Gå til innhold
Helge

Helges Octavia Style 1.8 TSI 180hk DSG 2017


Anbefalte innlegg

Stille på forumet. Så da kan jeg fortelle at ny Octavia stasjonsvogn er bestit. Håper på levering i november. 

Min første Skoda blir spennende og endelig blir det bensin motor igjen 1,8 og 180 hk noe som kjentes veldig riktig under prøvekjøringen:-) og DSG selvfølgelig, er for gammel til å gire selv, trenger all fokus på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spent jeg også mht størrelse, men vi er bare to voksne da ungene har flyttet ut og 2017 modellen opplevdes som romslig også i baksetene.

Så vi var begge enige i at det bør være tilstrekkelig.

Følgende valg: style,navi amundsen, lakk metallic grey, bad road, dms kjøre progr., kessy, elektriske seter fremme, parkerings varsler rund baut, simply clever og tilhengerfeste. 

Mye som vedlagte bilde, men med andre felger.

image.jpeg

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du faktisk valgt omtrentlig helt den samme utgaven jeg og min frue så på, men så var det det med plassen da....... Vi er relativt langbeinte begge to og med to ganske lange tenåringsjenter i huset i tillegg, så ble Octaviaen i det trangeste laget i baksetet for oss.

 

Så da var det over på Superb og jeg ønsket fremdeles den samme fargen som du har på bildet her, men det var det slutt på etter en tur i dem.vogna. Eller dvs jeg ville fremdeles ha den fargen, men ble rett og slett ‹‹overkjørt›› av 3 jenter/damer her i huset, som ville ha bilen slik dem.vogna så ut.

Moon White metallic og andre felger slik at det ble litt mer kontraster på detaljene, for det var ganske viktig fikk jeg beskjed om ;)

 

Vi endte til slutt opp med en ganske oppgradert Style utgave av Superb st.vogn og 1,8/180 TSi motor, så da ser bilen vår slik ut.

 

 

20160518_113820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Helge skrev:

Fornøyd med motor valget? DSG?

Dette er den andre bilen jeg har 7 trinns DSG kasse på, og den er jeg relativt godt fornøyd med. 

Noen småplukk er det, men det er likevel ikke nok til at jeg ikke ville ha valgt den igjen. Som f.eks. at den oppleves litt ‹‹treg›› ved igang kjøring, altså den ‹‹nøler›› litt før den reagerer etter å ha stått helt stille i et kryss e.l., og du ønsker å komme raskt igang igjen, som ved at du skal kjøre ut i en åpning i trafikken/køen.

Det jeg virkelig ikke liker er at den begrenser dreimomentet til den motoren jeg har her, med manuell kasse så ville denne motoren yte 320nm (manuell kasse er ikke tilgjengelig i Norge), mens motoren da må ‹‹strupes›› ned til 250nm som er max av hva denne DSG 7 kassa tåler.

Det jeg liker med DSG kassa er at den er rask og responsiv når første bilen er i gang, og den er merkbart kvikkere i sport mode. Ellers så girer den mykt og behagelig, og det føles som de passer godt til VAG sine turbomotorer.

 

Motoren derimot er jeg meget godt fornøyd med, er pigg og sterk, men kunne som sagt vært enda sterkere med en annen DSG kasse (6 trinn) eller manuell kasse. Den er relativt snill på forbruket synes jeg, har vært nede på 0,64 uten å gjøre så altfor mye for det. Men hvor langt ned den kan komme på ren langkjøring er jeg ikke sikker på, men det som står i brosjyren tror jeg nok er vell optimistisk.......

 

Skulle jeg ha valgt på nytt nå, så hadde jeg gjort noen andre valg.

  • Valgt L&K utstyrsgrad, med sort perforert og ventilert skinninteriør.
  • 2,0/220hk motoren med 6 trinns DSG, for å få et høyere dreimoment (350nm på den motoren). Altså den jeg har er sterk nok i massevis til daglig bruk, men de gangene jeg har fullastet bil så merkes det i forhold til om det er bare kona og jeg i bilen.
  • Hadde valgt grå metallic i stedet, hvit metallic er mye mer ‹‹uvarig›› enn hva en skulle tro.......
  •  19" sommerhjul
  • Bestilt den med ekstra klarlakk, klarlakken slites fort i underkant av støtfangeren bak. Kan jo unngås ved bruk av skvettlapper, men de synes jeg ikke er noe fine bak, har skvettlapper framme.

Ellers så er jeg meget godt fornøyd med bilen, stortrives med plassen og hvordan den er å kjøre. Har snart kjørt 12.000km på ca 5 mnd, og det er mye synes jeg for en som pleier å bare ligge på 15-16.000km i året....... Men det er vel et godt bevis på at en er meget godt fornøyd med bilen :)

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det @Tor2r :)

 

Hyggelig å lese at svarene mine blir satt pris på ????:)

 

Jeg er innom forumet stort sett daglig, og synes det er litt synd at det ikke er enda mer aktivitet her, for her har du laget en meget flott side @Tor2r :)

Jeg skulle ønske at noe av entusiasmen og aktiviteten som det er i Skoda gruppa på Facebook kunne "smitte" over her, for der er det jo et yrende liv.

Vi trenger litt flere "gla' tråder" som dette her synes jeg, det er alltid artig når noen deler hva de har kjøpt seg og hva de venter på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig å sette ned dreiemoment og ikke heller velge en girkasse som gir motoren fullt dreiemoment. Kan ikke se at det samme gjelder for Octavia ut fra tekniske data. 1,8 TSI som vi valgte har 280nm noe som er marginalt høyere enn 250 , men kan ikke se at det gjelder for 2,0 TSI heller, denne blir levert med 6 trinns kasse ser det ut som. Må innrømme at jeg ikke vet om jeg får 6 eller 7 trinnskasse, begge er mulige valg og jeg spesifiserte ikke. Tror nok det er en 7 trinns da denne er best mht forbruk og utslipp.

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når det gjelder valget av din bil, så kommer det an på om du velger 4x4 eller ikke.

Dine valgmuligheter for girkasse når det gjelder denne motoriseringen du har valgt er 

  • 1,8/180 hk - 6 trinns manuell
  • 1,8/180 hk - 7 trins DSG
  • 1,8/180 hk 4x4 - 6 trinns DSG

6 trinns DSG kassa er en helt annen konstruksjon som tåler et merkbart høyere dreimoment, for Superb sin del så er den kraftigste motoren når det gjelder dreimoment 2,0/190 hk TDi, med et dreimoment på 400nm.

Men det har muligens blitt litt andre DSG kasser i VAG konsernet nå, for på VW så er det flere kraftige motorer som blir levert med 7 trinns DSG.

 

Helt enig med deg, den bilen jeg har skulle absolutt ha blitt levert med 6 trinns DSG for å få ut de 320nm som motoren faktisk kan levere på papiret, og ikke ha justert den ned......

 

Men når det er sagt, så hadde jeg en VW Golf mk Vll (2014) 1,4/140 hk med 240nm og en 7 trinns DSG kasse før jeg byttet til Superb lll som jeg har i dag, men de motorene går det ikke an å sammenligne i det hele tatt når det kommer til dreimomentet.

Så om min bil faktisk har 250nm begynner jeg å bli litt i tvil på (på en positiv måte), for den er merkbart sterkere fullastet enn hva Golfen var (enda Superb også er en merkbart tyngre bil uten last), og det skal på papiret bare skille 10nm her. Og for de nye utgavene av den motoren jeg hadde i Golfen (som også er tilgjengelig i Octavia og Superb i dag), så har den nå 1,4/150 hk og 250nm, og den motoren er merkbart svakere (fullastet) enn den som sitter i min Superb (1,8/180 hk - 250nm som det står i brosjyra).

At den blir raskere i akselerasjonen med min motor er jo ikke så merkelig i forhold til hk og forskjellen på 1,4 vs 1,8, men om en laster disse helt fulle (med 5 personer og fullt lasterom), så blir det også merkbare forskjeller på hva de faktisk orker uten at de må gire ned, og den forskjellen skulle nok ikke ha vært så merkbar om dreimomentet hadde vært likt vil jeg tro.......

 

Uansett så har du i hvert fall en flott bil i vente, som jeg håper du vil bli meget godt fornøyd med. Gratulerer og lykke til :)

Så får jeg håpe for din del at du har bedre tålmodighet enn meg når det gjelder venting på ny bil, for den ventingen er jeg rett og slett ikke god til....... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolmodigheten blir bedre og bedre med alderen så du/vi har å se fram til.

Motorvalget ble for min del avgjort av at jeg ønsker litt volum på motoren også, lever fortsatt i den tro at dette er positivt mht hvordan bilen er å bruke i det daglige. Tall og data klarer ikke å overbevise meg om noe annet.

Håper også at bakakselen som levereres med 1,8 vil gi mer komfort.

 

Endret av Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får håpe at tålmodigheten øker etterhvert, foreløpig så er den dessverre på enkelte punkter nesten totalt fraværende........

 

Helt enig med deg, 1,8/180 hk er en fin motorisering til Octavia. Har bra med krefter og og sterk nok til de aller fleste situasjonene, er vel kun med fullastet bil og henger etter at en kunne ønsket seg et enda litt høyere dreimoment.

 

Neste steg på ‹‹motorlista›› gjør det ganske kostbart for Superb lll sin del når det gjelder bensinmotor, for Octavia så blir det jo nesten en helt annen type bil om en skulle valgt en større bensinmotor enn den du har valgt, for da må en jo over på vRS utgavene.

Men nå holder det jo lenge med den du har valgt, skal bli spennende å høre hva du synes når du har hentet bilen og kjørt den litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Superb lll skrev:

Takk for det @Tor2r :)

 

Hyggelig å lese at svarene mine blir satt pris på ????:)

 

Jeg er innom forumet stort sett daglig, og synes det er litt synd at det ikke er enda mer aktivitet her, for her har du laget en meget flott side @Tor2r :)

Jeg skulle ønske at noe av entusiasmen og aktiviteten som det er i Skoda gruppa på Facebook kunne "smitte" over her, for der er det jo et yrende liv.

Vi trenger litt flere "gla' tråder" som dette her synes jeg, det er alltid artig når noen deler hva de har kjøpt seg og hva de venter på :)

Ja håper det tar seg opp og tror det gjør det med tiden. Selvom antall nye innlegg ikke er så voldsomt så øker antall besøk hver eneste måned. I august var det totalt 2600 sidevisninger, ca 900 besøk. Så det er mange som bare leser. Skulle dere ha noen tips eller forslag er det bare å rope ut. Regner med jeg får litt mer tid fremover nå som barnehagen er i gang igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tor2r skrev:

Ja håper det tar seg opp og tror det gjør det med tiden. Selvom antall nye innlegg ikke er så voldsomt så øker antall besøk hver eneste måned. I august var det totalt 2600 sidevisninger, ca 900 besøk. Så det er mange som bare leser. Skulle dere ha noen tips eller forslag er det bare å rope ut. Regner med jeg får litt mer tid fremover nå som barnehagen er i gang igjen :)

Er nok ikke så enkelt å treffe alle med hver enkelt sine synspunkter og interesser, for det skiller jo stort med tanke på hva den enkelte foretrekker å lese om, og enda mer på hva den enkelte synes  om de forskjellige valgene på bil.

 

Får satse på at aktiviteten øker i takt med at høsten setter inn, og kanskje uteaktivitetene minker for den enkelte :)

Synes i hvert fall du har gjort en kjempejobb med denne siden her @Tor2r, får bare håpe at enda flere oppdager den og blir med her :)

 

Forsøkte å lufte interessen for hva som ryktes ang en facelift på Ocatvia, men det har så langt ikke gitt noen respons. 

 

Ser det også er noen som kommer med spørsmål som det dessverre ikke er så lett å svare på, som f.eks. hvordan ta av frontfangeren på Yeti, det har i hvert fall ikke jeg funnet noe konkret svar på........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen har et godt bilde fra siden av en Octavia med bad road som ikke er 4x4.

Søkte litt på finn uten å bli så mye klokere. 

Er eneste synlige forskjell at det er 1.7 cm høyere klaring? sett opp mot en "vanlig" Octavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kun høyde forskjellen som er synlig, der det synes best er i hjulbuene egentlig. Det blir merkbart større avstand mellom toppen på dekket og kanten på hjulbuen, blir litt bil på ‹‹stylter››.

 

Legger ved et bilde og en link til en bil som har dette Bad Road understellet, slik at du også kan lese litt fra en som har valgt bil med dette understellet.

 

Om du Googler Skoda Octavia Bad Road og så ser på bildene der, så har du mye å se på, selv om noen av dem også er bilder av Scout modellen.

 

http://www.roste.no/fra-octavia-til-octavia/

Skjermbilde 2016-09-05 kl. 18.48.26.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...