Gå til innhold
Superb lll

Hvilken Haldex er det på Octavia Scout 2018


Anbefalte innlegg

Snakket litt med en kollega ang. Haldex, og han mente at VW Passat nå blir levert med Haldex 6 og at da hadde også Skoda gått over til denne. Jeg for min del tror vel at Skoda har Haldex 5, men det er jeg på ingen måte sikker på, det er som sagt bare noe jeg tror.

 

Så da er det jo enklere å spørre de som besitter kunnskapen om dette her inne, 

Hvilken Haldex er det på bilen jeg har bestilt?

Skoda Octavia Scout 1,8/180 TSi 4x4 DSG 6 FL 2018

 

Er dette noe du/dere vet, eller finnes det et oppslagsverk til dette. Jeg fant tilslutt noen tabeller når det gjelder DSG kasser for en stund tilbake, men når det gjelder Haldex så synes jeg det ikke var like opplysende, i hvert fall så har ikke jeg funnet det..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Superb lll skrev:

Snakket litt med en kollega ang. Haldex, og han mente at VW Passat nå blir levert med Haldex 6 og at da hadde også Skoda gått over til denne. Jeg for min del tror vel at Skoda har Haldex 5, men det er jeg på ingen måte sikker på, det er som sagt bare noe jeg tror.

 

Så da er det jo enklere å spørre de som besitter kunnskapen om dette her inne, 

Hvilken Haldex er det på bilen jeg har bestilt?

Skoda Octavia Scout 1,8/180 TSi 4x4 DSG 6 FL 2018

 

Er dette noe du/dere vet, eller finnes det et oppslagsverk til dette. Jeg fant tilslutt noen tabeller når det gjelder DSG kasser for en stund tilbake, men når det gjelder Haldex så synes jeg det ikke var like opplysende, i hvert fall så har ikke jeg funnet det..........

Søkte litt på nett, vanskelig å finne informasjon om dette, fant en side, som omtaler Haldex 5 på Octavia Scout når den ble lansert som facelift utgave. Om dette stemmer i år, er jo ikke godt og si. Men, har vel ikke vært så mange endringer det siste året?

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/scout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius skrev:

Søkte litt på nett, vanskelig å finne informasjon om dette, fant en side, som omtaler Haldex 5 på Octavia Scout når den ble lansert som facelift utgave. Om dette stemmer i år, er jo ikke godt og si. Men, har vel ikke vært så mange endringer det siste året?

http://www.autoexpress.co.uk/skoda/octavia/scout

Jeg fant den jeg også, og var vel nesten den eneste jeg fant som nevnte noe som helst om hvilken Haldex utgave som var i bilen de prøvde. Men jeg ble først litt skeptisk til om det var en eldre test de bare har byttet ut bildene på, for på det første bildet så står det 2014 model.........

5adf7ae047329_Skjermbilde2018-04-24kl_20_30_53.thumb.png.76e17a1905ec1b01500fa59d0316d8e5.png

Stort sett så skriver de fleste som tester Octavia 4x4 at det er en Haldex, men aldri hvilken utgave det er. Men jeg føler meg jo mer sikker på at det faktisk er Haldex 5 som sitter i Octavia/Octavia Scout.

Takk for info og link @Marius :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 25.4.2018 den 20.59, PaulusA skrev:

Ok ?

Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på

MTM har 2 typer til din bil, men tipper kost/nytte ikke henger på greip, men verdt å sjekke ut

 

https://www.mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-III/2-0-TDI-110-kW-150hp-4x4?FZID=OCT3TDI110Q&KIT=m-2rs3haldex-s

https://www.mtm-online.de/en/Skoda/Octavia-III/2-0-TDI-110-kW-150hp-4x4?FZID=OCT3TDI110Q&KIT=m-2rs3haldex-r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2018 den 22.19, Superb lll skrev:

Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?

Bekreftelsen på at det ikke er en ny versjon er vel MANGELEN på informasjon. Det hadde nok vært reklamert med en ny versjon HVIS det hadde vært det, i alle fall hvis det hadde vært en vesentlig forbedring på systemet. Det er selvfølgelig mulig at der er noen justeringer på det elektroniske styringssystemet, men det mekaniske er nok det samme.

Etter at BorgWarner kjøpte Haldex, så har det minket på informasjon. Når det var Haldex selv som drev markedsføringen, så var der en viss forbrukerinformasjon, som nå er totalt fraværende. Nå er det en del av et større konsern og det går mest i salgstall og inntjening, og lite om oppbygging og virkemåten av systemet (dessverre)

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt er at veldig mange produsenter som har en enklere 4x4 ala haldex er ganske forsiktig med å fortelle at det ikke er et skikkelig offroad system.
Men leser man i for eksempel brukermanualen på Kodiaq, så står det nettopp det, at Kodiaq ikke er en skikkelig offroad bil, og at kjøring i terreng kan føre til at garantien ryker.

Men at både Haldex og alle andre slike systemer er til god hjelp på vinterføre har jeg liten tvil om.

 

Sjekket for øvrig nettopp Rav4,  X-Trail og Outlander sine brosjyrer. Kun Outlander viser bilde av bilen sin på noe så vågalt som grusvei. Sier litt om hvilken forventninger produsentene vil at vi skal ha til bilene.

Tiguan vises også på litt grus, men også gress(!).

Subaru, som er det 4x4 systemet med mest pondus i denne prisklassen, tør faktisk vise at Outbacken krysser en elv :) Helt utrolig! Hadde jeg ikke gått for Skoda, så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med en Subaru Outback.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldex er ofte montert i "vanlige" personbiler for ekstra fremkomlighet og stabilitet, og ikke hardcore offroad nei. Men Skoda har jo i reklamen sin vist litt inspirert kjøring der asfalten slutter.

 

Screenshot_2018-08-20-12-58-21.png

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tronna skrev:

Inntrykket mitt er at veldig mange produsenter som har en enklere 4x4 ala haldex er ganske forsiktig med å fortelle at det ikke er et skikkelig offroad system.
Men leser man i for eksempel brukermanualen på Kodiaq, så står det nettopp det, at Kodiaq ikke er en skikkelig offroad bil, og at kjøring i terreng kan føre til at garantien ryker.

Men at både Haldex og alle andre slike systemer er til god hjelp på vinterføre har jeg liten tvil om.

 

Sjekket for øvrig nettopp Rav4,  X-Trail og Outlander sine brosjyrer. Kun Outlander viser bilde av bilen sin på noe så vågalt som grusvei. Sier litt om hvilken forventninger produsentene vil at vi skal ha til bilene.

Tiguan vises også på litt grus, men også gress(!).

Subaru, som er det 4x4 systemet med mest pondus i denne prisklassen, tør faktisk vise at Outbacken krysser en elv :) Helt utrolig! Hadde jeg ikke gått for Skoda, så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med en Subaru Outback.

 

Den uthevede skriften finner jeg ikke i instruksjonsboka til min Octavia Scout, det står kun at selv med aktivert Offroad-modus, så blir dette aldri en SUV.

Men ingenting om at garantien kan ryke, om en er i terrenget. Men det holder kanskje at de skriver at det aldri er en SUV uansett hvilken innstilling en har på Octavia Scout.........?

Det står derimot at offroad-modus ikke er laget for vanlige veier, og for at offroad-modus skal fungere skikkelig, så må bilen være utstyrt med 4 like dekk, og skal  i tillegg være godkjent av Skoda.

 

Haldex er jo definitivt ikke det «råeste» 4x4 systemet som finnes, men om en bare skal kjøre på vanlige veier under alle slags forhold og underlag, så skal det nok svært mye til for at en ikke kommer frem dit en skal. Det en derimot kan glemme når en kommer dit en skal på glatt underlag, er at en slik bil stopper ikke noe fortere, selv om den tar seg bedre frem...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll Neida, jeg tok det ikke slik, jeg ble bare litt usikker, da det er godt over et halvår siden jeg leste nettopp det. Men for sammenligning, så er dette noe av det som står om Offroad kjøring i bruksanvisningen til Kodiaq:

Offroad-modusen inneholder funksjoner som bidrar til å takle vanskelig veidekke, når man kjører på uasfalterte veier.

Men selv med aktivert Offroad-modus, blir kjøretøyet aldri en ekte SUV.

ADVARSEL Vær oppmerksom på de generelle merknadene om bruk av assistentsystemer » Side 207,  i avsnitt Introduksjon.
VÆR FORSIKTIG

■ Offroad-modus er ikke laget for bruk på vanlige veier.

■ For at Offroad-modus skal fungere på riktig måte, må alle fire hjulene være utstyrt med samme type dekk og disse skal være godkjent av ŠKODA AUTO.

  
Funksjonsmåte
Bilde 263 Offroad-tast/Infotainmentskjerm: Visning ved aktivering  Les først og vær oppmerksom på  og  på side 210.
Offroad-modus griper inn ved en hastighet på 30 km/t. Vi anbefaler at du aktiverer Offroad-modus for all kjøring utenfor asfalterte veier. ›For å aktivere/deaktivere trykker man på tasten.

Ved aktivering lyser varsellampen for Offroad-modus i kombiinstrumentet  samt bakkekjøringsassistenten  . På Infotainmentskjermen vises Offroadmodus » Bilde 263 – .

Følgende funksjoner er integrert i Offroad-modus. ▶ Bakkestartassistent » Side 211 ▶ ESC Offroad » Side 211 ▶ ASR Offroad » Side 211 ▶ EDS Offroad » Side 211 ▶ ABS Offroad » Side 211

 

 

Moroa står på side 210.

Men dette med garantien må jeg ha lest en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra @tronna:) 

Ordlyden er ikke helt i min instruksjonsbok som den er i din @tronna, men kjenner den likevel godt igjen. 

Så en kan vel kort og godt si at en bør bruke hodet, og egentlig bare kjøre på de veiene/stedene en pleier å gjøre med en tohjuls trekk bil, bare at nå er det enklere å komme frem i snø og/eller andre former for glatt underlag. jeg har definitivt ikke valgt denne typen bil for å teste den i terrenget, på jorder eller andre steder jeg normalt ikke ville ha kjørt. 

Jeg ønsket kun en høyere bakkeklaring, og bedre fremkommelighet vinterstid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...