Gå til innhold
Superb lll

Fjerning av emblemer


Anbefalte innlegg

Tenker litt på hva jeg gjorde med min Superb når jeg fikk den, da fjernet jeg alt av emblemer på bakluken. Beholdt kun det runde Skoda merket/logoen på panseret og bakluken, og det synes jeg er veldig fint når det er uten bokstaver og evt. tall. Det tilfører jo stort sett ikke annet enn merarbeid fordi det samler seg vann og skitt inne i og imellom alle bokstavene/tallene.

Men når det kommer bilen jeg har bestilt nå, så ble jeg litt usikker på hvor mye av dette som bør fjernes, og grunnen til det er jo også Scout merket som er festet i grillen. Det merket i grillen kan sikkert også fjernes, men om det blir igjen et sort rektangulert felt i grillen, så gjør jeg definitivt ikke det.

Jeg lånte et bilde fra en salgsannonse på Finn, som har den samme fargen som jeg har bestilt og lekte meg litt i et redigeringsprogram. Ingen perfekt redigering, men det er jo bare for å illustrere hva jeg tenker på. Selv synes jeg kanskje at Scout logoen burde være igjen både på bakluken og i grillen, og så fjerne resten (hvilket min kone også egentlig har avgjort at slik det skal være), men litt artig å høre hva dere andre synes om dette. Hva hadde dere andre gjort her?

Sikkert mange forskjellige meninger og synspunkter på dette, men det er bare artig :) 

 

1 : Med alle bokstaver og emblemer.

5ab5f2eedd91e_SkodaOctaviaScout.thumb.jpg.927affd9ab0e5f5b960e05c0f2f3f429.jpg

 

2 : Fjernet Skoda Octavia, kun Scout merket igjen.

5ab5f3183a5aa_SkodaScout.thumb.jpg.3868fa8d064cc6072af9d55c496b3f6d.jpg

 

3 : Fjernet alt (kjenner jeg er litt skeptisk til den, siden jeg ikke vet hvordan merket i grillen er festet).

Skoda.thumb.jpg.e2ca300ac973a28db11c8c9242e7fd58.jpg

Personlig så tror jeg at jeg ender opp med versjon 2, og beholder Scout merket både i grillen og på bakluken. Det er også et enkelt merke og tørke av, og det samler seg heller ikke så mye vann/skitt i og/eller rundt det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Ville latt emblemene være som de er. Ser ikke helt at det å fjerne dem gjør noe spesielt positivt med utseendet. Før i tida fjerna Mercedeseiere typebetegnelse på bakluka, mest de som hadde pysemotor tror jeg, men det het seg at de ikke ville vise hvor dyr bil de hadde. Men på en Skoda..vel, så jeg ser ikke helt poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det kan jo hende at det ender slik også ;) 

Jeg valgte å fjerne dem på Superben som sagt fordi jeg ikke synes de tilfører noe, og ikke minst at det fester seg så mye skitt/salt/vann i alle krokene på bokstavene at det er mer jobb enn glede med dem. Synes også at det ble renere og stiligere på bakluken.

Når det gjelder Skoda Octavia bokstavene så er de også plassert helt annerledes på bakluken enn hva de er på Superb, så jeg er ikke helt sikker selv enda heller. Så langt så har jeg likevel mest positiv til bilde nummer 2, men intet er jo avgjort her. For det er enda en del ukker til at bilen skal produseres.........

Takk for innspill @Scout :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bilen får en ‘’cleanere’’ look. Vurderer det samme selv, men lakken er jo ikke behandlet under bokstavene, så jeg frykter merker... Du har jo fordelen med å melde fra til forhandler, så kan de fjerne det før de behandler bilen før levering.

Spennende å høre hva resultatet blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet merkene på Superben noen mnd etter at jeg fikk bilen, og da var den også Ditec behandlet. Jeg klarte ikke da, og heller ikke nå og se at det har vært noen bokstaver der. Jeg tilførte forsiktig litt polish akkurat der merkene hadde vært. Nå er jo min Superb hvit, og det er kanskje en litt mer tilgivelig farge for akkurat det.

Min svoger fjernet også merker og emblemer på sin bil rett etter at jeg hadde gjort det, og han har en mørk grå metallic farge og bilen var over 4 år gammel når han gjorde det, men det synes ikke i det hele tatt der heller........ Han fjernet bokstavene forsiktig med en fiskesene, og renset så bort tape/limrester med en citrusrens og så polerte, og som nevnt, det er helt usynlig.

Jeg tror det ligger an til bilde nummer 2, altså at jeg beholder Scout merket i grillen og på bakluka, og tar bort Skoda Octavia merkene. Det var i hvert fall også fruens mening på dette, og da er det kanskje ikke noe vits å lure så mye lenger hva det ender opp med, hehe ;) 

 

EDIT:

Jeg skal også ha på en lastkantbeskytter i alu/sølv look oppå fangeren bak for beskyttelse av lakken der, om det skulle ha noe å si for hva en burde gjøre da.........?

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Superb lll skrev:

Jeg fjernet merkene på Superben noen mnd etter at jeg fikk bilen, og da var den også Ditec behandlet. Jeg klarte ikke da, og heller ikke nå og se at det har vært noen bokstaver der. Jeg tilførte forsiktig litt polish akkurat der merkene hadde vært. Nå er jo min Superb hvit, og det er kanskje en litt mer tilgivelig farge for akkurat det.

Min svoger fjernet også merker og emblemer på sin bil rett etter at jeg hadde gjort det, og han har en mørk grå metallic farge og bilen var over 4 år gammel når han gjorde det, men det synes ikke i det hele tatt der heller........ Han fjernet bokstavene forsiktig med en fiskesene, og renset så bort tape/limrester med en citrusrens og så polerte, og som nevnt, det er helt usynlig.

Jeg tror det ligger an til bilde nummer 2, altså at jeg beholder Scout merket i grillen og på bakluka, og tar bort Skoda Octavia merkene. Det var i hvert fall også fruens mening på dette, og da er det kanskje ikke noe vits å lure så mye lenger hva det ender opp med, hehe ;) 

 

EDIT:

Jeg skal også ha på en lastkantbeskytter i alu/sølv look oppå fangeren bak for beskyttelse av lakken der, om det skulle ha noe å si for hva en burde gjøre da.........?

Altså, @Superb lll. Hvis du absolutt MÅ fikle med de greiene der, syns jeg du skal ta vekk alt bak, og la Scout merket foran stå. Det Scout merket bak blir stående litt alene og forlatt der nede på høyresida. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har også på alle mine biler fjernet all skrift bak.. hadde fjernet alt der også, foruten det runde skoda merket naturligvis :) Synes det blir mye mer ryddig å fjerne, dette er jo også ett tilvalg på preniunmerker (å få levert uten modell betegnelsek)...  Er veldig smakssak, men personlig synes jeg det blir rotete og masse søl med mase merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik det ender til slutt her også @Salcin :) 

Merket i grillen lar jeg nok sitte der, men på bakluka så blir det nok mest sannsynlig fjernet alt av merker/emblemer, men som du skriver, den runde Skoda logoen blir værende både foran og bak . Jeg liker også best rene/bare karosseriflater uten bokstaver/emblemer som ikke tilfører noe som helst etter min mening, men akkurat det er tydeligvis delte meninger om.  Hadde det vært mulig, så hadde den blitt bestilt uten emblemer ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender til slutt.... ^_^ Har du ikke fjerna de enda... gått over en mnd no xD

Frem med snøre rødsprit og polish i mårrå no så bli den like clean og fin som min. B|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg tror nok det ender slik til slutt @Ken, men før jeg får gjort dette så mangler jeg bare en liten ting, nemlig selve bilen, hehe ;) 

Bilen er fremdeles ikke produsert, og sist jeg sjekket så var produksjonsuken fremdeles ikke satt, så da er det nok en stund til at jeg får fjernet dem enda gitt......... ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du er sikker på at det ikke er forhandler her i Norge som påfører de bokstavene?
Kunne jo vært verdt å sjekke i alle fall, da jeg har hørt om andre (bilmerker) hvor man kan få med dette i en pose uten at det er påført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det ikke er forhandler her i Norge som påfører de bokstavene?
Kunne jo vært verdt å sjekke i alle fall, da jeg har hørt om andre (bilmerker) hvor man kan få med dette i en pose uten at det er påført.

 

De blir montert på fabrikken uten tvil @TheHaughom, se denne videoen her og ca 13.15 ut i filmen. Det er en video på litt over 22 minutter som viser noe av produksjonslinjen til Octavia.

Legger ved et skjermbilde også :) 

5af9c2a492ad9_Skjermbilde2018-05-14kl_19_05_34.thumb.png.eddb082168c8e981ba57e7950ee93f13.png

 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant det. Selv har jeg heldigvis vært relativt opptatt med jobb og reiser siden bestilling, så har ikke hatt så mye tid til å sikle så mye på tilbehør/gadgets/whatever enda ^_^

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er greit å ha noe å fylle ventetiden med, slik at en ikke tenker så mye på dette. ;)  

For venting er absolutt ikke noe artig, jeg har bevisst ikke spurt selgeren noe mer etter at jeg var innom forhandleren med min Superb for en inspeksjonsservice for snart 3 uker siden. Da hadde min bestilte bil visstnok det nærmeste en kom en bekreftet produksjonsuke (en kode som innehar noen ørsmå forbehold), men etter det så har jeg som nevnt bevisst ikke spurt mer, for å ikke ha det så mye i tankene. Det lå da an til produksjon i uke 23, men det var som nevnt ikke helt bekreftet enda..........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...