Gå til innhold
Marius

Kartoppdatering 2018/2019


Anbefalte innlegg

Hei,

Da ser det ut til at nyeste kartoppdateringen til Columbus er tilgjengelig for noen ihvertfall (Ikke på min side)
Denne er drøyt 550MB større enn sist oppdatering

http://infotainment-cdn.skoda-auto.com/base/maps/HIGH12_P169_EU_2018_2019.zip

Her er linken. Dette er kun for Columbus.

Endret av Marius
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken er det nok en del som setter pris på vil jeg tro @Marius :) 

Mulig det også gjelder til min Superb med Columbus, men så lenge jeg har Mac (og det er et dårlig samarbeid mellom disse filene og Mac), og jeg i tillegg mest sannsynlig ender opp med en ny bil i løpet av Juni (eller først i Juli) så lar jeg dette være, så får heller verkstedet se på det når bilen er byttet inn ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjekt med ny oppdatering på navigasjonen før sommeren og bilturene begynner :D
Jeg for min del kjører nedover i Europa om litt under 1 mnd, så jeg ble veldig fornøyd med å finne den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg godt, jeg hadde også lagt ned en innsats om jeg skulle beholdt bilen jeg har nå, men siden skal byttes inn nå snart, så lar jeg det heller inngå i klargjøringen for salgsprosessen til den bilen. :) 

Greit å ha den siste -og oppdaterte kartutgaven når en skal på langtur @Marius, det er jeg helt enig med deg i :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius skrev:

Slik..Da var Columbusen oppdatert. Ca 35-40min :)

Ja det tar tid å installere den kartoppdateringen, og det tar visstnok en del strøm også i følge selgeren. For han anbefalte meg å kjøre en tur mens dette ble installert, slik at det ikke ville stoppe opp pga et spenningsfall, for da må en nemlig starte helt på nytt igjen ble jeg fortalt.

I fjor når jeg installeret oppdateringen til Columbus så tror jeg det tok ca 45 min, men det er for lenge siden til at jeg husker det på minuttet gitt, hehe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Superb lll skrev:

Ja det tar tid å installere den kartoppdateringen, og det tar visstnok en del strøm også i følge selgeren. For han anbefalte meg å kjøre en tur mens dette ble installert, slik at det ikke ville stoppe opp pga et spenningsfall, for da må en nemlig starte helt på nytt igjen ble jeg fortalt.

I fjor når jeg installeret oppdateringen til Columbus så tror jeg det tok ca 45 min, men det er for lenge siden til at jeg husker det på minuttet gitt, hehe ;) 

Ja, tar litt tid, dette var via USB. Tok meg en liten kjøretur imens :) Unødvendig å tappe den for strøm under oppdateringen.
Ja, er rundt samme tiden jeg brukte ved sist oppdatering. Men, er jo trossalt 27GB med data som skal kopieres via USB grensesnittet, med 1600 filer nesten. Så er ikke så halvgærnt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye data som skal overføres ja, så det tar tid. Jeg fikk låne et SD-kort av selger i fjor som han hadde lastet kartooppdateringen til min bil på, men jeg husker ikke hverken kvaliteten -eller hastigheten på det minnekortet. :) 

Jeg vet at det er mulig, men det er visstnok litt mer komplisert å gjøre dette fra en Mac som jeg benytter, så derfor lar jeg det som sagt være til den bilen jeg har i dag. Så får jeg bare håpe at de nyeste oppdateringene allerede er på plass til Amundsen når jeg skal hente min nye bil, men det tar vel litt lenger tid en det før de blir utgitt vil jeg tro.........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er mye data som skal overføres ja, så det tar tid. Jeg fikk låne et SD-kort av selger i fjor som han hadde lastet kartooppdateringen til min bil på, men jeg husker ikke hverken kvaliteten -eller hastigheten på det minnekortet. :) 

Jeg vet at det er mulig, men det er visstnok litt mer komplisert å gjøre dette fra en Mac som jeg benytter, så derfor lar jeg det som sagt være til den bilen jeg har i dag. Så får jeg bare håpe at de nyeste oppdateringene allerede er på plass til Amundsen når jeg skal hente min nye bil, men det tar vel litt lenger tid en det før de blir utgitt vil jeg tro.........?

Akkurat nå var det vist ikke noen oppdatering tilgjengelig til Amundsen.. denne linken til Columbus oppdateringen fant jeg på Briskoda.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdaterte kart i går via det integrerte sim-kortet i bilen. Riktignok kun Norge og Sverige, da jeg ikke trenger resten av Europa. Hver av kartene var i overkant av 300MB og tok noen få minutter å installere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, 

Har 2 spørsmål. 1 er ikke relatert til kart posten men hiver det inn sammen med det andre kart spm mitt;-)

jeg har akkurat handlet meg en brukt Superb 2010 modell og der er Columbus spilleren med engelsk språk (norsk  er ikke valgbart). Når jeg holder inne Setup knappen i 10sek. for å finne SW versjon så får jeg kun opp FM og AM alternativene. Tenker da at Firmware på min spiller ikke har blitt oppdatert på en stund. Det er ikke DAB på spilleren min.

Spm 1: Jeg har lastet ned kartdata fra linken i første post. Men hvordan behandler jeg filene etter jeg har pakket ut Zip filen? Har søkt litt på nettet og det ser ut som det må være en ISO fil som brennes til DVD. Er det noen som har en forklaring på på hvordan filene skal behandles? Jeg har 32GB SD brikke tilgjengelig samt DVD brenner.

spm 2: Hvordan kan jeg finne modellnummer på min Columbus spiller uten å ta den ut siden jeg ikke får opp info i setup? Og er det mulig å få norsk språk på spilleren kun ved Firmware oppdatering?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hepro skrev:

Hei, 

Har 2 spørsmål. 1 er ikke relatert til kart posten men hiver det inn sammen med det andre kart spm mitt;-)

jeg har akkurat handlet meg en brukt Superb 2010 modell og der er Columbus spilleren med engelsk språk (norsk  er ikke valgbart). Når jeg holder inne Setup knappen i 10sek. for å finne SW versjon så får jeg kun opp FM og AM alternativene. Tenker da at Firmware på min spiller ikke har blitt oppdatert på en stund. Det er ikke DAB på spilleren min.

Spm 1: Jeg har lastet ned kartdata fra linken i første post. Men hvordan behandler jeg filene etter jeg har pakket ut Zip filen? Har søkt litt på nettet og det ser ut som det må være en ISO fil som brennes til DVD. Er det noen som har en forklaring på på hvordan filene skal behandles? Jeg har 32GB SD brikke tilgjengelig samt DVD brenner.

spm 2: Hvordan kan jeg finne modellnummer på min Columbus spiller uten å ta den ut siden jeg ikke får opp info i setup? Og er det mulig å få norsk språk på spilleren kun ved Firmware oppdatering?

 

 

I 2010 Superb er det vel en eldre Columbus spiller. Mulig du trenger andre kartdata enn dette. Inneholdet i .zip til å kan du bare pakke direkte ut til sd kortet. Om dette fungerer på din, vil den starte oppdatering.

Usikker på om det er mulig med norsk språk. Du kan uansett oppdatere firmware, kun hos forhandler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Problemer med denne: HIGH12_P177_EU_201920

Har 2017 Octavia med Columbus. Lastet ned fila fra Skoda og pakket ut.
Får to mapper: Mib1 og Mib2 + en tekstfil: metainfo2
Har kopiert disse filene både over på SD kort og hardisk på øverste nivå.
Columbus klarer ikke lese fielene - får feilmelding.

Fikk dette til i fjor - men i år - ikke tale om.
Kan noen gi meg et hint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jan Broder skrev:

Har kopiert disse filene både over på SD kort og hardisk på øverste nivå.

Dette er feilen. Kun Mib2 skal ligge på minnekortet, helt øverst uten mappe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk melding am at den nå ser kortet og at oppdatering er klar - men ingenting skjer.
Går inn kjører oppdatering og får svar - ingenting funnet.
Rart at det er så vanskelig å legge ut en enkel fil som skal leses inn i Columbus? Burde vært mer brukervennlig enn dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...