Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


torkilp

"dieselskandalen"

Anbefalte innlegg

Hei.

fikk melding fra min lokale skodaforhandler her om dagen, de kunne fortelle meg at bilen min var en av de bilene hvor det ble jukset med utslippene. Jeg spurte om denne "oppdateringen" vil gå på bekostning av ytelsen på motoren , men han var skråsikker på at det ikke var noe problem. Logikken min sier noe annet, er det noen som kan bekrefte/avkrefte min bekymring, og evt forklare hvorfor? 

På forhånd takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 2012  Superb 2.0 TDI 140hk DSG. Etter  "oppdateringen"  ble det økt forbruk og giring på lavere turtall enn før... Føltes litt slappere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, PaulusA skrev:

Må man akseptere en slik "oppdatering", jeg tror ikke det

Her fra Skoda sine sider:

Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Vi anbefaler at du forholder deg til den informasjonen du får og lar en av våre forhandlere foreta utbedringen. Norske myndigheter har signalisert at utbedringen trolig vil bli obligatorisk for norske bileiere.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg kjører den på ei rulle før og etter oppdatteringa, og det viser seg at ytelsen er blitt dårligere, kan man da kreve erstatning, med tanke på at det en gang er betalt hk-avgift? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, PaulusA skrev:

Jupp, men usikker på om "Norske myndigheter" har lovhjemmel til å kreve slik endring. De må da isåfall bevise at DIN bil ikke forholder seg til registrert utslipp og at den gjør det etter endring

For kranglefanter gjenstår det mye arbeid, hehe

Nå spør jeg bare av ren uvitenhet og nysgjerrighet, om en ikke foretar denne utbedringen i det hele tatt på bilen, er det da noe som kan gjøre at bilen ikke blir godkjent ved f.eks. neste PKK?

Tenker da f.eks. på at bilen må utbedres for at utslippene skal være mindre (i hvert fall teoretisk, om det er riktig i praksis vet jeg ikke noe om) for at bilen skal godkjennes videre. Jeg vet ikke om det finnes noen lovhjemmel for dette i det hele tatt, men regner med at det er grunn til at de sier at dette skal gjennomføres (bortsett fra at bilprodusenten skal utbedre sitt «jukseprogram da»).

 

Mulig det er et helt talentløst spørsmål, men om en skal lære noe så må en jo også stille (til tider også noen dumme) spørsmål....... ;) 

 

At en kan være skeptisk til å utbedre dette forstår jeg godt, for det ser ut til å være en del biler som ender opp med noen «bi-effekter» av denne utbedringen, det være seg i minsket motorkraft, tett EGR, mens andre ikke merker forskjell i det hele tatt og noen får et lavere drivstofforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan i allefall vente til det foreligger et skriftlig påbud fra en eller annen myndighet i postkassen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall usikker på om de kan måle dette på PKK, isåfall burde de jo ha funnet dette for lenge siden.

Tror jeg hadde sagt nei hvis bil utenfor garanti

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, PaulusA skrev:

Man blir aldri klokere enn det man tørr å spørre @Superb lll det har jeg skjønt, men, skal du bytte navn når du bytter bil?

Det er jeg veldig enig med deg i, det er bare det å våge og stille slike spørsmål da, hehe ;) 

Nei jeg gjør nok ikke det, jeg begynner å bli en gammel mann vet'u, og da er jeg redd for at jeg kommer til å blande disse to personene. Og da blir det vel mer rot en det er til daglig her, og det tror jeg kan bli vel mye for en stakkar og forholde seg til, hehe ;) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha 👍

Jeg stiller ofte mere spørsmål enn noen klarer å svare, men sånn lærer jeg mye også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Vurdere å kjøpe vindavvisere for min Octavia SW  2016 model. Noen som har de allerede? Lurer på hvilken typer finnes og hvordan de ser ut. Det mangler veldig ofte bildet på di websidene som selger sånnt. Som f.eks denne https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv Bildet som vises der er bare en generell en. Takk!
    • Kan det være dette er ett tilvalg? Eller står det i instruksjonsboka att der er standard utstyr? Nå er jeg helt blank hvordan bolero ser ut, men på Columbus er det i allefall synlig til enhver tid...
    • Ok 👍 Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på
    • 5 griper inn litt kjappere enn 4, mener jeg at jeg leste et sted.
    • Hei!  Om dere kun har brukt bilen i 3 timer etter kjøp av bilen. Så er det klart at ansvaret hviler på forhandler dere kjøpte den av. Det er reklamasjon på slikt som dette. Og så lenge den er kjøpt direkte av forhandler så burde det heller ikke være noe styr. Regner med dem hadde noe bruktbil garanti også? Nekter forhandler å gjøre noe med saken? Om dem gjør det, ta kontakt med forbrukerrådet og kjør disse på saken. Dette er en klar sak, uansett om bilen er kjøpt hos forhandler eller privat person.
    • For 2 uker siden har vi kjøpt en Skoda Octavia 2011 1.2TSI bensin aut. 3 timer senere etter at vi har hentet bilen fra bilforhandler, stoppet bilen plutselig. Bilen vil ikke gire, mistet motorkraft. Jeg måtte ringe bilbergingsbil. Jeg har ringt til forhandler med en gang om feilen, sa han bare til meg at det er ikke noe feil med bilen. En mekaniker på bilbergingsverksted har gjort en diagnose med bilen. Han fant ut at det er en mechatronic feil på bilen og det vil koste oss rundt 20 000kr for å fikse bilen. Hvem som betaler for reparasjon når sånne feil dukker opp???  Vi har brukt bilen i 3 timer bare etter at vi har hentet den.  Vet ikke hva skal jeg gjøre med bilen  
    • @Andre' hvilken motor og hvilket ekstrautstyr har du tatt med på din Kodiaq? Er det Quartz Grey du har kjøpt?  
    • Jeg får tenke på det til over helgen. Nå skal jeg få låne en 2.0 TDI 190hk hele helgen, så blir avgjørelsen tatt på mandag. Skal sies at jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for oppvarmet frontrute, da bilen står i garasje om vinteren. I tillegg er jo ikke prisen veldig høy (3150 kr) for dette tillegget, så det kan jo rett og slett være verdt å ta det med. Nyttig info om bruk og vedlikehold av Webastoen, absolutt ting jeg ikke hadde satt meg inn i, men som er veldig nyttig å vite om!
    • Tja https://no.m.wikipedia.org/wiki/Haldexkobling http://www.evo.co.uk/skoda/octavia-vrs/17313/skoda-octavia-vrs-4x4-review-does-extra-traction-equal-extra-fun Er jo også samme som Golf Ser ingen praktiske fordeler med 5 mot 4?
    • Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Den ble tydeligvis produsert i uke 11, og sendt fra fabrikken 19. Mars. Nå snakker de om levering i uke 16.
    • jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
      Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
      I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

      Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
        så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

       
    • At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX   Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull.......   Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med. Takk for innspill @CitizenX  
    • @Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×