Gå til innhold
Miadenpia

Vridd bilbelte superb 16 L&K


Anbefalte innlegg

Ikke med den bilen jeg har i dag, men med et par tidligere biler så har jeg klart det «kunststykket» der jeg også. Dette har mest sannsynlig skjedd fordi det har vært en brett på beltet før det ble dratt igjennom festet ved skulderhøyde, og dermed er vridningen av setebeltet et faktum. Det kan også være gjort ved flyttbare beltelåsen som sklir opp/ned på beltet etterhvert som en drar beltet ut/inn, men der er det vesentlig trangere og mindre trolig at det har skjedd, men ingenting er selvfølgelig helt umulig.

Jeg fant 2 muligheter til å løse dette,

  1. Skru løs festet til bilbeltet der det er festet til karosseriet (altså den enden av beltet som det ikke er setebelterull på), og så vri til beltet blir riktig og så feste det på nytt. Det er ikke så enkelt i dag hvor det er vesentlig vanskeligere å komme til, enten fordi det er festet der en ikke kommer til pga deksler eller andre ting som er montert utenfor eller hindrer dette på en eller annen måte.
  2. Så det enkleste er faktisk å legge en «skråbrett» på beltet og dra det igjennom fetet i skulderhøyde slik at det blir vridd opp igjen. Men det krever jo litt tenking før en bare begynner, slik at en gjør dette på riktig side av festet i skulderhøyde og ikke minst at en bretter beltet riktig vei før en gjør dette, for ellers så blir det enda en ny vridning og enda mer jobb å rette det tilbake igjen.

Dette er ikke umulig å løse i det hele tatt, så jeg hadde nok sett litt på den andre løsningen jeg skisserte. Men det krever som sagt både tenking og planlegging før en gjør noe, for ellers så blir det enda flere vridninger.

Ta også bort barnesetet før du begynner med dette, slik at det ikke bare er der problemet ligger, men også for at det er enklere når en ser mer av beltet over hvor det er vridd og hvilken vei en må gjøre dette.

Lykke til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :) Det som er merkelig synes jeg er att sele klikka ser ut til å sitte riktig vei på beltet . Dvs mår du ser på den derre plast saken midt på beltet, som skal hindre "den du klikker i" å  skli helt ned... 

Fikk vridd det så den kom rett vei men da tvista beltet seg nederst.... virker nesten som det er vridd i bunnen der det kommer opp fra setet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg nok forsøkt å løfte opp sitteputa til baksetet, slik at du kommer til bolten som sitter under der, og så rettet setebeltet skikkelig deretter. Bare husk at selve beltespenna og den lille plastknappen på selve beltet skal vende utover når du er ferdig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...