Gå til innhold
Superb lll

Octavia 2017 facelift


Anbefalte innlegg

Ser det er noen rykter og bilder om en facelifted Skoda Octavia rundt om på nettet nå.

 

Har ny front, nytt dashbord og en spådd effekt økning på RS utgaven fra 220/230 hk og opptil 245 hk. 

Mulig at 1,8/180 hk motoren blir erstattet av en ned tunet 2,0 TSi i stedet også kan det se ut til i denne linken her, men hva som blir fakta til slutt er jo gjerne noe helt annet.

 

Selve fronten minner jo om Superb synes jeg, og det er en front jeg liker ;)

Men akkurat hva jeg synes om de delte frontlyktene er jeg ikke helt sikker på, det var i hvert fall et uvant utseende på dem.

 

 

Så hva synes dere om den faceliftede utgaven som er ‹‹avbildet››i linken her da?

 

 

http://www.motor1.com/news/95007/skoda-octavia-facelift-rumor-roundup/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, se der ja! Første jeg tenkte på når jeg så de delte lyktene var Merce E-klasse som i noen få år kjørte samme opplegget (2009 - 13 eller noe). Ikke helt like seff, men mye likhet.

Ellers likte jeg at fronten var litt mer Superb'ish. Ser mer NY ut enn eldre modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser det er flere rundt på nettet som synes den kan minne om E klasse for noen år siden, tok ikke helt den selv før jeg leste det........

 

Jeg liker i utg.pkt at fronten ligner Superb med tanke på fanger og grill :)

Men jeg tror nok likevel at de hadde skapt en mer helhetlig og stilig front med litt mer std utseende på lyktene foran.

Bak så ser det jo ikke ut til at det skal skje så mye i følge ryktene, men jeg personlig synes de burde tatt litt mer etter Superb her også. Med det så tenker jeg på at baklyktene kunne vært litt større og gått inn på bakluka (både på ‹‹sedan›› og st.vogn utgaven. For da hadde en fått en skikkelig facelifted utgave etter min mening, men den er det sikkert ikke så mange som er opptatt av de som har noe med det designet å gjøre uansett vil jeg tro...... ;)

Ellers så blir det liksom som på en ny Mondeo, fin front, men en gammeldags bakpart som en nesten må være Ford kjenner for å se forskjellene på baklys og bakfangeren, det står ikke i stil til designet de har laget i fronten (selv om det nesten er en ‹‹blod kopi›› av Aston Martin igjen da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man stiller en Octavia (per i dag) ved siden av en Superb og spør en gjennomsnittlig mann vil jeg tro at alle gjetter på at Superben er nyest og at Octavian er noen år eldre om ikke mange år eldre.

Så jeg er enig at de kunne gjort en litt mer helhetlig jobb. Mulig det er om å gjøre å holde visse kostnader nede også med tanke på at Octavia er veldig prisgunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. august 2016 at 23.13, Tor2r skrev:

Hvis man stiller en Octavia (per i dag) ved siden av en Superb og spør en gjennomsnittlig mann vil jeg tro at alle gjetter på at Superben er nyest og at Octavian er noen år eldre om ikke mange år eldre.

Så jeg er enig at de kunne gjort en litt mer helhetlig jobb. Mulig det er om å gjøre å holde visse kostnader nede også med tanke på at Octavia er veldig prisgunstig.

Kan ikke se at jeg helt forstår hva du mener, forskjellen er jo så liten at jeg tror ikke folk flest vil legge merke til den om de ikke står rett ved siden av hverandre.

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes de ser ganske så like ut, men selvfølgelig forskjellig i størrelse.

Jeg som første Skoda eier sliter fortsatt med å være sikker på om det er en Octavia eller en Superb jeg treffer på veien.

Flotte er biler begge to og er kvaliteten og servisen slik jeg håper så blir det kanskje Skoda neste gang også. 

Audi som mine to siste biler har vært er jeg dessverre ferdig med da jeg føler servise og oppfølging ikke er som den burde.

Jeg vet dette er samme konsern, men det er ofte verkstedet og selgerne som gjør deg fornøy, krysser fingrene for at jeg skal bli fornøyd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. august 2016 at 12.47, SuperJ76 skrev:

Dashboardet ligner veldig på det som er i Golf pr idag. Personlig liker jeg det bedre enn dagens, men spørs vel om Skoda "får lov" til å bli så lik Golfen, som vel skal være et hakk opp på rangstigen?

Jeg hadde en Golf mk Vll (2014) Highline st.vogn før jeg byttet til Skoda tidligere i år.

Når jeg da først satte meg inn i Octavia, så var det helt identisk med hvordan det var i min Golf, den største forskjellen var vel el.håndbrekk i Golf vs et tradisjonelt brekk i Octavia. Superb som jeg endte opp med, synes jeg var et steg opp i detaljer og hvordan det hele fungerte sammen, men likheten er jo absolutt tilstede, bare mye romsligere.

Jeg tror dette også kommer mye av kostnadsbesparelser (uten at jeg har fasiten), men med en liten ‹‹vri›› slik at en kan se en liten forskjell fra VW, Skoda og Seat som kan ha mye av det samme i seg.

Så at dashbordet i en facelifted Octavia kan bli ganske (eller helt) likt det som også kommer i Golf er jeg relativt sikker på (uten at jeg sitter med fasiten selvfølgelig). Bare at detaljer heter litt forskjellig, som f.eks. hvordan de gir forskjellige navn til sine Navi/radio systemer selv om de er like de også, 4x4 vs 4motion, etc.

 

 

3 timer siden, Helge skrev:

Syntes de ser ganske så like ut, men selvfølgelig forskjellig i størrelse.

Jeg som første Skoda eier sliter fortsatt med å være sikker på om det er en Octavia eller en Superb jeg treffer på veien.

Flotte er biler begge to og er kvaliteten og servisen slik jeg håper så blir det kanskje Skoda neste gang også. 

Audi som mine to siste biler har vært er jeg dessverre ferdig med da jeg føler servise og oppfølging ikke er som den burde.

Jeg vet dette er samme konsern, men det er ofte verkstedet og selgerne som gjør deg fornøy, krysser fingrene for at jeg skal bli fornøyd.

 

 

Som @Tor2r skriver så er det kun fronten på Superb og Octavia som er relativt lik, bakparten på den nye Superb er vesentlig mer markert og har helt andre linjer ellers. I tillegg så ser du det også veldig godt på selve størrelsen, Superb er vesentlig større og det synes godt.

 

Når det gjelder fronten så er det en veldig enkel ting å se etter for å skille Superb og Octavia fra hverandre, og det er med LED kjørelys. Superb har både horisontal og vertikal LED stripe i frontlysa (i ytterkant av lyset og i underkant), det har ikke Octavia.

 

Kvalitetmessig og med tanke på komfort så er Superb noe av det bedre jeg har kjørt (med tanke på hva den koster), selvfølgelig så er kjøre opplevelser helt annerledes i en BMW, Mercedes eller Audi, men de bilene i denne størrelsen og med dette standard utstyret nye koster jo noe helt annet. Legger jeg til den motoriseringen jeg har 1,8/180 hk i tillegg så blir det maaaaaange tusenlapper ekstra for noen av de andre bilene jeg nevnte her. 

Så langt så har vi hatt bilen vår i 5 mnd og har kjørt 11.500km, og smilet kommer fremdeles hver gang jeg kjører med denne bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...