bil, er å dra på skikkelig på svingete vei. Den sitter som spikra. Siger ikke ut en millimeter. Dra på så du blir usikker på om du klarer å holde svingen :-) 

God følelse med ny bil. Gratulerer!

• Lik 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det @Scout :) 

Hehe, er ikke i tvil om at Scout er en fin bil, og det var ikke negativt ment i det hele tatt, kun at den var litt annerledes enn Superb. Min (tidligere) Superb hadde jo DCC (adaptivt understell) som jeg konsekvent hadde i Sport, og i tillegg så er jo det et senket understell og dermed litt stivere enn et std understell. Så bytter jeg til Scout som er smalere og høyere, så føles det i hvert fall som om tyngdepunktet heves noen cm, og det må en bare bli vant til :) 

Jeg har kun kjørt rett over 9 mil i dag, så vi er nok i «bli kjent fasen» enda ;) Alt virker meget bra, og her er jeg ganske sikker på at jeg har funnet en ny og god «bilvenn» :D 

Jeg er i hvert fall strålende fornøyd med både bil og hvordan bilen er satt sammen med utstyrspakker og annet ekstrautstyr :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.7.2018 den 20.27, Superb lll skrev:

Hehe ;) 

Ja er vel både sein og treg, men så har jeg nesten akkurat hatt bursdag og blitt enda eldre, så da går det jo bare tregere og tregere......... ;) 

Bilen er hentet, og jeg har hatt gliset på vidt gap nesten hele tiden :D 

Klargjøringen og voksingen av bilen var veldig flott utført, og jeg har da også fjernet samtlige bokstaver på bakluken inkl. Scout merket, så da er det bare Skoda logoen igjen på bakluken. :) 

Er litt annerledes på veien enn Superben, men det var jeg jo også klar over. Superben lå tyngre og «stødigere», uten at det er noe »feil» her. Det krever bare en liten tilvending, og så er vi fort «bestevenner» Scouten og jeg også ;) 

Angående dekk som jeg har vært ganske så opptatt av i mange innlegg her, så virker det nesten som det er noe som forfølger meg når det gjelder VAG, tror dere ikke på søren jeg fikk Pirelli Cinturato P7 for tredje gang på rad! Men disse virker likevel litt annerledes, og de var merket med Seal Inside også. Ser ut til at det betyr at de er punkteringsfrie.......?

Har ikke helt fått kjørt slik jeg ønsker i dag, for kjærringtrøllet hadde jo klart kunststykket å si ja til at vi skulle besøke noen i dag........, men men, da får jeg ta det igjen senere, for ferien starter jo også i dag :)

Noen bilder har det blitt, men en får ta noen flere i løpet av helgen.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Gratulerer! Godt valg? P7 med seal inside på min også. Har ikke tenkt over hva det innebærer . Nærmer seg hele 1000 km min, er ikke lenge om å ta igjen det du?Gi gass! 

Seal inside forklart:

Endret av Octy III
  • Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare kosen med andre ord. Scout og Octavia mangler nok litt trøkk på bakhjula til å kunne dra på skikkelig, men sitter definitivt greit.

Hvis Seal inside er punkteringsfrie er de sikkert også litt stivere. Gi gjerne referat om hvordan det oppleves over tid

Ellers så ønsket jeg meg en Scout selv, men ble enten litt ribbet utgave eller bad road på vanlig utgave. Ble jo det siste og helt greit

Gratulerer nok en gang 

Endret av PaulusA
  • Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil! Fin farge og pene felger, jeg ser hvorfor de ble valgt. Jeg gikk for 17-tommere og hadde valgt det igjen hvis jeg hadde kjøpt meg en Scout. Men det er jo smak og behag.

Kan du vise et bilde bakfra, kune være interessant å se hekken uten merker. Lurer på å gjøre det samme og samtidig friske opp skodamerket. Men det sitter litt langt inne kjenner jeg.....

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Octy III skrev:

Gratulerer! Godt valg? P7 med seal inside på min også. Har ikke tenkt over hva det innebærer . Nærmer seg hele 1000 km min, er ikke lenge om å ta igjen det du?Gi gass! 

Takk for det @Octy III :) 

Har ikke tenkt så mye mer over det jeg heller ang. Seal Inside, enn at det er en illustrasjon på dekksiden som viser at en kjører på en spiker e.l.  Sommerferien starter nå, så noen flere km blir det nok i løpet av sommeren, men det er nok ikke sikkert at jeg «tar deg igjen» for det, for det blir sikkert litt kjøring på deg i løpet av sommeren også vil jeg tro ;) 

10 timer siden, PaulusA skrev:

Bare kosen med andre ord. Scout og Octavia mangler nok litt trøkk på bakhjula til å kunne dra på skikkelig, men sitter definitivt greit.

Hvis Seal inside er punkteringsfrie er de sikkert også litt stivere. Gi gjerne referat om hvordan det oppleves over tid

Ellers så ønsket jeg meg en Scout selv, men ble enten litt ribbet utgave eller bad road på vanlig utgave. Ble jo det siste og helt greit

Gratulerer nok en gang 

Takk for det @PaulusA :) 

Octaviaen var faktisk merkbart piggere enn Superben, selv om jeg tar det veldig pent i innkjøringsfasen. Er mer responsiv på gassen og virker «sterkere» uten at jeg helt klarer å forklare hvorfor. Mulig at en annen DSG kasse er den største årsaken til det, vet jo at den også har «hele» 30nm mer dreiemoment enn Superben, men akkurat det tror jeg neppe utgjør noen forskjell på den kjøringen jeg hadde i går kveld :) 

Tror Seal Inside betyr punkteringsfrie dekk, i hvert fall om en ser på illustrasjonen på dekksiden på det ene bildet jeg la ved i går, for der ser det jo ut som at det kjøres over en spiker. Om de er hardere å kjøre på vet jeg ikke, for det er jo en helt annen bil enn Superben, så en direkte sammenligning der er nok ikke så enkel, i tillegg så er det jo også en annen dekkdimensjon. Selv om ikke det er store forskjellen, så utgjør det jo litt på både bredden og høyden på dekket.

Scout har i hvert fall innfridd så langt, så får vi bare håpe at det fortsetter i fremtiden også :) 

9 timer siden, CitizenX skrev:

Grattis med fin Scout. Den var nydelig med rette fargen ?

Takk for det @CitizenX :) 

Ja selger og noen kunder var veldig rosende til denne fargekombinasjonen, for de hadde stort sett Scout i hvitt eller blå tidligere, denne sammensettingen var av de mer sjeldne :) 

9 timer siden, Sjåføren skrev:

Gratulerer med flott bil! Fin farge og pene felger, jeg ser hvorfor de ble valgt. Jeg gikk for 17-tommere og hadde valgt det igjen hvis jeg hadde kjøpt meg en Scout. Men det er jo smak og behag.

Kan du vise et bilde bakfra, kune være interessant å se hekken uten merker. Lurer på å gjøre det samme og samtidig friske opp skodamerket. Men det sitter litt langt inne kjenner jeg.....

Takk for det @Sjåføren :) 

Jeg liker godt både farge på bil og de valgte felgene ja, og jeg hadde definitivt valgt 18" om jeg skulle bestilt på nytt igjen også, men det er jo som du sier smak og behag :) 

Klart jeg skal ta et bilde av bilen bakfra uten emblemer, og det gjør seg veldig godt etter min egen mening i hvert fall :) 

7.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, tronna skrev:

Gratulerer så masse! Ser meget bra ut! Nå må vinteren bare komme !

Takk for det @tronna :) 

Er veldig fornøyd med alt sammen her, og ja det kan jo bli artig å prøve den på vinterføre, men helt ærlig så håper jeg jo at det drøyer noen mnd før vinteren kommer da ;) 

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cool ?

Med mere moment, bedre kasse og lettere bil er nok dette ganske mye endring vil jeg tro ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er nok inne på noe der @PaulusA :) 

Angående det med dekka, så vet jeg som sagt ikke helt om det er forskjeller (altså i hardhet) på punkteringsfrie dekk og de som ikke er det. Men det kan jo hende at det er noen lærde her inne som har noen erfaringer de kan dele med oss :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Superb lll skrev:

Du er nok inne på noe der @PaulusA :) 

Angående det med dekka, så vet jeg som sagt ikke helt om det er forskjeller (altså i hardhet) på punkteringsfrie dekk og de som ikke er det. Men det kan jo hende at det er noen lærde her inne som har noen erfaringer de kan dele med oss :) 

Ingen ekspert her!

Men, ifølge denne artikkelen, så er dem på lik linje med normale dekk :)

https://www.nyttombil.no/enklere-og-tryggere-med-punkteringsfrie-dekk/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Marius skrev:

Ingen ekspert her!

Men, ifølge denne artikkelen, så er dem på lik linje med normale dekk :)

https://www.nyttombil.no/enklere-og-tryggere-med-punkteringsfrie-dekk/

Som sagt så har jeg ikke merket den store forskjellen fra forrige bil når det gjelder dekka, men det er jo helt forskjellige biler og en annen dekkdimensjon, så synes det er vanskelig med en direkte sammenligning der.

Men som det står i artiklen det linkes til, så skriver jo dem om stivere dekksider, og det indikerer jo også hardere dekk, så det er helt sikkert riktig at det er det, jeg bare vet ikke hvordan bilen ville vært med vanlige dekk :) 

Ser jo veldig praktisk ut med slike dekk da, lurte litt på om det var std på Scout, siden kanskje kan kjøres på litt annerledes underlag enn en std Octavia, men det er jo bare en tanke fra min side......... :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel @Superb lll. Min erfaring er at run flat dekk bråker en del pga hardhet. Jeg skreik derfor til meg Michelin dekk på min nybil. Det var ikke run flat, og ganske myk/mye gummi (17"). De kan jeg høre forskjell på lyden i mot asfalten avhengig av temp ute. Men hørselen min er litt over normalen kritisk. Jeg prøvde en Scout med  P7 18", men fiksa ikke lyden av dem. Da er det ikke mye  gummi. Men de fleste finner seg vel greit til rette med de dekka, regner jeg med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Takk for svar , kodiaq6011 , tror det ble gjort i bilforretningen , men skal prøve igjen .   Vance 
    • Nei. Hvilke motor, effekt og hvis du vet hvilke ecu som sitter i bilen. Motor kode?
    • Hei,har tenkt på d men vil ikke d slå ut på eu kontroll når dæm tar sånn co2 greier?😀
    • Jeg har brukt dynavin spillere i forskjellige biler. Utmerket kvalitet og oem utseende med alle muligheter som wifi, obd2 live data, DAB, ryggekamera, internett etc.. meget bra og stabil kvalitet på komponentene som blir brukt i spilleren.
    • Styreenheten til motor? Da var den sikkert defekt innvendig. Disse har igrunn lang levetid men kan skje når som helst. Når jeg åpner styreenheten bruker jeg varmepistol pga silikon rundt. Så de er godt bygget og tette.
    • Hei jeg er ny Skoda eier 2006 Octavia. Skal bytte ut eksisterende radio med integrert DAB radio / ryggekamera. Noen som har gode forslag. 
    • Hentet bilen i dag etter skifte av motorstyring. Alt vell så langt. De flyttet styreenheten over til annen bil og fikk samme feilen, så regner med det var årsaken. 
    • Du må angi en kode i bilen slik at den snakker med server. Trykk på connect appen i bilen så får du beskjed om aktivering.
    • Mim målte 176hk orginalt men jeg landet på 226 på hjul etter mye justering frem og tilbake pga økt diselforbruk.  Når det gjelder garanti så ryker den hvis de finner ut. Men som tidligere nevnt så er min bil taxi og har passert 80.000 km. Vært på serivice, pkk, ellers i tilknytting til motorlampe. Henta bilen fra verksted idag pga motorlampa og gløde lampa lyste. Så det er gjort mange grundige undersøkelser på styreenhet for å finne feil. Bilen har samtidig vært koblet opp mot server til vag for grunninstillinger. Alt som er mulig å omprogrammere er omprogrammert på min bil itillegg til 15 andre kodiaq i taxiflåten. Ellers har jeg kun kjørt mercedes og der har også alle bilene vært omprogrammert og tunet. Alle bilene er i trafikk p.r.dd.  Har ikke opplevd nien problemer med garantisak i tilknytting til tuning siden 2003/2004 Og helt riktig at dårlig tuning  gjør levetiden på motor ganske kort. Og personlig er jeg ikke glad i boxer som tilknyttes motoren så ecu blir manipulert. Taxi har mange forskjellige sjåfører og alle har sin kjørestil. Så tuning på mine biler er tilrettelagt for maks effekt, lite disel forbruk, lang levetid på motor og girkasse. Ene taxien har 1.745000km 2008 mod. Går som drosje enda. Ellers har vi gjennomsnitt på ca 1million.  Ps! Ferdig software filer er ikke å anbefale for noen. Alle justeringer må skje på orginal software.
    • Hvordan får jeg Skoda connect appen til og kommunisere med bilen . Har registrert meg  , og appen er oppe og kjører. Må jeg gjøre noe i bilen ?  Takknemlig for allle tips ..er nybegynner . 
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Det er mulig. Har sett funtion for garsjeport åpner. Men har ikke rørt eller testet den. Men funksjonen er der..
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: