Gå til innhold
torkilp

"dieselskandalen"


Anbefalte innlegg

Hei.

fikk melding fra min lokale skodaforhandler her om dagen, de kunne fortelle meg at bilen min var en av de bilene hvor det ble jukset med utslippene. Jeg spurte om denne "oppdateringen" vil gå på bekostning av ytelsen på motoren , men han var skråsikker på at det ikke var noe problem. Logikken min sier noe annet, er det noen som kan bekrefte/avkrefte min bekymring, og evt forklare hvorfor? 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PaulusA skrev:

Må man akseptere en slik "oppdatering", jeg tror ikke det

Her fra Skoda sine sider:

Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Vi anbefaler at du forholder deg til den informasjonen du får og lar en av våre forhandlere foreta utbedringen. Norske myndigheter har signalisert at utbedringen trolig vil bli obligatorisk for norske bileiere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, PaulusA skrev:

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Nå spør jeg bare av ren uvitenhet og nysgjerrighet, om en ikke foretar denne utbedringen i det hele tatt på bilen, er det da noe som kan gjøre at bilen ikke blir godkjent ved f.eks. neste PKK?

Tenker da f.eks. på at bilen må utbedres for at utslippene skal være mindre (i hvert fall teoretisk, om det er riktig i praksis vet jeg ikke noe om) for at bilen skal godkjennes videre. Jeg vet ikke om det finnes noen lovhjemmel for dette i det hele tatt, men regner med at det er grunn til at de sier at dette skal gjennomføres (bortsett fra at bilprodusenten skal utbedre sitt «jukseprogram da»).

 

Mulig det er et helt talentløst spørsmål, men om en skal lære noe så må en jo også stille (til tider også noen dumme) spørsmål....... ;) 

 

At en kan være skeptisk til å utbedre dette forstår jeg godt, for det ser ut til å være en del biler som ender opp med noen «bi-effekter» av denne utbedringen, det være seg i minsket motorkraft, tett EGR, mens andre ikke merker forskjell i det hele tatt og noen får et lavere drivstofforbruk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall usikker på om de kan måle dette på PKK, isåfall burde de jo ha funnet dette for lenge siden.

Tror jeg hadde sagt nei hvis bil utenfor garanti

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, PaulusA skrev:

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Det er jeg veldig enig med deg i, det er bare det å våge og stille slike spørsmål da, hehe ;) 

Nei jeg gjør nok ikke det, jeg begynner å bli en gammel mann vet'u, og da er jeg redd for at jeg kommer til å blande disse to personene. Og da blir det vel mer rot en det er til daglig her, og det tror jeg kan bli vel mye for en stakkar og forholde seg til, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...