Gå til innhold
octavio

Vindavvisere 2013 ->


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurdere å kjøpe vindavvisere for min Octavia SW  2016 model.

Noen som har de allerede? Lurer på hvilken typer finnes og hvordan de ser ut.

Det mangler veldig ofte bildet på di websidene som selger sånnt.

Som f.eks denne https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv

Bildet som vises der er bare en generell en.

Takk!

Endret av octavio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert før. Jeg har et sett fra Superskoda liggende som ikke er montert enda (litt latskap og litt at bil ikke har vært prioritert i det siste). Men du kan jo se litt på tråden:

 

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med mine i 3 år nå. Fordelen er at du ikke får vann inn ruta om du har vinduet åpent.., bilen skiller seg litt ut fra de andre. Ulempen er at det blir merkbart mer vindstøy, men allikevel ikke så mye at det var plagsomt for meg. Nå legger jeg ikke merke til det i det hele tatt, men rett etter installering var det helt klart merkbart. Mine har som sagt stått på i 3 år og kommer til å stå på sålenge jeg eier bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, CitizenX skrev:

Har kjørt med mine i 3 år nå. Fordelen er at du ikke får vann inn ruta om du har vinduet åpent.., bilen skiller seg litt ut fra de andre. Ulempen er at det blir merkbart mer vindstøy, men allikevel ikke så mye at det var plagsomt for meg. Nå legger jeg ikke merke til det i det hele tatt, men rett etter installering var det helt klart merkbart. Mine har som sagt stått på i 3 år og kommer til å stå på sålenge jeg eier bilen.

Husker fra den gangen jeg hadde slike selv (Hval), så var de festet på den måten at de var kilt fast i mellom ytrekant på toppen døra og lista rundt vinduene, slik at den siste cm var litt hardere «å sveive» igjen for og få lukket vinduet helt.

Hvordan er vindavviserne på din bil festet da @CitizenX?

Ser de nye i dag skal limes med dobbeltsidig tape på utsiden av dørkarmen, det hadde jeg følt meg litt skeptisk til selv både pga at limet kan sette igjen stygge merker, men også fordi jeg ser for meg at de lettere kan løsne med tanke på vask og såpe på sikt. Mulig en ubegrunnet bekymring fra min side, men føler at den gamle måten å feste de på i mellom list og dørkarm fungerte bedre i praksis (ingen fasit, bare hva jeg selv har en følelse av.....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er festet på samme måte som du beskrev, kilt mellom døra og vinduet. Følger med et enkelt "verktøy" for å presse ut pakningen slik at det skal gå greit å få igjen ruta, viktig å gjøre litt grundig arbeid med å presse ut pakningene slik at vinduet enkelt går igjen. Ellers blir det for trangt de siste cm når man lukker vinduet. Allikevel en installasjon som tar max 45 min til en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant med tanke på at lista rundt vinduet ikke blir utsatt for et støre press og det samme med at el.vinduheis ikke bør «presse» hardere (enn normalt for å kunne lukke vinduet helt igjen, fordi det er fysisk trangere om vindavviseren også er i mellom dørkarm og list.

Men selve festingen med bare dobbeltsidig tape på en såpass smal kontaktflate føles i utg.pkt. ikke helt bra for min del. For såpe og salt/skitt vil jo også legge seg der og muligens da «tære» på limet til den dobbeltsidige tapen. Mulig det er en helt ubegrunnet tanke fra min side, men jeg sitter med noen erfaringer med noe som er forsøkt tapet fast på våre arb.biler tidligere, og det var ikke akkurat noe jeg vil kalle vellykket........

Men jeg har bomma før også jeg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Krever det noe spesielt verktøy for å bytte bremseklosser fremme på 2018 Kodiaq? Er det skrudde stempel eller er det bare å presse? mvh Tom Ronny Sundt 
    • Hei godtfolk! Jeg har drevet å klødd jeg i hodet for noe som enten er reelt, eller bare et problem laget i mitt eget hodet. I fjor høst kjøpte jeg meg en meget flott brukt Kodiaq 2018 TDI 190 hk og er generelt veldig fornøyd med kjøpet. Bilen er utstyrt med webasto som fungere både som parkeringsvarmer og som tilleggsvarmer.  Det jeg undrer meg over er det faktum at jeg synes bilen oppnår rask driftstemperatur, dvs etter 10 minutt kjøring har bilen oppnådd 90 gr og god varme i kupé. Jeg har huket av for automatisk tilleggsvarmer i infotainment siden jeg ønsker å styre denne selv, da det kan bli noe småkjøring. Jeg kan ikke høre at det suser heller etter at jeg har slått av bilen. Kan det være at den tilleggsvarmer går selvom jeg har trykket av funksjonen? Om bilen er kodet slik? Altså, det er ikke noe problem i seg selv, da nåla ikke passerer 90 gr, ingen lekkasjer, og bilen fungerer normalt ellers. Kanskje litt dumt spørsmål, siden jeg har en viss peiling på bil og klarer å orientere meg heilt greit om biler, men akkurat dette gjorde meg usikker. Før kodiaqen hadde jeg en ford tdi 2011 modell som ikke ble i nærheten så fort driftsvarm som denne.  Eneste erfaring jeg har fra VAG er en octavia tdi jeg eide for en god tid tilbake. Det hele kan være et resultat av hyperfokus grunnet min adhd diagnose, eller så er det noe som ikke stemmer😅
    • Kan være å mangt dette. Hjullager, turbo og også kupévifta kan pipe. Jeg har piping i det som virker som midlere turtallsområde for motoren. Men det rare er at det ikke piper noe som helst hvis jeg slår av kupévifta. Så da blir det bytte av den.  Hvis det et ett eller flere slitte lager i turboen så kan bilen nok brukes, men før eller senere vil turboen havarere. Hvor lang tid det tar er umulig å si. Mest sannsynlig vil turboen og motoren virke greit nok inntil at slakken blir så stor at skovlene slites mot huset og virkningsgraden faller mer og mer. Og tilslutt vil noe svikte og da er det fare for metallbiter inn i motoren. I alle fall, turboer lever et tøft liv, de snurrer fort rundt, må ha god og fungerende kjøling og god smøring fra motoroljen. Så et par regler er gode å følge for at turboen skal ha det best mulig.
    • Noen som vet hva denne «feil start/stopp» egentlig betyr? Dukket opp etter at jeg startet bilen idag
    • Trenger hjelp her, antiskrens, firehjulsdrift og ryggesensor funker ikke. Ved diagnose kommer det opp: styreenhet for firehjulsdrift. Ble byttet en abs sensor, da funket alt, så ble det byttet batteri og feilen kom opp igjen. Diagnose viser også : " hvilestrøm, verdi/ sign. Utenfor, område maks"  et verksted sier at batteriet må byttes, men vil det ha innvirkning på at de tingene ikke fungerer?  Kan det være en abs sensor som er gåen? Noen som vet?😊
    • Hei. Har en Yeti Adventure 2014 modell jeg kunne tenke meg å Plasti dip lakkere i en morsom farge. Noen som kan det her? Bor i Nittedal, men er mobil. 🙂 Mvh Bjørn 
    • Vært på enda ett verksted og det er nok turboen som lager lyden. Lagret i turboen som er dårlig. Noen erfaring på hvor lenge man kan kjøre med dette ? Vil det få store konsekvenser om man bruker bilen. Kommer det noe varsel på bilen før den ryker ? Bilen har stått i garasjen siden jeg fikk bekreftet at deg var turboen 
    • Tja...om det er hjullager, bør lyden endre seg/forsvinne om du svingar til høgre eller venstre..og det vil vel og vere uavhengig om du har høgt eller lavt turtall.. kjør i eit lavare eller høgare gir og hør etter lyden. Skru av vifte når du tester 
    • Har en ulyd/plystrelyd som kommer fra en 09 octavia når jeg kommer opp i ca 1700 omdreininge. Gir seg om jeg da slipper gassen eller gir mer og kommer opp i 2000 omdreininger. Var inne på verkstede og de mente det var en dårlig hjullager. Høres ut som lyden kommer fra passasjer siden. Har og hatt litt lyd fra vifta i bilen på lav hastighet men om den står på fult blir lyden borte.   Noen som har hørt dette før. Legger ved en liten video av lyden.  B4FCA0CE-9627-4F0D-9738-7B3EB7207E1F.mp4
    • Hei og velkommen til forumet! Kan ikke svare for din bil, men på min 2016 octavia m/bi-xenon blir automatisk fjernlys aktivert over 58 km/t og forblir aktive ned til 28 km/t når funksjonen er aktivert. Lysene "svinger" med rattutslag i lav hastighet og lyser extra opp på motsatt side. Etterhvert som hastighet øker opp mot 58 km/t, sentreres lys-kjegle mer og mer. Kjører mye i lav hastighet på svingete mørklagde veier og skulle ønske fjernlys slo seg på ved lavere hastighet. Endret 58 km/t grense via OBD11 til 38 km/t, men dette fungerte dårlig pga denne greia med opplysning av venstre siden av veien. Resultatet var at fjernlyset på venstre lykt lyste rett til skogs i lavere hastighet. Tilbakestillt til orginalverdi etter et par uker. Så nå skifter jeg fra automatisk fjernlys til tvunget fjernlys ved å skyve lys spak fremover en extra gang. Automatisk fjernlys aktiveres ved å gjenta denne bevegelsen. Håper dette gir deg litt mer innsikt ang temaet 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

×
×
  • Opprett ny...