Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Produkter til enkel vårshine.........

Anbefalte innlegg

Det forslaget skal jeg virkelig ta med meg, takk for tips og forslag @Salcin og @Core2Duo :) 

Som sagt så er det bare ca 15 min kjøring unna til Bilpleiebutikken fra der jeg bor., men føler vel kanskje at det blir å ta det til et nivå der jeg ikke helt hører hjemme med tanke på VIP-medlemskap i dcn.no om jeg skal være helt ærlig......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke ta av å bli en detailer entusiast bare for å bli vip medlem av DCN! Du kan gjør det i hovedsak for en god rabattavtalene hvis du skal kjøpe inn en del småtteri så sparer du fort på der! Og selv uten å vær entusiast kan du lese masse god info for det grunnleggende og spørre om de enkelste spørsmål! Er i likhet med dette forumet en svært hyggelig tone og ingen spørsmål er for dumme :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det forstår jeg @Salcin var mer hva jeg føler meg komfortabel med :) 

Har lest en del tråder og ser hva du mener med en hyggelig tone og mange hjelpsomme medlemmer, og medlemsfordelene er jo  også noe å tenke litt på. For ta en liten tenkerunde og så se hva en gjør, takk for tips @Salcin :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har i hvert fall Superben fått en skikkelig vårrengjøring 😎

Avfettet, fjernet flyverust, vasket, støvsuget, lagt på en beskyttelse, vasket vinduer, vasket felger og tatt motorvask.

Så nå sitter jeg og beundrer verket mitt, og her tror jeg jammen at jeg blir sittende en god stund også, det tok på en gammel kropp dette her......  😉20180402_125009.thumb.jpg.2a28338311074bee8781447fe01d8bef.jpg20180402_124958.thumb.jpg.7e2858f71791fa8c7b196380f3682929.jpg

Endret av Superb lll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånt liker vi @Superb lll! :D Venter på ny høytrykkspyler, så skal min stakkars møkkete Superb også få seg en liten vask! xD

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det @Core2Duo :) 

Dette var på høy tid å få gjort, har hatt dårlig samvittighet en stund for dette her, så det var virkelig godt å få gjort dette. Så bare gled deg @Core2Duo, en vårklar bil er et flott syn :) 

Med tanke hva tråden her egentlig startet med så har jeg fått veldig god hjelp her inne av dere, men også av en kunnskapsrik person på DCN.no. Så nå tror jeg i grunnen at jeg har fått kontroll på det meste av hva jeg trenger å kjøpe inn, i forhold til hvilket nivå jeg selv er på og vil holde det på. Har så absolutt blitt fortalt hva jeg burde hatt i tillegg, men da blir det for omfattende i forhold til hva jeg ønsker, og da tror jeg at det bare blir for overveldende med for mange produkter som en ikke helt vet «opp og ned» på.......... 

Så nå ser jeg bare frem i mot at den nye bilen kommer så en kan begynne å investere litt i hva jeg har fått tips/forslag om både her i tråden og av han på DCN.no :) 

Det eneste jeg ikke helt har bestemt meg for enda er hva jeg gjør med den nye bilen, da tenker jeg på at en kan få et godt utg.pkt. og gå videre med selv i etterkant. Lurer litt på å levere den til såkallt «nybil-konservering», slik at lakken blir skikkelig renset og beskyttet. Det vil jo gjøre «jobben» min mye enklere etterpå, men her er jeg litt på tenker'n foreløpig, for jeg vurderer også å ta en ekstra understellbehandling av denne bilen, og med innkjøp av alle disse produktene i tillegg, så begynner det å bli en del ekstra kostnader om en gjør alt sammen.........

Så det er greit at det er en stund til at bilen blir produsert og ankommer forhandleren, det er jo nesten helt utrolig at jeg skrev dette her selv, jeg som er en av verdens mest utålmodige personer........... ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tok skrittet og melde deg inn på DCN ja, @Superb lll? Absolutt ikke noe å angre på det, der er det virkelig mye hjelp og masse nyttig info og få, som tidligere sagt :)

Ja, det er virkelig mye man burde hatt xD men det er greit å begrense seg som du sier, og man kommer langt med kun noen få og gode produkter. Nå har ikke jeg klart å begrense meg så alt for mye, som jeg har nevnt tidligere, men så blir det igjen hva man gjør ut av det, og selvfølgelig interessen av dette. 

Jeg fikk pristilbud av Swissvax med ordentlig vask, 1-stegs polering og voksbehandling for 5500,-, så ja, det er noen koner å betale, men det er virkelig verdt det også. Nå tok ikke jeg tilbudet hans, for jeg somlet meg til å gjøre dette selv. Det du også kan gjøre er å legge ut en annonse på DCN under "Jobb ønskes utført" og høre om det er noen i nærheten av deg som driver med slikt. Det er gjerne også noe billigere enn f.eks Swissvax. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, jeg jeg meldte meg til slutt inn på DCN @Core2Duo , men er foreløpig bare medlem og har ikke vært «aktiv» der enda :)

Men det artige er jo at han jeg fikk hjelp av kjenner jeg veldig godt, vi har bare aldri snakket noe særlig om bilpleie tidligere, møtte han av felles interesser med foto for en del år siden. Men kjente igjen både navnet og profilbildet hans når jeg tittet litt igjennom noen litt eldre tråder på forumet der :) 

Har vært inne på tanken på å gjøre det du sier med tanke en annonse under «Jobb ønskes utført», men jeg ender nok mest sannsynlig opp hos en Bilpleier vi bruker på jobben og som også har lagt Ditec på min Superb. Har benyttet ham i flere år i gjennom jobben, og vi er veldig fornøyd med hva han utfører på våre arb.biler. Men det vil muligens være litt billigere å forsøke en annonse gjennom DCN, det kommer jo litt an på hva de tar for slike oppdrag da tro........? 

Vet du noe om hva det prismessig ca ligger på @Core2Duo fra medlemmene på DCN som utfører dette på oppdrag, altså en utvendig «nybil konserving» for å kalle det det?

Prisen varierer sikkert litt etter hvor mange som holder på med dette i nærheten av der jeg bor, men en forespørsel koster jo ikke noe, så finner en jo ut det......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv tatt et par biler, både for venner, og venners venner som har interesse av det, og jeg selv har lagt meg på rundt 2.500 kr for vask, 1-stegs polering og voks. Det er dog en slags "venn/familiepris", for det er billig, innen det jeg og de inne på DCN holder på med. Om du tenker i området rundt 3.500 kr så vil du nok komme langt med den type jobb, iallefall som på et slikt forum som DCN. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ;)).

Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for.

For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin?

Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)?

Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.

Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også.

Men hva så med fargen(e) på MF?

Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Superb lll skrev:

Etter enda litt mer lesing så har jeg nok kommet ganske nære hva jeg skal kjøpe meg av produkter når den nye bilen nærmer seg, men jeg jeg kommer fremdeles ikke til å kjøpe en poleringsmaskin før jeg virkelig ser behovet for det. Jeg vet nok at de som virkelig har dette som sin hobby(lidenskap ser behovet fra dag 1, men der er altså ikke jeg (ennå i hvert fall ;)).

Men når jeg har sett litt forskjellige videoer og lest litt om maskinpolering (for det har jeg faktisk gjort), så ser jeg jo at forskjellige maskiner har litt forskjellige bruksomeråder, mest pga fysisk str. på bakplata og hvilke pads en da kan benytte. Det er forståelig, og jeg har også sett at det blir bedre maskiner og mindre vibrasjon i maskinen/hendene jo mer kroner en legger i den, det er jo som med verktøy generellt, en får ofte den kvaliteten (og funksjonene) en betaler for.

For en som evt. meg som kanskje kommer til å gjøre dette max 1 -2 ganger i året, så betyr kanskje ikke det så mye mer enn bare hvor behagelig den er å bruke, bare det er en DA (Dual Action) poleringsmaskin?

Maskinene jeg har sett litt på så langt har 125mm bakplate, for det ser ut til at de kanskje har de mest allsidige bruksområdene (etter hva jeg har lest meg til) med tanke på plastdetaljer en skal unngå, kriker og kroker, når bare skal ha en maskin (hvilket jeg ikke vet om jeg skal ha en gang, det er bare en tanke og et spørsmål)?

Når det så gjelder pads til den så ser jeg at de kommer i et utall forskjellige farger, og at det har med hvor både grove/fine de er, og det samme med hvor harde/myke de er, altså forskjellige pads til forskjellige bruksomeråder. Ser jo også at enkelte poleringsmerker også da har den samme fargen på korken som poleringspaden, og det er jo fornuftig for at selv nybegynnere gjør det riktig.

Men så kommer vi til det jeg lurer litt på, og det er faktisk noe så enkelt som MF (microfiberkluter og håndkler), de kommer jo i like mange farger, str og prisklasser som alt annet gjør. Pris og str er forsåvidt greit, en velger str. etter behov/hva en skal benytte de til og pris etter lommebok (selv om en helt sikkert får det en betaler for her også.

Men hva så med fargen(e) på MF?

Er de forskjellige fargene bare en smakssak, eller har de også forskjellige bruksområder med tanke på hvilke farger de har?

Fargene på MF kluter har ingen betydning for bruksområdet fra fabrikant. Men, for deg som bruker kan du legge opp til et fargekode system, iforhold til hva du bruker di forskjellige til :)

Anng. Maskin. Så anbefales det DA maskin, da du med stor sannsynlighet ikke greier å ødelegge lakken din med disse. Med roterende maskin og liten erfaring så kan man fort gå på en smell når det gjelder varmgang og at man går igjennom klarlakken.

Derfor hovedsaklig anbefales det å prøve seg litt frem på et panser/panel man har liggende evt man får tak i på hoggeren, til man er trygg nok til å ta sin egen bil :)

Endret av Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte om dette med fargen, er at det virker som det er kluter for nesten enhver anledning og bruksomeråde, og da ble jeg litt nysgjerrig på om det kunne være så enkelt at det også var en fargekode for de forskjellige bruksomerådene. Videoen her er en av årsakene til mitt spørsmål hvor det blir forklart litt om hva mikrofiber er, og hva som er beregnet til hva.

Når det gjelder maskinpolering så er nok det for min del et prosjekt som ligger litt frem i tid vil jeg tro, for jeg vil ikke at dette skal ta helt av, slik at jeg faller tilbake i «gamle feller/synder» med at en går absolutt «all in» :) 

Men takk for tips @Marius :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Hei! Vurdere å kjøpe vindavvisere for min Octavia SW  2016 model. Noen som har de allerede? Lurer på hvilken typer finnes og hvordan de ser ut. Det mangler veldig ofte bildet på di websidene som selger sånnt. Som f.eks denne https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv Bildet som vises der er bare en generell en. Takk!
    • Kan det være dette er ett tilvalg? Eller står det i instruksjonsboka att der er standard utstyr? Nå er jeg helt blank hvordan bolero ser ut, men på Columbus er det i allefall synlig til enhver tid...
    • Ok 👍 Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på
    • 5 griper inn litt kjappere enn 4, mener jeg at jeg leste et sted.
    • Hei!  Om dere kun har brukt bilen i 3 timer etter kjøp av bilen. Så er det klart at ansvaret hviler på forhandler dere kjøpte den av. Det er reklamasjon på slikt som dette. Og så lenge den er kjøpt direkte av forhandler så burde det heller ikke være noe styr. Regner med dem hadde noe bruktbil garanti også? Nekter forhandler å gjøre noe med saken? Om dem gjør det, ta kontakt med forbrukerrådet og kjør disse på saken. Dette er en klar sak, uansett om bilen er kjøpt hos forhandler eller privat person.
    • For 2 uker siden har vi kjøpt en Skoda Octavia 2011 1.2TSI bensin aut. 3 timer senere etter at vi har hentet bilen fra bilforhandler, stoppet bilen plutselig. Bilen vil ikke gire, mistet motorkraft. Jeg måtte ringe bilbergingsbil. Jeg har ringt til forhandler med en gang om feilen, sa han bare til meg at det er ikke noe feil med bilen. En mekaniker på bilbergingsverksted har gjort en diagnose med bilen. Han fant ut at det er en mechatronic feil på bilen og det vil koste oss rundt 20 000kr for å fikse bilen. Hvem som betaler for reparasjon når sånne feil dukker opp???  Vi har brukt bilen i 3 timer bare etter at vi har hentet den.  Vet ikke hva skal jeg gjøre med bilen  
    • @Andre' hvilken motor og hvilket ekstrautstyr har du tatt med på din Kodiaq? Er det Quartz Grey du har kjøpt?  
    • Jeg får tenke på det til over helgen. Nå skal jeg få låne en 2.0 TDI 190hk hele helgen, så blir avgjørelsen tatt på mandag. Skal sies at jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for oppvarmet frontrute, da bilen står i garasje om vinteren. I tillegg er jo ikke prisen veldig høy (3150 kr) for dette tillegget, så det kan jo rett og slett være verdt å ta det med. Nyttig info om bruk og vedlikehold av Webastoen, absolutt ting jeg ikke hadde satt meg inn i, men som er veldig nyttig å vite om!
    • Tja https://no.m.wikipedia.org/wiki/Haldexkobling http://www.evo.co.uk/skoda/octavia-vrs/17313/skoda-octavia-vrs-4x4-review-does-extra-traction-equal-extra-fun Er jo også samme som Golf Ser ingen praktiske fordeler med 5 mot 4?
    • Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Den ble tydeligvis produsert i uke 11, og sendt fra fabrikken 19. Mars. Nå snakker de om levering i uke 16.
    • jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
      Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
      I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
        så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

• At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX   Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull.......   Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med. Takk for innspill @CitizenX  
    • @Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: