Gå til innhold
Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........


Anbefalte innlegg

Taker for enda flere forslag og gode råd :) 

Angående frostfri lagring så er jo det veldig viktig for både produktene, og ikke minst også høytrykkspyleren. Høytrykkspyleren tømmer jeg forøvrig helt for vann etter hver eneste gang den har vært i bruk også, ser ut til å ha hatt sin misjon det, for den noe rundt 15 år gammel nå :) .

Alt dette er (til min kones store irritasjon) lagret frostfritt i vaskekjelleren, det hjalp litt etter at jeg kjøpte en større reol/hylle der som både vaskemidlene til vaskemaskinen, og alt til bilen fikk plass til :) 

Ser mange er fornøyde med Bilt Hamber Surfex HD, så den skal prøves etter at jeg har tømt unna 2 5 ltr kanner med avfetting som er kjøpt inn til forrige bil. Det er lokalt fra bilpleieren jeg benytter, og ble kjøpt til forrige bil som sagt, som var beskyttet med Ditec. Så får kjøpe litt om gangen her, så ikke både fruen og «sparegrisen» flyr helt i fistel, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du skriver at du planlegger å sende bilen til polering to ganger i året. Tenker du da en lokal bilpleier som tar noen tusenlapper for det, eller går du kraftigere til verks i form av detailing eller tilsvarende?

Har en i nærheten som driver bilvask/bilpleie i stor skala, og er sånn sett godt fornøyd med vasken der. Men den siste runden med polering har skuffet en del. Tok ikke lang tid før bilen så ut som før de polerte den, så lurer på om jeg skal gå kraftigere til verks på en nybilpakke hos en dyrere bilpleier/detailer, eller om jeg skal la han få gjøre det. 

Hører med til historien at jeg ikke har mulighet til vask på egen tomt, alternativet er en selvvaskehall i nærheten. Men er særs skeptisk til kosten, så har med egen svamp - men det kan jo ikke sammenlignes med en skumkanon f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker jeg om en proffesjonell bilpleier (stort firma og flere ansatte), men ikke en detailer. Her lar jeg dem ta det som bør gjøres før vintersesongen, det handler jo i første omgang om rensing av lakk og legging av voks.

Etter vintersesongen så er det underspyling (det bør selvfølgelig også gjøres flere ganger i løpet av vinteren om en kjører mye på saltede veier), rensing av lakk (fjerning av asfalt flekker, fjerning av flyverust) og så et lag med voks. Etter vinteren så tar jeg selv motorvask og full innvendig vask, men nå har jeg egen gårdsplass og muligheten til å gjøre det meste hjemme, bare ikke stor nok garasje til å ta den fulle bilpleien hjemme vinterstid. etterhvert så kommer jeg til å ta høstpussen hjemme. Men det etter vinteren så er det veldig greit at de med muligheter for både underspyling og poleringsmaskin tar lakk pussen, for det er jo vinterhalvåret som definitivt står for den største slitasjen på lakk og bil.

Selvvaskestajoner kan være veldig bra, men det kommer også mye an på hva slags såpe; avfetting og evt skum de har, noe av dette er dessverre altfor sterkt blandet og fjerner det meste av beskyttelsen en har på lakken etter kun en vask........

 

En detailer hadde det vært veldig morsomt å levert bilen til, men det koster jo derretter også............

Ser noen SS (Show and Shine) på DCN.no forumet, og det er noen fantastiske jobber de utfører på ganske slitte biler, og det kan fort gå med 50 - 60 arb.timer til dette, og dermed så koster det også litt, men det kommer jo selvfølgelig også an på utgangspunktet til lakken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag prøvet ut litt mer av de produktene jeg har handlet inn, og må jo virkelig si at jeg forstår hensikten med å investere i en del forskjellige produkter til bilpleie, selv om jeg bare er i startfasen og nesten bare har de grunnleggende produktene.

Etter vask av bilen så prøvde jeg også AG Rapid Aqua Vax i dag, den var også veldig fin å jobbe med og den ga også et fint sluttresultat, men holdbarheten vet jeg ikke noe om enda, for det var første gang i dag jeg prøvde den. Legger inn en brukererfaring her i tråden etter noen vask :) 

 

Renset og vasket vinterfelgene også, tørket dem og la så på Swissvax Autobahn på dem, og ser jo hvorfor det er en del personer som rangerer Swissvax høyt (sikkert ikke best, men er nok ikke på bunnen av kvalitetslista heller). Ikke bare at de ble glatte og blanke, men det ble jo et helt annet skinn/glød i lakken. Ser liksom både «dypere, varmere og fuktig ut», uten at jeg helt klarer å forklare det.

Den fikk i hvert fall frem noe i lakken som jeg ikke så når jeg hentet felgene, så da er jeg fornøyd :) 

Holdbarheten til Autobahn voksen vet jeg ikke noe om enda, men det kommer sikkert veldig an på hvilket miljø de blir kjørt i (er mye saltede veier her jeg bor, dessverre for bilen sin del) og ikke minst hva de blir vasket med vil jeg tro..........

 

Skal bli artig å kjenne litt på Swissvax Shield til billakken også etter hvert, er den nogenlunde lik å jobbe med, så blir i hvert fall voksing av bil en lek ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 13.8.2018 den 16.13, Frederik skrev:

Ser du skriver at du planlegger å sende bilen til polering to ganger i året. Tenker du da en lokal bilpleier som tar noen tusenlapper for det, eller går du kraftigere til verks i form av detailing eller tilsvarende?

Har en i nærheten som driver bilvask/bilpleie i stor skala, og er sånn sett godt fornøyd med vasken der. Men den siste runden med polering har skuffet en del. Tok ikke lang tid før bilen så ut som før de polerte den, så lurer på om jeg skal gå kraftigere til verks på en nybilpakke hos en dyrere bilpleier/detailer, eller om jeg skal la han få gjøre det. 

Hører med til historien at jeg ikke har mulighet til vask på egen tomt, alternativet er en selvvaskehall i nærheten. Men er særs skeptisk til kosten, så har med egen svamp - men det kan jo ikke sammenlignes med en skumkanon f.eks. 

Det som en del firmaer gjør er å bruke polish med filler i slik at ripene blir fylt igjen. Details kan være det som erstatter gjort med din bil. 

Spør vertfall å få se hva slaks produkter dem bruker. Det er synd mange firmaer gjør slik. Men ikke rart dem kan bruker kunn en arbeidsdag på en bil da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JLafton skrev:

Det som en del firmaer gjør er å bruke polish med filler i slik at ripene blir fylt igjen. Details kan være det som erstatter gjort med din bil. 

Spør vertfall å få se hva slaks produkter dem bruker. Det er synd mange firmaer gjør slik. Men ikke rart dem kan bruker kunn en arbeidsdag på en bil da. 

Men, på en annen måte.. Om du er veldig uforsiktig med bilen.. og får riper hele tiden. Så polere bilen med slipemiddler 2-3 ganger i året.. etter 5-6 år. Så er denne lakken blitt veldig tynn til slutt :) Så, til tider kan det være ålreit med poleringsmiddler med fillere og en god beskyttelse på utsiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...