Gå til innhold
Cpt. GV

Anbefalte sommerdekk til Kodiaq - 19"?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp, og håper forumet har svar. Jeg har forsøkt diverse dekkforhandlere + google, men kommer ikke helt i mål.

Jeg kjøpte bil uten sommerdekk (men originale 19" felger). Jeg skal nå kjøpe sommerdekk i dimensjon 235/50/19.

Jeg ønsker gode dekk hvor sikkerhet har første pri, og støy andre pri. Kjøremønsteret er blandet småkjøring og motorvei. Bilen får kanskje en svært sjelden tur på god grusvei, så som dere skjønner er "offroad"-egenskaper et helt uinteressant moment ved valg av dekk.

En forhandler sa at Contintental Premium Contact 5 ikke skaffes i denne dimensjonen, og han var usikker på om Premium Contact 6 var "rett" dekk for en suv. Jeg fikk tilbud av ham på Contintental Crosscontact UHP, men syntes dette ser litt grovt ut.

En annen forhandler har gitt en varm anbefaling til Vredestein Ultrac Satin (har aldri hørt om dette dekket, og google har ikke så mye konkret info til meg).

Til sist har jeg sett at Nokian Hakka Blue 2 SUV har gjort det bra i test.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av Kodiaq'ene jeg har sett med andre dekkdimensjoner enn std. dimensjon har ikke hatt SUV dekk på sommerehjula, det er nok mest at du har riktig topphastighets merking på dekka og riktig last-indeks som er kravet (det ser du også i vognkortet ditt, hva som er minste kravet her).

Men hvilke dekk som kan leveres i hvilke str, og med hvilken max last-index og topphastighet i forhold til din bil har jeg ikke kunnskaper om.

 

Men det er kun hva jeg har lest meg til og sett på andre biler med egne øyne @Cpt. GV, det er ikke noe jeg vet. Fasiten er det jo seriøse dekkforhandlere som besitter, så får du ikke tilfredstillende svar av den ene, så forsøk en annen. Dette er jo deres fagfelt og det er her kunnskapen besittes :) 

 

Når det gjelder dekk generelt så er det jo ofte en smakssak hvilke dekkmerker/«modeller» en foretrekker, men det er jo en kjennsgjerning at jo bredere dekk og lavere profilen blir, jo mer øker støyen fra dekka. Noen dekk er merkbart bedre på dette enn andre dekk, og så gjelder det vel et gammelt ordtak som sier noe slikt som at, En får det en betaler for........ Det er selvfølgelig en sannhet med visse modifikasjoner for enkelte ting, men svært ofte så stemmer det ganske så så bra.

En indikasjon på hvordan de forskjellige dekkmerkene kan oppleves, finner du i f.eks. NAF sin dekktest, men de er jo ikke testet på bilen du skal kjøpe deg dekk til, og ei heller i den dimensjonen du skal ha. Så noen av egenskapene kan kanskje forandre seg litt med tanke på bilens vekt/str/tyngdpkt, men alt dette skal jo seriøse dekkforhandlere kunne gi deg krystallklare svar på.

 

Se litt her, så får du i hvert fall en viss indikasjon på hvordan årets sommerdekk gjør det i testen her,

https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefalte tidligere Michelin Lattitude til ei hestedame med Landcruiser. Hun var veldig fornøyd.

Michelin lager alltid gode dekk med mere kjørelengde enn de fleste andre, og det uten at dekkene har dårlig grep. De er heller ikke så værst på støy.

Sjekk ut Lattitude Sport 3

https://www.michelin.no/bildekk/4x4-offroad-dekk#type=type_3&width=235&ratio=50&radial=19&load=99&speed=v&selectedFitment=complete&selectedFilter=summer

Tror ikke du kan bli misfornøyd med disse.

Conti sommerdekk er gode å kjøre på, lite støy men slites raskere

Dekk verksted har peil de, men vil ofte foreslå dekk de tjener mere på, dessverre

Noen er selvfølgelig mere edruelige enn andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre @PaulusA, krever en bil som Kodiaq type SUV - 4x4 dekk?

 

Da tenker jeg litt i forhold til hva vi skrev om i denne tråden her,

Er fullstendig klar over at vi snakker to helt forskjellige biler, når vi snakker om type Crossover / høyreist stasjonsvogn og en vesentlig større og tyngre bil som Kodiaq

Som nevnt tidligere, skal en lære noe, så må en jo spørre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PaulusA skrev:

Ikke på grunn av vekt, men på grunn av dimensjoner

"Alle" dekk over en hvis utvendig diameter leveres som "SUV" dekk

Hmm, dette har du sikkert rett i @PaulusA, så ingen protester fra meg, men jeg er likevel litt betenkt . For de som f.eks. har 20" hjul på sin Superb, Audi A6, Volvo V90 etc får jo også en stor diameter, men tror vel ikke de har SUV dekk..........?

Men selv med 20" hjul så blir kanskje ikke diameteren stor nok med tanke på at profilen også går ned, så da stemmer det nok likevel, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Ja, nettopp

Som nevnt tidligere, 225/50-17" 225/45-18" er vanlige dekk - har begge på Mercedes B Electric, samme kan brukes på Superb og Octavia Scout

225/60-17" er SUV dekk - har hatt dette på Outback

Vet ikke helt hvor skillet går, men utvendig dia på Kodiaq dekkene er større enn 225/60-17"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardekk på Kodiaq er enten 215/65-17 eller 235/55-18.

SUV dekk har jo typisk stor diameter og relativt liten felg. Men hva som kalles SUV dekk hos de forskjellige er litt hipp som happ. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i hva de kaller dekkene, så lenge egenskapene passer bruken, og prisen passer lommeboka. 

Hva angår vekt, så er ikke en superb med 190 diesel og 4x4 mer enn i overkant av 100kg lettere enn en kodiaq med samme motor og drivlinje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å lese litt om dette, men klarer ikke helt å finne hvor akkurat forskjellene går når det gjelder diameteren, men det jeg derimot har funnet ut er at SUV dekk har stivere dekksider for å tåle en høyere og hardere belastning. Akkurat som dekk til varebiler (type Transporter) også er annerledes, pga av at de skal tåle mer vekt.

Selv om det er «bare» er 100kg i ren vekt som skiller en Kodiaq og en Superb @tronna, så er forskjellene betydelig større når bilene er i fart og skal tåle belastninger i svinger og ikke minst oppbremsninger. Det er jo bare å se på eksemplene på hvor mye vekten av løse og relativt lette gjenstander i bilen øker med ved full oppbremsning, det økes betraktelig når forskjellene er 100kg i ren vekt og helt andre tyngdepunkt.

Dette forumet er jammen bra, her får en ny og utvidet lærdom nesten for hver eneste dag en er innom :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo på grunn av en tenkt større belastning

og, som du sier, rent logisk sett større belastning på dekksidene også grunnet høyere tyngdepunkt 

Det dumme er jo at mange lette SUVer ender opp med altfor stive dekk da samme størrelse også brukes av de store SUVene, som veier bly

I min erfaring gir dette unødvendig stumpe biler. Håper at dekkprodusenter etterhvert kan lage "lettere" og mere pinglete dekk i stor diameter, som da blir mere komfortable

Å måtte kjøre med LI på 104 når bilen trenger 89-91 er jo helt håpløst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo derfor jeg startet den andre tråden for en stund tilbake også @PaulusA, nettopp fordi jeg synes det var så merkelig at Crossovere/mindre SUV'er og enkelte høyreiste stasjonsvogner hadde vinterdekk merket SUV. Men forstår jo nå at det kan ha både noe med diameter og valg av profil å gjøre, og det kan jo igjen innebære som du sier at mindre biler får vesentlig stivere og tyngre dekk enn hva de egentlig har behov for.

Jeg vet at Scouten jeg har bestilt får vanlige dekk uansett om jeg velger 17" (225/50-17") eller 18" (225/45-18"), og det er jeg fornøyd med. for de er jo som du skriver både lettere og ikke minst billigere, og det passer jo bra om fabrikken leverer noen sommerdekk jeg ikke liker......... ;) 

Dette har i hvert fall vært en veldig opplysende og informativ tråd synes jeg, men vi har vel klart kunstykket å spore litt av i forhold til hva tråden egentlig startet med, forhåpentligvis så er det flere som har fått litt mer lærdom og kunnskap her, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...