Gå til innhold
pertomet

Service og mobilitetsgaranti- føler meg misbrukt


Anbefalte innlegg

Hei,

praktisk info:

Har en Superb stv TDI 140 DS 2014 model. Egentlig ganske fornøy med bilen, møller derimot...

Bakgrunn:

tur 1: Service mars 2017, første uppercut i form av pris 12k (Er dette vanlig pris for en slik type service?). Tenkte jaja, møller vet å ta seg betalt, heldigvis lenge til neste service. Her skal det og nevnes at jeg egentlig hadde time 1 uke tidligere, men da jeg møtte opp får jeg beskjed om at de ikke hadde mulighet å gjennomføre den likevel den dagen og at jeg må komme tilbake 1 uke senere. (tur 2)

image.png.fac8ed58d6aaf537119d4d1e88c00746.png

 

vår 2017 (tur 3): utbedring av "EA 189- saken", møter opp for å få beskjed at utstyret har sviktet og jeg må komme tilbake senere (tur 4). får et gavekort på 150 kr som jeg kan bruke på verdens dyreste spyleveske og annet overpriset utstyr.

januar 2018 (tur 5: )time da venstre bakdør ikke låses når man lukker grunnet kulde. på avtaledag møter jeg opp, bare for å høre at jeg må komme tilbake en dag graderstokken har er nærmere 10 minus.

2 dager senere jeg møter opp, etter noen timer får jeg beskjed om mine opplevelser er riktige, utbedring må gjøres men at nye deler må bestilles og dette kan ta inntil 1 uke. (tur 6)

6 dager senere får jeg utbedret feil med dør (tur 7)

mars 2018 (tur 8):  bilen ønsker ny service. jeg ringer og forhører meg om dette er riktig, da regninga på 12000,- 12 mnd tidligere sitter ferskt i minne. da får jeg høre at nå er tiden inne for å skifte olje dsg girkasse, da dette ikke ble gjort sist i følge  serviceleder. 5400 kr skal de ha for disse edle dråpene. jeg aksepterer at jeg har tapt i livet, bestiller time å får det unnagjort.

 

nå skal jeg selge bilen, 8 turer til møller på  1 år er alt for mye for en mann som meg som ikke ser på bil som noe annet enn a til b.  da ser jeg i service heftet at det som ble utfør nå mars 2018, sannelig min hatt er det samme som er krysset ja for 12 mnd tidligere (skifte olje og oljefilter på automatgirkasse).

image.thumb.png.0d8af95592683f92c2b2316c23eb3bc4.png

Da kommer omsider mitt spørsmål: har jeg skiftet olje på automatgirkasse 2 ganger på 12 mnd? bilen har nå kjørt 57500km, altså knappe 9000 km siden sist? er jeg blitt lurt? eller er dette riktig? uansett svar er det vel desverre uunngåelig at jeg må selge min kjære superb :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel av grunnene til at den forrige servicen din ble så kostbar som den gjorde (altså den i 2017). Oljeskift på DSG med flushing er kostbart, og om det var med bremsevæskeskift i tillegg så ender en fort opp med summer på rundt 12k, enda verre om en har 4x4 og skal ha service/oljeskift på Haldex i tillegg.

Forhør deg litt nærmere med verkstedet her, for det ser ut  til at dette ble utført i 2017, i hvert fall slik som serviceheftet ditt er krysset ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mener 12k er "rett" pris for service 2017, da med olje dsg inkludert, er det vel ennå en pekepinne(i tillegg til serviceheftet) på at samme jobb er gjort i en periode på 1 år.

forsøker meg på noen (kanskje) dumme spørsmål:

Hvorfor varslet bilen service? skal man stole blindt på den?

Hvorfor opplyser de meg på telefon at dette ikke ble utført i 2017, når det står motsatt i serviceheftet? 

Om de faktisk har gjort samme jobb 2 ganger på 1 år, kan dette være riktig eller er det unødvendig?

om det er unødvendig, hva er sjansen for at de innrømmer feil og gir meg penger tilbake for en unødvendig operasjon? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ordla jeg meg kanskje litt klønete, men det jeg mente var at det ikke er umulig at en sum for en stor-service, inkludert bremsevæskeskift og bytte av olje (og evt. flushing) av DSG kassa kan komme opp i en slik sum. Og når serviceheftet ditt i tillegg faktisk viser at de gjorde dette i 2017, så mener jeg at dette må ha blitt utført i 2017.

Men jeg sier på ingen måte at den summen burde være riktig eller så høy, for det er en grusom sum for en service.

Så jeg er helt enig med deg i at her burde du snakke med dem, for her mener jeg at du enten i fjor (eller i år) har hatt et oljeskift på DSG kassa du ikke burde hatt. Etter hva jeg tror så skal DSG kassa ha service ved 3år/60.000km, og da ser det jo ut til at de tok den i fjor fordi bilen din var 3 år gammel, så har de tatt den i år fordi den nærmer seg 60.000km. Men dette er som sagt hva jeg tror, jeg kan ikke bekrefte at det er serviceintervallene for en DSG kasse.

Bilen varsler vel om service 1 gang i året eller ved 15.000km avhengig av hva som kommer først, såfremt du ikke har Long-life serviceintervaller på 2 år/30.000km. Det er litt forskjellig hva bilene kan være satt opp med, avhengig av både kjørelengde og hva eieren ønsker. Nye biler har i dag 2 år/30.000km serviceintervaller som std. fra fabrikk, men det kan det gjøres om på om eieren ønsker det, dette må evt. verkstedet programmere om slik at bilen varsler ved riktig tidspunkt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte til hjelp å spørre litt for mye enn litt for lite. Hyggelig at de ordnet opp i rene urettferdigheter. Men er jo fortsatt kjedelig at du har måttet kjøre innom verkstedet så mange ganger i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mange som meg som bare stoler på det som blir sagt, grei bi-inntekt det :)

 

fint at de orndet opp med å tilbakebetale selve beløpet de tok for skifte av olje girkasse (4400,-), den siste tusenlappen jeg betalte fikk jeg ikke refundert da de mente at inspeksjon skulle vært utført uansett. fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pertomet skrev:

fikk desverre ikke noe særlig følelse av ydmykhet rundt det jeg omtalte som svindel og lureri.. xD

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tronna skrev:

Dersom jeg opplever manglende ydmykhet eller arroganse fra verksted/butikk/hvadetnåskullevære, vil det ofte endre min holdning med tanke på hvor fleksibel og kravstor jeg er. Stort sett ender slikt i at jeg blir kunde en annen plass, men man har ikke alltid like mange valg dersom man har kjøpt bil og ønsker å holde seg til merkeverksted.

 

Helt enig med deg @tronna

Total arroganse og/eller liten samarbeidsvilje har ført til både bytte av verksteder og faktisk også bytte av bil for min del, men det er en del år siden alt dette her skjedde for min del. Men som du også skriver, det kan jo være vanskelig å være like standhaftig og krass på alt om en ønsker å benytte et lokalt merkeverksted, for det kan være (fysisk) langt til det neste.

 

Dette er jo både trist lesing og helt utrolig at noe slikt kan forekomme selv i dag hvor alt ligger på data, og de i tillegg har et fysisk servicehefte å forholde seg til, med tanke på hva som ble utført ved siste service. Håper virkelig at dette er et engangstilfelle (som likevel er en gang for mye).....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...