Gå til innhold
Hykon

Variabel risting/vibrasjon mellom 75-80 km/t ??


Anbefalte innlegg

Hei! Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har gradevis merket en risting/vibrasjon i bilen ved ca. 75-80 km/t. Trodde dette skyltes  ubalanse ved kjøp av ny sommerfelgpakke, men etter at dette er kontrollert to ganger av dekkverkstedet, er de sikre på at det ikke kan skyldes det. Leser noen mener det kan skyldes foringer til hjuloppheng, svinghjul, slitte bremseskiver eller slitte drivknuter som grunn. Det er ikke risting i  rattet, men oppleves som risting/hopping i karosseri.

Bilen har gått 98.500 km, er fulgt opp med servicer og er en 2013 Skoda Yeti Adventure 2,0 TDI  4x4 110 hk.

Blir takknemlig  for forslag. Bør kanskje få det registrert hos Møller da garantien snart utløper..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hykon skrev:

Hei! Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har gradevis merket en risting/vibrasjon i bilen ved ca. 75-80 km/t. Trodde dette skyltes  ubalanse ved kjøp av ny sommerfelgpakke, men etter at dette er kontrollert to ganger av dekkverkstedet, er de sikre på at det ikke kan skyldes det. Leser noen mener det kan skyldes foringer til hjuloppheng, svinghjul, slitte bremseskiver eller slitte drivknuter som grunn. Det er ikke risting i  rattet, men oppleves som risting/hopping i karosseri.

Bilen har gått 98.500 km, er fulgt opp med servicer og er en 2013 Skoda Yeti Adventure 2,0 TDI  4x4 110 hk.

Blir takknemlig  for forslag. Bør kanskje få det registrert hos Møller da garantien snart utløper..

 

Om du har sjekket balanseringen av dekkene på samme dekkversted som du kjøpe sommerfelgpakken, ville jeg tatt en tur innom et annet sted :) Bare for å få en annen parts vurdering. Opplevd slikt selv. Og viser seg gjerne å være kast i felg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og vel kommen til forumet @Hykon :) 

Om du ikke hadde vibrasjoner fra før du kjøpte en ny felgpakke, så har jeg fremdeles mest tro på at det kan være noe der. Jeg hadde det samme problemet for noen år siden selv, og der forsøkte de å avbalansere 3 ganger uten at det hjalp. Løsningen kom først når de forsøkte å avbalansere på bilen, da fant de problemet. For min del så endte det med at de måtte bytte den ene felgen (kast i felgen) og flytte på noen av vektene på en annen felg.

Enkelte har jeg også lest at har hatt et problem med at de ikke hadde riktige senterringer, men om en har fått inn alle hjulboltene riktig og dratt til med riktig moment, så burde det vel egentlig ikke ha så mye å si. For det skal jo «koningen» på hjulboltene «justere». Men om det ikke har truffet helt riktig og/eller at «koningen» er feil så kan det kanskje, bli slik likevel? 

Selvfølgelig så kan det jo være noe av det andre du nevner også, og at det er en tilfeldighet at du har merket dette etter bytte av hjul. I den forrige arb.bilen jeg hadde så vibrerte det av to årsaker.

  1. Separasjon av dekkmønsteret, dvs at selve mønsteret til dekke t var i ferd med å løsne fra selve dekket. Det var ikke et regumert dekk, men kom av kjøring med mye last og aldrende dekk/gummi.
  2. Dobbeltmasse svinghjul, feilbruk fra forrige kollega som disponerte denne arb.bilen og hadde sluret så mye på clutchen (og slitt den helt ut) og det endte med at svinghjulet var helt blått. Og for at et metall skal være blått, så må det først ha vært rødglødende, så dermed hadde det blitt en skjevhet der som forårsaket dette, og merkelig nok så skjedde dette samtidig.

 

For søk deg en gang til på ditt dekkverksted der du kjøpte felgpakken og få de til å avbalansere mens hjula sitter på bilen, eller evt. forsøk et annet dekkverksted for virkelig sjekke dette ut, men det vil nok måtte betale for der vil jeg tro.

 

En annen ting er jeg også enig med deg i om det viser seg å ikke være avbalanseringen, få det registrert hos merkeforhandler mens bilen fremdeles har nygaranti, men få sjekket avbalanseringen skikkelig først.

 

Fint om du melder tilbake i tråden din hva det er også @Hykon, for det kan jo hjelpe noen andre med samme problem.

 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 8.34, Marius skrev:

Om du har sjekket balanseringen av dekkene på samme dekkversted som du kjøpe sommerfelgpakken, ville jeg tatt en tur innom et annet sted :) Bare for å få en annen parts vurdering. Opplevd slikt selv. Og viser seg gjerne å være kast i felg osv.

 

På 31.5.2018 den 8.41, Superb lll skrev:

Hei og vel kommen til forumet @Hykon :) 

Om du ikke hadde vibrasjoner fra før du kjøpte en ny felgpakke, så har jeg fremdeles mest tro på at det kan være noe der. Jeg hadde det samme problemet for noen år siden selv, og der forsøkte de å avbalansere 3 ganger uten at det hjalp. Løsningen kom først når de forsøkte å avbalansere på bilen, da fant de problemet. For min del så endte det med at de måtte bytte den ene felgen (kast i felgen) og flytte på noen av vektene på en annen felg.

Enkelte har jeg også lest at har hatt et problem med at de ikke hadde riktige senterringer, men om en har fått inn alle hjulboltene riktig og dratt til med riktig moment, så burde det vel egentlig ikke ha så mye å si. For det skal jo «koningen» på hjulboltene «justere». Men om det ikke har truffet helt riktig og/eller at «koningen» er feil så kan det kanskje, bli slik likevel? 

Selvfølgelig så kan det jo være noe av det andre du nevner også, og at det er en tilfeldighet at du har merket dette etter bytte av hjul. I den forrige arb.bilen jeg hadde så vibrerte det av to årsaker.

  1. Separasjon av dekkmønsteret, dvs at selve mønsteret til dekke t var i ferd med å løsne fra selve dekket. Det var ikke et regumert dekk, men kom av kjøring med mye last og aldrende dekk/gummi.
  2. Dobbeltmasse svinghjul, feilbruk fra forrige kollega som disponerte denne arb.bilen og hadde sluret så mye på clutchen (og slitt den helt ut) og det endte med at svinghjulet var helt blått. Og for at et metall skal være blått, så må det først ha vært rødglødende, så dermed hadde det blitt en skjevhet der som forårsaket dette, og merkelig nok så skjedde dette samtidig.

 

For søk deg en gang til på ditt dekkverksted der du kjøpte felgpakken og få de til å avbalansere mens hjula sitter på bilen, eller evt. forsøk et annet dekkverksted for virkelig sjekke dette ut, men det vil nok måtte betale for der vil jeg tro.

 

En annen ting er jeg også enig med deg i om det viser seg å ikke være avbalanseringen, få det registrert hos merkeforhandler mens bilen fremdeles har nygaranti, men få sjekket avbalanseringen skikkelig først.

 

Fint om du melder tilbake i tråden din hva det er også @Hykon, for det kan jo hjelpe noen andre med samme problem.

 

Lykke til :) 

Hei og takk for svar! Har bestilt time for en diagnose hos Møller, så får vi se hva de finner ut. ?

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste løsning er å prøve med vinterdekkene. Rumperisting er som oftest et tegn på noe galt bak, og i de fleste tilfeller med dekk/felg.

En del dekkverksteder leverer ofte ferdig balanserte hjul, som slår ut med ubalanse på annen maskin. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 18.29, PaulusA skrev:

Billigste løsning er å prøve med vinterdekkene. Rumperisting er som oftest et tegn på noe galt bak, og i de fleste tilfeller med dekk/felg.

En del dekkverksteder leverer ofte ferdig balanserte hjul, som slår ut med ubalanse på annen maskin. 

Støtter deg der @PaulusA. Jeg hadde en nesten umerkelig risting i ræva ved retardasjon, motorbremsing,  fra 110-100, videre ned forsvant det. Møller kunne ikke merke noen vibrasjoner. Jeg fikk balansert opp de nye dekka/felgene de leverte med bilen da jeg skifta til sommerhjul nå i vår, og vibrasjonene var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dette min erfaring, med mange nye dekk tilsier, gjennom mange år @Scout

Jeg fikk en dekkflerr på et vinterdekk (høyre frem), rett før nyttår. Ble heldigvis reddet av Nokia garantien - flotte saker forresten.

Etter nytt dekk ristet det umiddelbart i rattet, ved 80-90+. Fikk avbalansert dekkene foran på et annet verksted og problemet løst. Burde vært unødvendig, men mye slurv hos dekkfirmaer. Det var ikke et dekk som roterte på felgen etter litt bruk, selv om jeg har opplevd det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...