Gå til innhold
Tor2r

Skoda Superb Sportline


Anbefalte innlegg

Da er denne herligheten tilgjengelig..

http://www.skoda-auto.no/models/superb-sportline-stv/overview/

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Her er hva Broom har å si om Sportline

http://www.tv2.no/a/8529046/

Man snakker om en startpris på 448.000 - reelt sett hvor mye må man opp i når man er ferdig plukket? 650-700 ?

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Endret av Salcin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor2r skrev:

Da er denne herligheten tilgjengelig.

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

17 minutter siden, Salcin skrev:

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Superb lll skrev:

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Salcin skrev:

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Det hadde vært det samme valget som jeg hadde tatt :)

 

Jeg liker også veldig godt denne i hvit, men en kunne jo ikke ha valgt den samme fargen 2 ganger på rad synes jeg heller. Litt forskjell på bilene må det jo være, selv om det nå blir store forskjeller for din del da, det er meget sterk motor du har valgt deg her og med 4x4 i tillegg så får du en meget flott ‹‹vinterbil›› også :)

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Superb lll skrev:

 

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Salcin skrev:

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Høres bra ut det, for det er de samme dekka som jeg har også, så da er det jo bare å se hvordan det oppfører seg.

Kanskje det kvalifiserer til en oppgradering til 2,0/280hk 4x4 om den jeg har nå ikke skulle fungere optimalt på vinterføre, hehe ;)  Men det støtter ikke økonomien (eller fruen for den delen), så det blir det ikke noe av uansett dessverre........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto 19" på demo L&K Superben jeg testet, jeg synes det var i overkant stumpete, selv i komformodus. Hærlig bil på alle mulige måter ellers, men synes det blir en heftig pris å betale 550-600k for en bra utstyrt bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det da et senket sportsunderstell på den bilen du prøvde, for da kan den nok oppleves som litt ‹‹stumpete››.

 

For jeg lar stort sett min Superb stå i sportmodus, for ellers så minner den mest om en duvende amerikaner på veiene jeg som oftest kjører her på Østlandet.

På E6 går det derimot fint i komformodus som du skriver, men velger stort sett å ha den i sport, bl.a. for å ha en litt mer ‹‹direkte›› styring, girkassa derimot lar jeg være i Drive posisjon (selv om dette her kan velges i individuelt oppsett også).

 

19" synes jeg fungerer meget bra på Superb lll, men som sagt, på et senket sportsunderstell så vil det oppleves annerledes.

Superb lll har jo relativt brede dekk og ikke så lav profil i 19", så det er ikke så store forskjellen fra 18" til 19" her etter min mening. Det er mest utseende, men at det er forskjell på 45 og 40 profil  er jeg selvfølgelig enig i.

På f.eks. en Octavia med 19" så vil det jo oppleves helt annerledes, for den har jo både smalere dekk og lavere profil enn Superb.

 

Men noe som er enda viktigere er jo selvfølgelig at vi alle har forskjellige preferanser og synspunkter, så det finnes jo ingen fasit her som er optimal for alle.........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte ikke om det var sportsunderstell på bilen, men i og med at det var en demo vil jeg anta at den hadde standard understell. Iallefall oppfattet jeg den som markant mye stivere over fartshumper enn min Octavia. I comfortmodus vugget bilen etter fartshumpen men kjentes allikevel stiv. Nå har jeg bare standard oppsett på min Octavia så kan være at det er vanlig med justerbart oppsett at det er slik, men jeg tolket det slik som at det var dekka som gjorde at det ble såpass stump. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mest sannsynlig ut at det er DCC på en dem.bil, men som sagt så har vi jo alle forskjellige meninger om hvordan dempingen bør være på en bil.

 

Jeg kommer fra en VW Golf 2014 st.vogn med sportsunderstell og 225/45-17" dekk, og selv i sportsmode så oppleves min Superb som ganske myk i forhold til Golfen jeg hadde, og da har jeg nå std dekk på min Superb 235/45-18" og det hadde vært helt uproblematisk og knapt merkbart etter min mening å ha 235/40-19" på den i stedet. Men det er muligens pga hva jeg er vant til fra før av, og da liker å kjøre med.

Har 235/45-18" piggfrie vinterdekk på Superben, og det lille jeg kjørte på dem i våres gjorde også at de opplevdes relativt myke, i forhold til hvordan oppsettet på Golfen var.

 

Men når det er sagt så kommer jeg ikke til å velge sportsunderstell på en bil igjen, for det blir for lavt og stumpete for meg, mens derimot sportsmode på DCC oppleves helt annerledes og gir jo ikke mer enn 10mm senk heller i forhold til utgavene uten DCC understellet på Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du bilen i sportmodus til vanlig "Superb III"? Synes dunkle giring etc bli i overkant aggressivt/ høyt turtall etc?

Kjørier på individuell og har valgt sport på understell, adaptiv cruice og styring... Resten står på normal, siden jeg synes giring og sånn blir masete på landeveiskjøring etc med sportmodus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører min Superb i Sport modus hele tiden, men jeg har giring i normal Drive funksjon, den blir i overkant ‹‹masete›› som du sier i Sport. Drar kun girspaken ned i Sport om jeg skal foreta en forbikjøring eller skal akselerere ut i en luke på en trafikkert vei, når det er gjort så drar jeg på nytt i girspaken og den går over til Drive igjen, ellers så står den konstant i Drive.

Styring har jeg også i Sport, da jeg synes den blir i overkant lett på rattet ellers, liker litt mer motstand og ‹‹kontakt med veien›› og det synes jeg at jeg har best mulighet og følelse med når den er i Sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...