Gå til innhold
Vandreren

Erfaring med "Lane assist"


Anbefalte innlegg

Jeg må ha litt tungt for det for jeg har i de 9 månedene jeg har hatt bilen trodd at alt denne funksjonen  gjør er å rykke litt i rattet for å varsle at man nærmer seg midtstripa  eller stripa mot veiskulderen. På tur i dag fant jeg ut at bilen kjører selv, og at det var bare å legge hendene i fanget :D

Men så ser jeg at bilen relativt ofte ber meg overta rattet selv, uten at jeg ser at det er noe mangler med stripene i veien. Noen som har noe erfaringer med dette eller har justert noe i menysystemet for å få det bedre?

Er det noen grunn til å slå dette av eller på avhengig av om en kjører på motorvei eller svingete landvei?

 

Endret av Vandreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en slik funksjon som er enten så liker en den for alt den er verdt, eller så «hater» en den og skyr den som pesten ;) 

Jeg tilhører definitivt sistnevnte kategori, jeg hater å ikke ha den hele og fulle kontrollen selv, det rykker i rattet og en må på en måte «kjempe litt i mot» de automatiske korrigeringene for å ha den plasseringen en vil ha i vegbanen. Er det mye vann på veien i hjulsporene, så vil jeg unngå det for å minimere muligheten til vannplaning, men må da kjempe i mot denne funksjonen. Det samme føler jeg på flere andre ting med Lane-assist også, men det er selvfølgelig bare min personlige mening.

Dette var noe jeg hadde aktivert i en liten periode da bilen var ny (våren 2016), og det har ikke vært aktivert i ettertid og kommer heller ikke til å bli det. Har bestilt ny bil, og den har jeg med hensikt latt være å bestille med Lane-assist.

Sikkerhetsmessig så er jo dette absolutt en flott funksjon om en lar systemet fungere og ikke «kjempe i mot det» slik jeg har gjort. Det er jeg klar over selv, men igjen, jeg er nok litt mer aktiv i plasseringen i vegbanen og hvordan jeg plasserer meg, og da er Lane-assist og jeg ikke helt enige for å si det slik ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette er en funksjon som er litt morsom så lenge den er nyoppdaget men at man raskt faller tilbake til vanen med å styre selv. Noe skal man jo ha å drive med når en er på tur også.

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vandreren skrev:

Har du samme anstrengte forhold til cruisekontroll og automatisk "avstandsholder" også?

Hehe, nei ikke helt, men ved enkelte tilfeller så synes jeg at radaren reagerer på litt for mye som ikke er i mitt kjørefelt, dvs at jeg synes den har en litt for vid vinkel for hva den reagerer og bremser opp bilen på.

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. Da er det skummelt når bilen min plutselig bremser opp, for bilene bak holder jo ikke akkurat god avstand for å si det slik. Det kan selvfølgelig være noe feil med radaren på min bil, ved at den f.eks. er veldig følsom på hva den reagerer på. Da har jeg heller ingen biler foran meg, kun vogntoget i feltet på innsiden av meg, og det synes jeg skaper litt skumle situasjoner. Akkurat dette har jeg lært meg til å reagere automatisk på, slik at jeg har beinet på gasspedalen og gir på når bilen gjør slik.

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  Det irriterer litt til tider, men ikke nok til at jeg har kjørt ned på verkstedet pga dette. Men de siste ukene jeg har denne bilen nå så skal jeg fint holde ut med det, det får de heller sjekke ut når de får den i innbytte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne funksjonen, men synes den fungerer dårligere enn på andre biler jeg har prøvd den på.

Den kjører ganske langt ut på linja før den reagerer, og lar du den gjøre jobben på en rettstrekke, vil mest sannsynlig noen melde deg til politiet for antatt fyllekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

 

Når bilen hugger inn bremsene fordi jeg tar igjen et vogntog på 4 felts vei, jeg kjører i venstre felt og veien svinger svakt mot venstre. 

<klipp>

Selgeren hadde aldri opplevet noe slikt på de bilene han har kjørt med adaptiv cruise control, og det bekrefter vel mer min mistanke om at radaren ikke reagerer helt slik den skal på min bil.  .  

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

:@ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Du kan justere farten opp med en km om gangen ved å trykke spaken mot deg etter at du har satt den i en hastighet. Si du vil gjøre litt over 80, så setter du bilen i 80, og trykker den til deg 5 ganger, så har du 85. Evt kan du selv kjøre til du finner riktig hastighet, så bare oppdatere cruisekontrollen til den hastigheten du kjører. 

Det er mulighetene jeg vet om.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sletto skrev:

Tror definitivt ikke du er alene om dette. Jeg hadde akkurst samme opplevelse i Fatterns 2018 Kodiaq style.  

Svak venstresving på motorvei, trailer i høyre felt, og jeg kommer i godt driv i venstre. Og plutselig bråbremser den helvetes Kodiaqen!

Ja dette hørtes veldig kjent ut @sletto, jeg forstår jo at det er noe den er programmert til å gjøre pga avstand og sikkerhet, men den skaper jo fort farlige situasjoner også for påkjørsler bakfra når bilen bråbremser når en selv ikke har den minste anelse at dette blir sett på som en fare. Jeg kjenner jo til det nå og er forberedt, men det var i førsten veldig uvant at bilen kunne reagere på noe som ikke var i mitt eget kjørefelt.

10 timer siden, PaulusA skrev:

Forholdsvis vanlig for VW, er vel jeg redd for

Når man vet hvordan den reagerer er en fot på gassen god å ha ?

Bruker ofte cruisecontrol som brems, og gass på høyre fot, hehe

Ja det er greit når en er kjent med dette og forberedt, men du verden å overrasket jeg ble de første gangene....... Men nå er jeg klar over det, og det høres veldig kjent ut hvordan du også gjør dette @PaulusA :) 

9 timer siden, Vandreren skrev:

Apropos cruisekontroll: Er det bare mulig å justere fart i 10 km/t intervall? Synes det er for store sprang, halvparten ville være mer passe.

Her har allerede @tronna kommet med en god beskrivelse av hvordan det gjøres for å øke farten med 1 km/t om gangen, farten kan også reduseres med 1 km/t om gangen ved å trykke ønsket antall ganger på knappen i enden av spaken til cruice controllen (i hvert fall på min Superb 2016).

Så du får forsøke slik som beskrevet av @tronna  (og ørlite grann meg ;))  @Vandreren, og se om det er bedre for å øke/redusere farten i mindre trinn om gangen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Stemmer. Tror jeg. 

Det er ikke veldig mange knappetrykk før den er skrudd av og på, men det er ingen ren hurtigknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, TheHaughom said:

Lane Assist er ikke beregnet for at du skal "legge armene i fanget". Det er kun en assistansefunksjon for å gjøre det vanskeligere å kjøre av veien.
Derfor vil den varsle om du ikke har hatt hendene på rattet i mer enn 10 sekunder.

Skjønner, synes bare det er litt uvandt å sitte med hendene på rattet og la bilen styre.  Er ikke helt sikker på om jeg synes det er et fremskritt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vandreren skrev:

Tilbake til Lane Assist.....

Det er altså ikke slik at man skal slå  Lane assist av og på avhengig av om man ønsker at bilen skal styre eller om man vil styre selv? Og skal man styre selv så må man leve med at bilen napper litt forsiktig  i rattet av og til om man velger å ha Lane assist aktiv?

Lane assist betyr ikke selvkjørende bil!

Det er (og blir) kun en assistent som kan varsle og/eller hjelpe til i en kritisk situasjon. Hvordan en så opplever den assistansen den gir (i tide og utide etter min mening) skal enhver få bestemme selv, men det er som sagt en årsak til at jeg har deaktivert den assistenten og kommer heller aldri til å aktivere den igjen. Rattet vil jeg bestemme over selv når jeg kjører bil og ønsker ikke at jeg skal ha noe som enten holder igjen og/eller «drar» i rattet uten at jeg ønsker den assistansen.

Det er som sagt kun en sikkerhetsassistent, og den kan jo virkelig være til store nytte i visse situasjoner, men da må en akseptere at den også «hjelper til» når en ikke har behov eller ønsker det.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...