Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Superb lll sin Skoda Octavia Scout 1,8 TSi 4x4 DSG 2018 FL

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjørt 13 000 km med min bensinscout, men forbruket har ikke endra seg noe. Jeg kjørte på 0,63 etter 2-3000 km, og har vel nå rekordnotering på 0,6. Men det er når jeg konsentrerer meg om å kjøre som en miljøfreak. Ellers går det vel i 0,75 hvis man skal føle seg normal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var nesten litt uventet lesing @Scout, for alle biler jeg har kjøpt nye har «løsnet» ved alt fra 6 - ca 11.000kjørte km, og da merker en at de går bedre, og at forbruket går litt ned.

Men som du skriver, det som virkelig får ned forbruket er rett og slett å ha en lett høyrefot og kjøre jevnt/pent, ingen harde oppbremsinger og harde akselerasjoner (ikke ryk og napp kjøring).

Min bil ligger også stort sett på 0,75 ltr pr mil i snitt, og da går jeg definitivt ikke inn for å spare eller kjøre pent, selv om det ikke er noen råkjøring av den grunn. Jeg har som tidligere nevnt i et annet innlegg fått den ned på 0,61, men da gikk jeg også inn for å være forsiktig. Så det går jo å redusere forbruket en del om en virkelig vil, men det er jo ikke så artig da, hehe ;) 

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her ligger jeg på mellom 0.8 og 1.2 liter på mila... Men høyrefoten har vært tung de 400km bilen nå er kjørt.
Men håper og tror at forbruket går litt ned etter hvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har jo ganske like biler @TheHaughom, og forbruket vårt er relativt likt så langt! Har hatt noteringer nede i 0,73 men da med mest landevei og lite kryss med stopp. Men generelt mellom 0,8 og 1,0 for min del. Etter hva andre skriver så skal dette løsne litt etter litt, men har ikke noe tro på at under 0,7 vil bli noe vanlig syn, om det kommer i det hele. Men med stor bil og 4x4 skal jeg ikke klage på dette :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei en må tenke litt på størrelsen og vekta av bilen også, så det forbruket dere oppgir her synes jeg ikke er så avskrekkende for å være en bensinmotor. Men det er klart at tyngden på høyrefoten har svært mye å si for hvor høyt/lavt forbruket vil ende, tung fot og bykjøring er i hvert fall ikke en god kombinasjon ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har kun hatt småkjøring til nå, og Avensisen fra 05 hadde også over 0.8 på mila da. Skal en tur til Trysil i høstferien, så blir spennende å se på forbruket da :) 

Endret av TheHaughom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har bilen vært en tur på verksted. Typisk nok så fant de ingenting, og nyeste sw var allerede installert. Så da var det i grunn helt bortkastet å sende den inn. 

Men fikk spurt om disse meldingene som står når du skrur av. Det er nok ikke mulig å skru av ha det-meldingen. Han på service hadde aldri fått spm om akkurat den. Mld om å ikke glemme tlf kan skrus av, men vil fortsatt si ha det når du forlater bilen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var synd det ikke ble noen løsning på det @Frederik

Som tidligere nevnt mld om Ikke glem mobilen har jeg deaktivert, men da er det som vi har trodd tidligere her, det er ikke mulig å fjerne Ha det mld. Takk for at du sjekket opp @Frederik :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var vinterhjula på, og felgene ble jo bedre enn hva jeg først så for meg, så da fikk kanskje frua rett likevel angående disse felgene da......... ;)

Skal ærlig si at sommerfelgene er stiligere etter min mening, men er jo greit å bytte på litt :) 

Hva synes dere da?

Er jo greit å høre andres meninger også, selv om det er vi som har dem....... ;) 

5bb76899a41c1_2018-10-0514_51.19-2.thumb.jpg.1789c5ae529f71e3bafc5d353a2816c4.jpg

• Lik 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fruen har rett, felgene er tøffe! De kler bilen veldig godt, selv om jeg synes de er i mørkeste laget. Ideelt sett (min mening), må mørke eller svarte felger ha blanke eller sølvfargede kontraster. Men til vinterfelger er de kjempepraktiske, for skitt blir ikke SÅ synlig. Kjør med hevet hode, terningkast 8 (!).

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble fruen fornøyd her @Sjåføren, den kommentaren likte hun veldig godt :) 

Jeg for min del er helt enig med deg, disse felgene i antrasitt grå hadde gjort seg enda bedre om det var noen alu/sølv detaljer/kontrast partier på dem. Det er det jeg har vært betenkt på hele veien, i tillegg til at jeg ser det som et lite «mareritt» med rengjøring i mellom og bak alle disse eikene........ Har kjøpt inn en god såpe til felger, samt felgbørster i forskjellige størrelser, så vi får se hvordan de fungerer i praksis. Har også vokset både bil og felger med voks fra Swissvax, så får håpe det kan gjøre «vintervedlikeholdet» litt enklere :) 

Jeg setter pris på terningkastet @Sjåføren, det var et trinn høyere enn hva jeg selv ga......... ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått prøvet bilen, vinterdekka og 4x4 systemet litt etter gårsdagens snøfall her på østlandet. Ingen store utfordringer, men likevel nok løs snøslaps til at det er dårlig grep. Husker jo godt Superbens vanskeligheter med å ta seg frem på det underlaget, så det løste dette 4x4 systemet helt uproblematisk :) Scouten dro seg litt sideveis i starten, men nesten helt uten hjulspinn og kjørte rett opp den kneika jeg prøvde meg i, der kom rett og slett aldri Superben opp ved de samme kjøreforholdene.

Vinterdekka er jo også en generasjon nyere, og må si at jeg så langt liker dem veldig godt :) Nokian Hakkapeliita R3 har gitt meg gode kjøreegenskaper på de underlagene jeg har prøvet dem så langt. Da er de prøvet på våt/tørr asfalt og snø/snøslaps, underkjølt regn og ren is er de ikke prøvet på enda, så det er litt for tidlig å konkludere med bare positivitet enda. Ser bra ut så langt da :) 

Bilen i seg selv blir jeg også mer og mer fornøyd med, er en del ting jeg likte bedre på Superb, men det er jo helt forskjellige biler, så en kan jo ikke direkte sammenligne dem heller. Men Octavia Scouten har blitt en god «kjørevenn» så langt, så får en bare håpe at det fortsetter like problemfritt som det har vært så langt. :) 

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var vinteren igang ja 👌 gøy lesing at 4x4 systemet virker bra! Har hatt noen dager med frost i bakken her også, men ikke spesielt glatt enda. 

Nokian har så lenge jeg husker laget gode dekk, så har absolutt troen på at R3 er gode dekk de også! :)

At superb og octavia er av forskjellig kaliber er det ingen tvil om. Men ingen av de er noe dårlig valg :) gøy lesing at flere er fornøyde med Skodaen sin 👌

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4x4 er absolutt verdt alle penga! Finnes nok bedre systemer ja, men så lenge man holder seg på veien er haldex mer enn godt nok tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter nesten å ha hatt daglige turer til sykehuset i et par mnd, så har det dessverre også satt sine merker på bilen med uforsiktige personer som har stått parkert ved siden av meg. En lokal bilpleier har sett på dette, så det skal bli opp mot 90-95% bra, så det får jeg nok bare slå meg til ro med, for lakkering av dørpaneler tror jeg vil bli enda mer synlig. Det er 3 dørpaneler som er ripet opp, med ymse riper av forskjellig dybde og lengde.

Men har et lite spørsmål angående hjelpemidler til å flekke riper på innsiden av sommerfelgene, har sett det nå de siste dagene når jeg endelig har hatt muligheten til å gi dem litt etterlengtet pleie. Hvordan dette har skjedd med felgen vet jeg ikke, men de eneste som har hatt hjulene av på denne bilen siden den forlot fabrikken er de som foretok understellsbehandlingen, men en kan jo ikke komme med en klage på dette etter over 7 mnd, og jeg har heller ingen bevis for at det er de som har gjort det, mulig det også kan være fra fabrikken, selv om jeg er litt mer tvilende til det.......

For å komme til poenget, jeg har fått blandet riktig lakk til disse felgene, men kosten som følger med blir for bred. Så er det noen som har et godt forslag til hva en kan bruke til å fylle lakk i en relativt lang og dyp ripe?

Det er jo som nevnt på innsiden av felgen, så det er jo ikke veldig synlig for å si det slik, men synes det er greit å gjøre det så pent som mulig likevel. Jeg har tenkt litt på f.eks. en tannpirker eller noe annet tilsvarende smalt og spisst, men finner ikke noe særlig som er godt egnet etter min mening. Jeg vet at det finnes et verktøy til dette, men klarer ikke å finne det tilbake (for øyeblikket).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det @Marius :) 

Joda, det går sakte men sikkert fremover, selv om det er et godt stykke igjen.

Se der ja, det var en slik jeg tenkte på, takk for linken @Marius :) 

Det er synd at det vises så lite respekt for andres eiendeler nå for tiden, har jo egentlig mer enn nok med hva en er igjennom for tiden, og så bli møtt med en oppripet bil i tillegg er bare trist. Så det er vel da en får tenke litt på at det tross alt «bare er en bil»...... 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det går bra med deg @Superb lll, godt å ha deg tilbake!

Det er litt irriterende at så mange tar så lett på andres ting og tang.... Og så sant du føler for å fikse felg selv, så gjør det så snart som mulig. Salt og skitt tærer på metallet hvis det er hull på lakken, og du kan få "ormer" som kan spre seg utover. Om det ikke blir 100%, så er det ikke så farlig, inni felgen kan man tillate litt. Det finnes også firma som fikser sånt, en stripe innvendig kan vel ikke koste allverden.

• Lik 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det @Sjåføren :) 

Joda med meg går det relativt bra, det er er den ene datteren vår det gjelder, men det gjør jo noe med oss når det er alvorlig for å si det litt forsiktig.........

Ja felgen skal jeg fikse selv, for det er som sagt på innsiden og det er kun en ripe i lakken, så det blir uansett ikke så enkelt å se det. I tillegg så er det den ene sommerfelgen det gjelder, men jeg klarer ikke helt å forstå hvordan noen i det hele har fått det til. Men alle kan jo selvfølgelig være uheldig, uansett hvem det nå er som har gjort dette. Det er en langsgående ripe som er ca 25 ca lang og det er nære kanten innvendig, så på en relativt mørk felg så har det vært umulig å se når felgen har vært montert på bilen. Jeg vasket dem når jeg byttet til vinterdekk i høst, men det var nå når jeg skulle gi dem litt ekstra stell med voks før våren jeg la merke til dette. Jeg «reparerer» jo kun dette for at det ikke skal begynne å korrodere i aluminiumen, det er ikke synlig når felgen er på bilen.

Hadde det vært på utsiden av felgen, så hadde jeg mest sannsynlig latt noe andre gjøre det, i hvert fall om det hadde vært en kantkjørt felg, men det er som sagt ikke en slik skade.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Takk for svar , kodiaq6011 , tror det ble gjort i bilforretningen , men skal prøve igjen .   Vance 
    • Nei. Hvilke motor, effekt og hvis du vet hvilke ecu som sitter i bilen. Motor kode?
    • Hei,har tenkt på d men vil ikke d slå ut på eu kontroll når dæm tar sånn co2 greier?😀
    • Jeg har brukt dynavin spillere i forskjellige biler. Utmerket kvalitet og oem utseende med alle muligheter som wifi, obd2 live data, DAB, ryggekamera, internett etc.. meget bra og stabil kvalitet på komponentene som blir brukt i spilleren.
    • Styreenheten til motor? Da var den sikkert defekt innvendig. Disse har igrunn lang levetid men kan skje når som helst. Når jeg åpner styreenheten bruker jeg varmepistol pga silikon rundt. Så de er godt bygget og tette.
    • Hei jeg er ny Skoda eier 2006 Octavia. Skal bytte ut eksisterende radio med integrert DAB radio / ryggekamera. Noen som har gode forslag. 
    • Hentet bilen i dag etter skifte av motorstyring. Alt vell så langt. De flyttet styreenheten over til annen bil og fikk samme feilen, så regner med det var årsaken. 
    • Du må angi en kode i bilen slik at den snakker med server. Trykk på connect appen i bilen så får du beskjed om aktivering.
    • Mim målte 176hk orginalt men jeg landet på 226 på hjul etter mye justering frem og tilbake pga økt diselforbruk.  Når det gjelder garanti så ryker den hvis de finner ut. Men som tidligere nevnt så er min bil taxi og har passert 80.000 km. Vært på serivice, pkk, ellers i tilknytting til motorlampe. Henta bilen fra verksted idag pga motorlampa og gløde lampa lyste. Så det er gjort mange grundige undersøkelser på styreenhet for å finne feil. Bilen har samtidig vært koblet opp mot server til vag for grunninstillinger. Alt som er mulig å omprogrammere er omprogrammert på min bil itillegg til 15 andre kodiaq i taxiflåten. Ellers har jeg kun kjørt mercedes og der har også alle bilene vært omprogrammert og tunet. Alle bilene er i trafikk p.r.dd.  Har ikke opplevd nien problemer med garantisak i tilknytting til tuning siden 2003/2004 Og helt riktig at dårlig tuning  gjør levetiden på motor ganske kort. Og personlig er jeg ikke glad i boxer som tilknyttes motoren så ecu blir manipulert. Taxi har mange forskjellige sjåfører og alle har sin kjørestil. Så tuning på mine biler er tilrettelagt for maks effekt, lite disel forbruk, lang levetid på motor og girkasse. Ene taxien har 1.745000km 2008 mod. Går som drosje enda. Ellers har vi gjennomsnitt på ca 1million.  Ps! Ferdig software filer er ikke å anbefale for noen. Alle justeringer må skje på orginal software.
    • Hvordan får jeg Skoda connect appen til og kommunisere med bilen . Har registrert meg  , og appen er oppe og kjører. Må jeg gjøre noe i bilen ?  Takknemlig for allle tips ..er nybegynner . 
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Det er mulig. Har sett funtion for garsjeport åpner. Men har ikke rørt eller testet den. Men funksjonen er der..
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: