Gå til innhold
Dijal

Superb Bensiner 150hk 4X4 2018 som trekkvogn


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med denne bilen som trekkvogn til henger/campingvogn der henger veier 1500kg? 

 

Bilen er oppgitt til å kunne trekke 2000kg, men der høres jo ikke ut som en suksess formel å dra på langtur med campingvogn på 2000kg. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo fungere, men som du selv beskriver ikke være helt optimalt. Det er ikke først og fremst antall hk som er det avgjørende her, men dreiemoment (eller rettere sagt manglende dreiemoment).

På ferieturer med campingvogn så vil jo sikkert også bilen være godt lastet med både personer og et fullt lasterom (etter hva jeg tror da selvfølgelig), på flate veistrekninger så fungerer det jo helt greit, utfordringen(e) kommer når motbakkene skal forseres. Bilen vil gire ned og dra seg videre på høyere turtall, men vil ikke svare så godt på gasspådrag og om motbakkene blir steile nok, så vil du nok mest sannsynlig oppleve at også det blir en utfordring å holde farten oppe.

Bensinforbruket er også noe som vil øke merkbart om du presser en (for) liten motor over lengre tid.

Så en feriebil for å ha med seg en fullastet bil og campingvogn på slep vil jeg i aller høyeste grad si at en dieselmotor er veien å gå (selv om jeg aldri vil ha diesel i min privatbil). Eller i hvert fall valgt en bensinmotor som var sterk nok med tanke på dreiemomentet, for den vil være betraktelig mer egnet (men også mer kostbar selvfølgelig).

Har såpass erfaring med undermotoriserte biler og hengere etter at jeg ikke ville ha satset på en slik løsning, jeg sier ikke at det ikke fungerer i praksis, men det vil være en del kompromisser en må inngå for bilen sin del, så optimalt vil det ikke være.

 

Til en såpass stor og tung bil som Superb og med en slik vekt hengende etter, så vil jeg (på trass av min «diesel fobi» i privatbil), si at den optimale motoriseringen for dette være en Superb 4x4 190hk TDi. Kun ment som et forslag  😊 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være samme motorblokka uten at jeg vet det........ Men det kan også hende at det blir blandet inn 2,0/150hk TDi og 2,0/190hk TDi motorer her, for det er etter hva jeg vet den samme motoren.

Ellers så er det jo såpass mange forskjeller på 1,5 TSi og 2,0 TSi i hk og dreiemoment at jeg tviler (som du tydeligvis også gjør) på at det er den samme motoren. Det er nok også stor forskjell på turbo og turbotrykket her uten at jeg har så veldig store kunnskapene om det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...