Gå til innhold
OnlyG

Tips/råd til Octavia 1.8 TSI


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å kjøpe meg ny (brukt) Octavia. Har 2.0TDI i dag, men vurderer 1.8TSI med DSG, da det blir mye småkjøring.

Kriterier for ny bil: Stasjonsvogn, 2015 mod eller nyere, 1.8TSI, helst 4x4 og DSG.  

Hva er det jeg må passe på/se etter ved kjøp av brukt Octavia 1.8TSI? 

Hvor lange er serviceintervallene (Tid og km) for 1.8 TSI ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet @OnlyG :) 

Tja, det kan jo være så mangt egentlig, men kjørelengden på bilen du vurderer har jo også litt betydning for hva en bør se etter. Det neste er jo om bilen har vært kollisjonsskadet

Det jeg ville ha sett etter er at service og vedlikehold er godt fulgt opp slik det skal. At olje(r) på motor, DSG kasse og Haldex er byttet når det skal være gjort. Se over bremseskivene spesielt bak, for de har en tendens til å ruste om en ikke er flink til å ta noen kraftige «panikk bremsinger» med jevne mellomrom slik at de også brukes litt. Oljeforbruk kan det også være greit å forhøre seg litt om, for det er store forskjeller på hva den enkelte motor bruker av olje (det gjelder forøvrig både bensin og diesel motorene).

De fleste bilene blir i dag satt opp med et serviceprogram de kaller for Longlife, og det gjelder både Audi, VW, Seat og Skoda, dvs service hver 30.000km eller 2 år, her kommer det an på hva en når først. Men det er da de lengste intervallene, bilen varsler selv om når service skal utføres. Det kommer an på kjørestil, kjøretype (småkjøring vs langkjøring), etc, motoren er full av sensorer som kontrollerer olje og varsler som sagt i fra selv.

Enkelte bileiere velger at den lokale forhandleren gjør om på dette, slik at de har oljebytte/service 1 gang i året, det kan en jo være tjent med om en kjører lite og i tillegg har mye småkjøring.

Selv har jeg nå min andre bil med Longlife serviceintervaller (og den tredje i bestilling), den første var en VW Golf 2014 1,4/140hk TSi. Den måtte jeg etterfylle ca 0,5 ltr olje på etter 15.000km, så varslet den om service etter ca 25.000km og da var bilen 1 år og 7 mnd (og da kunne jeg nok ha etterfylt ca 0,3 -0,4 ltr olje tenker jeg). Bilen jeg har i dag Superb 2016 1,8/180 TSi varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og den hadde da kjørt 28.000km. Den etterfylte jeg ikke noe olje på i det hele tatt, men der kunne jeg nok fylt på ca 0,3 ltr tenker jeg. Nå er bilen 2 år og 2 mnd, og har nå kjørt ca 42.000km og den varslet for litt siden om en inspeksjonsservice. Da har den kjørt ca 14.000km på et år, og nå etterfylte jeg et sted mellom 0,4 og 0,5 ltr. olje, men jeg har hatt en helt annen kjøring dette året, med veldig mye småkjøring, og det merket jeg forskjell på oljeforbruket på også.

 

Nå vet ikke jeg hva utstyrspakker og ekstrautstyr betyr for deg, men det hadde i hvert fall jeg sett litt på. Først og fremst fordi jeg liker litt utstyr, men også for at de bilene gjerne er litt lettere å selge igjen/bytte inn når den tiden kommer. Webasto, Canton lydanlegg, mørkere vinduer fra B-stolpen og bakover, tilhengerfeste (for det er kostbart og ettermontere, for da kommer det gjerne en oljekjøler i tillegg). 

 

Lykke til i jakten på «ny» bil :) 

 

EDIT: Det kjenner du kanskje til, men leser jo at det er noen som opplever zinkslipp på enkelte årsmodeller, så det kan nok være greit å studere lakken litt nøye, slik at det ikke kommer noen overraskelser etter en stund.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 75.000 km har jeg vel konkludert med at Octavia 1,8 TSi med DSG og 4x4 er en veldig driftssikker og solid bil. Bilen oppleves enda tight og fin, og helt uten ulyder.  Jeg har hadd to feil, ene er en bryter i DSGen som gav feilmelding om å sette bilen i Park f.eks i 80 km/t. Annet enn at det var irriterende hadde det ingen praktisk betydning, men var en dags arbeid å bytte, så er kostbart. Ellers en feilmelding på kjøleveske uten at det er lite samt at det var en ledningsfeil på webastoen.  På 75000 km synes jeg det er akseptabelt.

Som @Superb lll er sinkslipp noe som kan forekomme men jeg har sålangt ikke sett dette på min.  Motoren og girkassen går for å være rimelig solide, men tidligere generasjoner 

 Angående service så er det i utgangspunktet longlife service på disse, med mitt bruksmønster havner jeg på +/- 22000km mellom hver service.  Vær oppmerksom på at om du kjøper en bil nær 60000km som IKKE har tatt service slik at du må bekoste denne, så koster det ca 12000,- på merkeverksted. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Tusen takk for langt og godt svar. Da har jeg noen ekstra sjekkpunkter og spørsmål til jeg kan stille.

Har det vært noen kjente svakheter med 1.8TSI motorene og DSG-kassene?

Takker også for tipsene angående ekstra utstyr. Har en liste som ligner på det du ramser opp :) 

@CitizenX  Er 30000 km en rimeligere og mindre omfattende service enn 60000 km? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CitizenX skrev:

 Angående service så er det i utgangspunktet longlife service på disse, med mitt bruksmønster havner jeg på +/- 22000km mellom hver service.  Vær oppmerksom på at om du kjøper en bil nær 60000km som IKKE har tatt service slik at du må bekoste denne, så koster det ca 12000,- på merkeverksted. 

 

Den servicen som @CitizenX nevner her er kostbar ja, for den tar med seg oljebytte til både DSG kasse og Haldex, og er en riktig «heldig» så får en jo bremsevæskeskift i tillegg til selve servicen også.........

Så om det er en bil rundt den kjørelengden du vurderer @OnlyG, så få den inkludert i kjøpekontrakten.

4 minutter siden, OnlyG skrev:

Hei, Tusen takk for langt og godt svar. Da har jeg noen ekstra sjekkpunkter og spørsmål til jeg kan stille.

Har det vært noen kjente svakheter med 1.8TSI motorene og DSG-kassene?

Takker også for tipsene angående ekstra utstyr. Har en liste som ligner på det du ramser opp :) 

Bare hyggelig :) 

Andre svakheter enn at noen motorer kan ha et visst oljeforbruk kjenner jeg ikke til. Disse oljefylte DSG 6 kassene som sitter i sammenheng med 4x4 er det svært lite problemer med, såfremt det har blitt fulgt opp med oljeskift til riktig tid. Ellers så kan det være behov for flushing av DSG kassa og ny olje i tillegg selvfølgelig, og da går det fort noen kroner etter hva jeg har lest.

Velger du derimot 1,8/180hk TSi uten 4x4 så får du en DSG 7 kasse og den kassa er tørr (tørrclutch plater), det er en kasse som det tidligere har vært noen utfordringer med. Men det var blant de første DSG kassene. En annen utfordring for denne DSG kassa er at den tåler et max dreiemoment (på papiret) på 250nm og det er akkurat hva 1,8/180hk motoren har. Så jeg synes det er et feiltrinn av Skoda å benytte seg av en DSG kasse som er litt i grenseland med tanke på belastningen etter min mening. Men nå har jeg min andre bil med denne DSG 7 kassa, og jeg har ikke hatt et eneste problem i det hele tatt med dem.  

Jeg hadde heller ikke vært betenkt på å velge 1,8/180hk og DSG kassa igjen heller, men når jeg bestilte ny bil (Octavia Scout) tidligere i våres så ønsket jeg også 4x4, og da blir det en oljefylt DSG 6 kasse sammen med 1,8/180hk TSi motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OnlyG Normalservice med inspeksjon/oljeservice er på ca 5-6k dvs , om det bare er inspeksjon vil jeg tippe på rundt 3k... , mao det man kan kalle en normal pris på merkeverksted. Det kan sikkert gjøres rimeligere på Mekonomen o.l, men jeg for min del foretrekker å gjøre det på merkeverksted.

 

@PaulusA TDI med 4x4  og VRS TSI 245 som har den nye DSG7 samt , mens VRS 230 har DSG6 av en eller annen merkverdig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter også konsekvent kun forhandleren til dette, fordi jeg synes det da er lettere å henvende seg dit om det skulle være noe, når de også har service og vedlikehold. Det er sikkert noe jeg taper noen kroner på, men det har også gitt meg et godt forhold til verkstedet, og det igjen gjør at jeg også har fått noen prosenter på hver service jeg har tatt der så langt.

Bilen er kjøpt Mars 2016

Den første servicen på denne Superben kostet 4.300,- og var en Longlife inspeksjon med oljeskift, bytte av oljefilter, bytte av luft -og pollenfilter, samt også selve inspeksjonen av hele bilen, dette ble utført i Mai 2017 etter ca 28.000km.

Det neste bilen min varslet om var en ren inspeksjon/kontroll og den kostet ca 950,- Der ble ingenting byttet eller fylt på, kun en ren inspeksjon, dette ble utført Mai 2018 etter ca 42.000km.

Så på en måte så kan en sikkert si at dette var helt unødvendig, men det er likevel en del av serviceprogrammet for å opprettholde nybil -og mobilitetsgarantien. Så får jo hver og en selv avgjøre hvor mye det betyr........

Det jeg vet er at etter 3 år så skal bremsevæsken på denne bilen byttes, og så er det jo Longlife service etter enten 60.000km eller 4 år (avhengig av hva som kommer først). Så her kan en jo enten være heldig eller uheldig med tanke på når hva skal gjøres og hvor mange turer til verkstedet det blir. Det kommer helt an på kjøremønster og kjørelengder, mye småkjøring gir definitivt tettere intervaller i mellom hver service/inspeksjon, og det er vel det jeg ikke er så begeistret for med tanke på Longlife service og at bilen varsler om inspeksjoner/servicer selv. Det gir liten kontroll over hva som kommer og når det kommer, og det synes jeg med mitt kjøremønster/kjørelengde hadde vært enklere om en hadde hatt et servicehefte og forholde seg til. Men det er på nyere Skodaer dessverre en saga-blott, og nå skal en bare følge med på skjermen i bilen om hva den varsler om og så følge opp det, om en vil beholde nybil -og mobilitetsgarantiene da selvfølgelig.

Den bilen jeg har bestilt nå, vurderer jeg å spørre om de kan bytte serviceprogram på, slik at jeg får 1 år/15.000km mellom hver service. For da får jeg byttet olje 1 gang i året og det passer nok best med tanke på mye småkjøring slik at olja ikke blir gammel og «sur», det er riktignok sensorer som kjenner på oljekvaliteten, men det henger nok litt igjen for min del i fra andre bilmerker at det er fornuftig med et oljeskift i året.

For biler jeg har hatt tidligere (før VAG), var det enten 1 år/15.000km eller 1år/20.000km mellom hver service/oljeskift, og jeg synes at 30.000km mellom hvert oljeskift er lenge om en bare kjører ca 15.000km i året (og da det meste som småkjøring i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snodig @CitizenX, men interessant. Jeg har rukket å bli glad i denne nye DSG7 kassa jeg ?

Ja, for privatbil og mye småkjøring hadde jeg også gått for 15k/årlig på olje @Superb lll. Du kan jo da ta olje og filter hver 15k og følge service ellers på 30/60/90

Jeg har jo 47-50k årlig og da funker 30k på olje helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, PaulusA skrev:

Ja, for privatbil og mye småkjøring hadde jeg også gått for 15k/årlig på olje @Superb lll. Du kan jo da ta olje og filter hver 15k og følge service ellers på 30/60/90

Jeg har jo 47-50k årlig og da funker 30k på olje helt greit

Ja slik kommer jeg definitivt til å gjøre dette for den neste bilen @PaulusA, men det må vel legges inn i serviceprogrammet etter hva jeg har forstått? 

Men det er det jo bare å forhøre seg med forhandler om også, for jeg må helt ærlig si at det ikke føles helt bra med 30.000km intervaller uten olje -og filterskift med den type kjøring jeg har mest av i dag på privatbilen.

Arb.bilen jeg disponerer er det jo ingen problemer med slike Longlife intervaller på, for den kjøres jo betydelig mer..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........

  1. Longlife service 30.000km/2år
  2. Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt».
  3. Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid.

Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da........... ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OnlyG Tok meg en sveip innom Finn.no's nye tjeneste for å sjekke hva jeg kan forvente å for min bil, og da jeg ble overrasket over den gode prisen måtte jeg se hva som var ute på markedet. Utvalget av biler som var gått lite med kombinasjonen DSG, bensin og 4x4 var overraskende magert. Jeg hadde forventet å finne langt flere biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...