Gå til innhold
Mamsen

Mamsens KAROQ STYLE 1,5 TSI 150 DSG 2018


Anbefalte innlegg

Ja ja, her er min kommende bil. Gleder meg veldig til å få den. Fått beskjed om at den kan være klar i uke 32. 

Har bestilt den i Cappuccino beige med beige skinninteriør. Til ene ungens glede og den andres skrekk ;-) 

Utstyr som er bestilt:

  • SUN-SET, MØRKE RUTER 
    PHONE BOX  MED WIFI
    TRAFIKKSKILTGJENKJENNING 
    MULTIRATT MED VARME 
    TRANSPORTPAKKE - foldbart hengerfeste, foldebod, elektrisk bakluke med sensor,
    BUSINESS PAKKE STYLE SKINN - 18" Mytikas aluminiumsfelg, Ryggekamera, Amundsen navigasjon med Wifi, Interiør i skinn, Adaptiv Cruicecontrol, Kjørefeltassistent (Lane Assist), Køassistanse (Traffic Jam Assist), Ulykkesassistanse (Emergency Assist)
    VINTERPAKKE - varme i setene bak  og parkeringsvarmer 

    16" CONTINENTAL U.PIGG 
    Detaljer: 02 NANUQ SØLV

Tror det skulle være det meste. Valgte ikke 4x4 da vi ikke har behov for det. Kjører stort sett rundt på Østlandet og de fotballbaner som finnes der, og en og annen tur over til Sverige. 

Endret av Mamsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har satt sammen en veldig flott bil @Mamsen :) 

Om jeg skulle komme med noen få tips til deg, så ville det vært at du la til

  • Oppvarmet frontrute
  • Canton lydanlegg

i bestillingen til fabrikken, så det må du evt. ta med selgeren før bestillingen av bilen blir låst til en fast produksjonsuke.

Selv om du har valgt vinterpakken og da har webasto, så er det ikke bestandig at en bør benytte den. For webasto bør brukes i minst 15 min. og bilen bør kjøres minst like lenge etter det for at at bilens batteri ikke skal lades ut. Webasto bør kjøres så lenge for at sirkulasjonspumpe og brennkammer ikke skal sette seg/sote. Det er en kostbar reparasjon og blir ikke dekket av garantien, dette var kun ment som litt info :) 

Derfor er en oppvarmet frontrute gull verdt for å slippe skraping av is, i tillegg så fjerner den også meget effektivt dugg på innsiden av frontruten. Den er vesentlig mer effektivt enn varmetrådene i bakruten, og frosne/gjendugget frontrute blir veldig fort ren/tørr :) 

Canton lydanlegg er definitivt noe barna og sikkert sjåføren også vil sette stor pris på, det er et flott lydanlegg til en meget fornuftig sum, og gir mye glede for den relativt lave prisen det har.

 

Dette her må en jo også ta med selgeren selvfølgelig, men det er ikke noe som fabrikken ordner, så da er det ikke så veldig farlig når det blir lagt til. Så anbefaler jeg deg å legge til skvettlapper foran og bak, de hindrer ikke så mye at bilen blir skitten, men de beskytter mye mot stein - og sandsprut som sliter veldig på den sorte plastikken og lakken der det treffer. Jeg har selv bestilt en ny bil, men dessverre så leveres det ikke skvettlapper i det hele tatt til den bilen jeg har bestilt.

En bagasjeromsmatte med litt kanter er også veldig praktisk om en skal ha med seg noe som er vått/sølete, slik at det ikke renner ned på teppet i lasterommet.

 

Ellers så høres det jo ut som vi har omtrentlig de samme bruksomerådene, og kanskje heller ikke kjører så veldig langt unna hverandre i hverdagen ellers, da min kjøring stort sett også gjøres på Østlandet :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill @Superb lll, skal ta det med selger. Det var han som mente jeg ikke trengte oppvarmet frontrute når jeg hadde den andre greia ? Veldig greit å være ops på det du sier ja. Skvettlapper må vi få på, trodde det liksom fulgte med jeg. 

Skal sjekke ut det med lyd, det er i allefall elendig i den Toyota’n vi har nå. 

Litt skeptisk til alle disse assistentgreiene. Lite moro hvis bilen bråbremser når man skal gjøre forbi noen. 

Endret av Mamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @Mamsen :) 

Det med skvettlapper vet jeg ikke om er standard på Karoq, men det er jo i hvert fall greit å forhøre seg litt om det.

Når det gjelder dette med webasto/parkeringsvarmer så er det ikke så mange selgere som er inne i hvordan det bør brukes, for de bruker den bare på dem.vogner stort sett, og de selges jo etter noen få mnd, så de opplever jo aldri problemene som kan komme etter en stund. Dette er heller ikke noe jeg kan, men jeg har måttet reparere den som stod i min arb.bil pga feilbruk, og da ble jeg grundig informert om hvordan den bør brukes for å ha en problemfri webasto. Han som informerte og reparerte har kun drevet med dette i hele sitt yrkes liv, og det er da noe han har gjort i over 30 år, så jeg stoler definitivt mer på ham enn en selger :) 

Canton lydanlegg er verdt hver eneste krone og vel så det, det er en utrolig stor forskjell på biler med og uten Canton anlegget. Nå er det ganske god lyd fra før av også, men den blir merkbart bedre med Canton lydanlegg.

Assistenter kan være veldig hjelpsomme og svært nyttige, det er det ingen tvil om. Men jeg deler absolutt din skepsis, jeg har både Lane-assist og adaptiv cruise control på min Superb, og Lane-assist er utkoblet. Adaptiv cruise control har gitt meg noen oppbremsninger på E6 jeg ikke helt har satt pris på, men nå er jeg jo klar over hvordan den fungerer og hva den reagerer på, så den er en veldig nyttig assistent og en jeg absolutt ikke ville vært forruten :) 

Om det er tilgjengelig på Karoq vet jeg ikke @Mamsen, men et reservehjul er også noe jeg bestandig velger om det er mulig. Et rep.sett eller kompressor hjelper lite om det er et fysisk hull i dekket på bilen, da er det kun et reservehjul som vil fungere, bare et lite tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superb lll skrev:

Bare hyggelig @Mamsen :) 

Det med skvettlapper vet jeg ikke om er standard på Karoq, men det er jo i hvert fall greit å forhøre seg litt om det.

Når det gjelder dette med webasto/parkeringsvarmer så er det ikke så mange selgere som er inne i hvordan det bør brukes, for de bruker den bare på dem.vogner stort sett, og de selges jo etter noen få mnd, så de opplever jo aldri problemene som kan komme etter en stund. Dette er heller ikke noe jeg kan, men jeg har måttet reparere den som stod i min arb.bil pga feilbruk, og da ble jeg grundig informert om hvordan den bør brukes for å ha en problemfri webasto. Han som informerte og reparerte har kun drevet med dette i hele sitt yrkes liv, og det er da noe han har gjort i over 30 år, så jeg stoler definitivt mer på ham enn en selger :) 

Canton lydanlegg er verdt hver eneste krone og vel så det, det er en utrolig stor forskjell på biler med og uten Canton anlegget. Nå er det ganske god lyd fra før av også, men den blir merkbart bedre med Canton lydanlegg.

Assistenter kan være veldig hjelpsomme og svært nyttige, det er det ingen tvil om. Men jeg deler absolutt din skepsis, jeg har både Lane-assist og adaptiv cruise control på min Superb, og Lane-assist er utkoblet. Adaptiv cruise control har gitt meg noen oppbremsninger på E6 jeg ikke helt har satt pris på, men nå er jeg jo klar over hvordan den fungerer og hva den reagerer på, så den er en veldig nyttig assistent og en jeg absolutt ikke ville vært forruten :) 

Om det er tilgjengelig på Karoq vet jeg ikke @Mamsen, men et reservehjul er også noe jeg bestandig velger om det er mulig. Et rep.sett eller kompressor hjelper lite om det er et fysisk hull i dekket på bilen, da er det kun et reservehjul som vil fungere, bare et lite tips :) 

Super info :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for oppvarmet frontrute.  Hadde det på min Kodiaq, og det er utrolig effektivt, spesielt når du opplever dugg i tunneller. Fikk ikke det med på min nye Karoq, og kjenner litt på savnet.

 

Når det gjelder den oppbremsingen kan den virke litt skummel når den slår inn, opplevde at den slo inn på grunn av et diger skilt som henger over E18 ved hjortneskaia, og du merker godt når bilen drar ned fra 90 til 40 på få meter, og det uler og lyser rødt i hele displayet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som @scheen også skriver, oppvarmet frontrute er gull verdt :) 

 

Den oppbremsingen som du også har opplevd der @scheen kommer veldig overraskende de første gangene, men heldigvis så har jeg ikke hatt noen helt innpå støtfangeren bak meg når bilen har hatt slike oppbremsinger som dette, for det kan jo også skape noen stygge/farlige situasjoner når en bil foran plutselig bremser hardt uten grunn, så jeg har vært rask på gasspedalen når de gangene det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hadde et håp om å sitte med ny bil så ganske snart. Bil var ferdig produsert 13.8, men har fortsatt ikke kommet videre fra fabrikken, og dermed går jo tiden. 

Har noen av dere opplevd at bilen har blitt stående ved fabrikken i lengre tid? Selger har sendt mail for å høre hva som har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte superb i 2013 ble den stående på fabrikk i 3-4 uker før den ble sendt nordover. Selger tok umiddelbart affære overfor fabrikk, og vi fikk disponere en av demobilene som plaster på såret. Var ingen kriser for vår del akkurat da, så vi var veldig fornøyd med service og oppfølging. 

Ser også at du bestilte bil en stund før jeg bestilte, men jeg har hatt min kodiaq noen uker allerede. Heldigvis dekker Møller endringene i avgifter fra 1/9, så det medfører heldigvis ingen kostnad for deg ift dette, i motsetning til hva som skjer 1/1. Men det er jo selvsagt kjedelig å ikke få den nye bilen når man har ventet så lenge. 

Får håpe de klarer å prioritere transport av bilen og at du får bilen om ikke så lenge:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frederik skrev:

Da jeg kjøpte superb i 2013 ble den stående på fabrikk i 3-4 uker før den ble sendt nordover. Selger tok umiddelbart affære overfor fabrikk, og vi fikk disponere en av demobilene som plaster på såret. Var ingen kriser for vår del akkurat da, så vi var veldig fornøyd med service og oppfølging. 

Ser også at du bestilte bil en stund før jeg bestilte, men jeg har hatt min kodiaq noen uker allerede. Heldigvis dekker Møller endringene i avgifter fra 1/9, så det medfører heldigvis ingen kostnad for deg ift dette, i motsetning til hva som skjer 1/1. Men det er jo selvsagt kjedelig å ikke få den nye bilen når man har ventet så lenge. 

Får håpe de klarer å prioritere transport av bilen og at du får bilen om ikke så lenge:D

Takk Fredrik. Har skjønt at Kodiaq'ene har kommet raskere. Har en kollega som bestilte det etter meg, og hun har også fått sin. Utfordringen er at vi har levert inn vår bil, og forhandleren har dårlig med demobiler å låne ut. Har hatt leiebil den siste måneden, heldigvis fått en grei pris på den i allefall. Står på skjermdumpen jeg fikk i dag at det er 2019 modell. Stemmer det tror dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler produsert etter uke 22-26 (litt avhengig av om det er modellbytter eller FL (Facelift)), får neste års produksjonsårstall, så når din bil er produsert 13.08. så er din bil en 2019 modell.

Unntaket kan være at det kun er biler som er produsert etter den nye WLTP normen, som får neste årsprodusksjonsårstall, men når det også står 2019 på skjermdumpen fra selger, så stemmer definitivt det :) 

 

Det kan ta lang tid noen ganger, og det er nok mange biler som skal fraktes i disse tider, pga WLTP. Mange forhandlere har også bestilt biler til lager for å slippe unna med billigere avgifter til kundene, og faktisk ha noen biler på lager når det blir noen uker med produksjonsstopp for alle bilprodusenter, og det er pga WLTP.

Bilen din skal jo ikke bare ut fra fabrikken, den skal med tog til Bremerhaven i Tyskland, hvor den så blir satt på en stor oppsamlingsplass, for så å bli sendt til med båt til Norge. Den båten går kun 2 ganger i uken, og stopper ved Bekkelagskaia i Oslo. Der er det igjen en stor oppsamlingsplass hvor bilene blir fordelt for transport ut til forhandlere i Norges langstrakte land, her kan det også ta alt fra under 1 time med transport til flere dager pga at de samler opp flere biler om transporten er langt unna Oslo.

Så dessverre @Mamsen, det kan enda ta mange dager til din bil ankommer, ikke for å være slem eller strø salt i såret, men det er faktisk realiteten i det hele.........

Hvor sånn ca i Norges land er det din bil skal da, du behøver ikke skrive hvilken by, men om det er nord, syd, øst eller vest......

Håper du er heldig med de resterende transportetappene @Mamsen

Lykke til, og hold oss gjerne underrettet om hva som skjer :) 

 

EDIT:

Min bil ble produsert ferdig 08.06, men kom ikke til Bekkelagskaia i Oslo før 26.06., så det tok litt tid det også........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Superb lll skrev:

Biler produsert etter uke 22-26 (litt avhengig av om det er modellbytter eller FL (Facelift)), får neste års produksjonsårstall, så når din bil er produsert 13.08. så er din bil en 2019 modell.

Unntaket kan være at det kun er biler som er produsert etter den nye WLTP normen, som får neste årsprodusksjonsårstall, men når det også står 2019 på skjermdumpen fra selger, så stemmer definitivt det :) 

 

Det kan ta lang tid noen ganger, og det er nok mange biler som skal fraktes i disse tider, pga WLTP. Mange forhandlere har også bestilt biler til lager for å slippe unna med billigere avgifter til kundene, og faktisk ha noen biler på lager når det blir noen uker med produksjonsstopp for alle bilprodusenter, og det er pga WLTP.

Bilen din skal jo ikke bare ut fra fabrikken, den skal med tog til Bremerhaven i Tyskland, hvor den så blir satt på en stor oppsamlingsplass, for så å bli sendt til med båt til Norge. Den båten går kun 2 ganger i uken, og stopper ved Bekkelagskaia i Oslo. Der er det igjen en stor oppsamlingsplass hvor bilene blir fordelt for transport ut til forhandlere i Norges langstrakte land, her kan det også ta alt fra under 1 time med transport til flere dager pga at de samler opp flere biler om transporten er langt unna Oslo.

Så dessverre @Mamsen, det kan enda ta mange dager til din bil ankommer, ikke for å være slem eller strø salt i såret, men det er faktisk realiteten i det hele.........

Hvor sånn ca i Norges land er det din bil skal da, du behøver ikke skrive hvilken by, men om det er nord, syd, øst eller vest......

Håper du er heldig med de resterende transportetappene @Mamsen

Lykke til, og hold oss gjerne underrettet om hva som skjer :) 

Takk for info Superb III. Heldigvis så skal den bare til Drammen, så ikke lange turen fra Oslo. Spent å høre fra selger hva slags svar han får. Han trodde den skulle være på vei mot Oslo ganske kjapt,  så det er nok noe som har skjedd i forhold til alle disse kommende endringene. Men det blir jo kjekt å få 2019 modell da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke fått noen avklaring ang. bilen min. Purret i dag, og fikk dette svaret da jeg spurte om han hadde hørt fra Møller. 

«Nei, de tviholder litt på informasjonen, men vi kan anta at det har noe med de nye avgiftene å gjøre og det skal vi få mer informasjon om på et møte i dag.

Motoren du har valgt å kjøpe er godkjent etter nye WLTP-standard (det nye avgiftssystemet) så normalt sett så skal det ikke være noe grunn til å holde igjen denne på fabrikken.»

Er det ikke rart at de ikke kan informere forhandler om hva som forsinker bilen? 

Endret av Mamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke WLTP avgifter utsatt til ut 2019 nå da?

Så det burde jo ikke være et problem etter min mening, men dette burde det jo være en smal sak for Møller sitt hovedkontor å finne ut av om de tar kontakt med fabrikken. For det kan jo umulig bare være din bil de holder igjen, og da burde jo en årsak tl dette være ganske enkel å informere kundene sine om.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsatt ingen bil i Norge. Det positive er at den i allefall har kommet til kaia i Tyskland nå, der har den stått en ukes tid nå fikk jeg høre. Fikk kopi av mail fra Møller i dag, og må si at jeg er overrasket over at de faktisk ikke vet hvilke biler som kommer på de ulike båtene. Går visst bare en båt denne uke, torsdag, og Møller kunne ikke svare på om den var med der. 

Vi drar snart på ferie, og må si det er rimelig kjipt hvis vi ikke får den før vi drar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler fra kaia i Bremerhaven blir fraktet til Oslo etter tur, så den kommer med så fort det «din bil sin tur».

Dette forandres kun i statusen til bilen, når det er registret at bilen fysisk er kjørt ombord. Altså for hver gang bilen blir flyttet/transportert, så blir dette scannet, og en kan lese av det siste stedet bilen ble registret flyttet på.

  • Det er når bilen er i produksjon
  • Når bilen er ferdig produsert
  • Når bilen står på fabrikkområdet og venter på transport
  • Når bilen er på toget til kaia i Tyskland/Bremehaven
  • Når bilen står på kaia i Bremehaven (hvor din bil er nå)
  • Når bilen er på ferga til Oslo/Bekkelagskaia
  • Når bilen er fremme på Bekkelagskaia
  • Når bilen er under transport til forhandler
  • Når bilen er fremme hos forhandler

I mellom hvert transportledd her så blir det nødvendigvis en del venting, fordi det er snakk om store mengder med biler og mye logistikk som skal registreres/ha kontroll på.

Det er sjeldent at en bil blir stående mer enn en uke i Bremerhaven, men da er det jo også vanligvis to båtavganger i uken, ikke bare en som det er denne uken som du skriver.

Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, og håpe at du er heldig med fergetransport denne uken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @Mamsen :), selv om det ikke hjelper så mye på ventetiden, så får en i hvert fall litt mer info :) 

Forstår deg veldig godt på alle punkter, venting er ikke artig uansett, men du har jo vært meget uheldig. Dette har tatt lang tid, og du har fått altfor lite info av din forhandler etter min mening, det jeg skrev i forrige innlegg kunne de jo fint ha nevnt for deg, slik at du hadde litt mer info. Det hjelper svært lite på selve ventingen, men en kan i det minste forstå hvorfor de ikke er oppdaterte til enhver tid, og den forklaringen kunne de fint ha gitt deg.

Lykke til @Mamsen, så håper jeg for din del at ventingen snart er over :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...