Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Dijal

Superb Bensiner 150hk 4X4 2018 som trekkvogn

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med denne bilen som trekkvogn til henger/campingvogn der henger veier 1500kg? 

 

Bilen er oppgitt til å kunne trekke 2000kg, men der høres jo ikke ut som en suksess formel å dra på langtur med campingvogn på 2000kg. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jo fungere, men som du selv beskriver ikke være helt optimalt. Det er ikke først og fremst antall hk som er det avgjørende her, men dreiemoment (eller rettere sagt manglende dreiemoment).

På ferieturer med campingvogn så vil jo sikkert også bilen være godt lastet med både personer og et fullt lasterom (etter hva jeg tror da selvfølgelig), på flate veistrekninger så fungerer det jo helt greit, utfordringen(e) kommer når motbakkene skal forseres. Bilen vil gire ned og dra seg videre på høyere turtall, men vil ikke svare så godt på gasspådrag og om motbakkene blir steile nok, så vil du nok mest sannsynlig oppleve at også det blir en utfordring å holde farten oppe.

Bensinforbruket er også noe som vil øke merkbart om du presser en (for) liten motor over lengre tid.

Så en feriebil for å ha med seg en fullastet bil og campingvogn på slep vil jeg i aller høyeste grad si at en dieselmotor er veien å gå (selv om jeg aldri vil ha diesel i min privatbil). Eller i hvert fall valgt en bensinmotor som var sterk nok med tanke på dreiemomentet, for den vil være betraktelig mer egnet (men også mer kostbar selvfølgelig).

Har såpass erfaring med undermotoriserte biler og hengere etter at jeg ikke ville ha satset på en slik løsning, jeg sier ikke at det ikke fungerer i praksis, men det vil være en del kompromisser en må inngå for bilen sin del, så optimalt vil det ikke være.

 

Til en såpass stor og tung bil som Superb og med en slik vekt hengende etter, så vil jeg (på trass av min «diesel fobi» i privatbil), si at den optimale motoriseringen for dette være en Superb 4x4 190hk TDi. Kun ment som et forslag  😊 

Endret av Superb lll

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig med superb, det er ikke bra for hverken motor eller gir.

Det er samme motor som 190hk men helt annen dreiemoment. Det du evnt kan gjøre hvis bilen er utenforgaranti er å få tunet bilen av en god tuner som mapper motor og gir manuelt og ikke bruker stg filer. De er ikke optimale over lengre tid. 

Hadde en bekjent med mercedes e220 som klaget på trekk. Etter omprogrammering siden 2012 går og trekker bilen som klokke.

Endret av Kodiaq6011

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være samme motorblokka uten at jeg vet det........ Men det kan også hende at det blir blandet inn 2,0/150hk TDi og 2,0/190hk TDi motorer her, for det er etter hva jeg vet den samme motoren.

Ellers så er det jo såpass mange forskjeller på 1,5 TSi og 2,0 TSi i hk og dreiemoment at jeg tviler (som du tydeligvis også gjør) på at det er den samme motoren. Det er nok også stor forskjell på turbo og turbotrykket her uten at jeg har så veldig store kunnskapene om det........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 17.11.2018 den 12.49, Belsby skrev:

Hvordan kan 150 tsi og 190 tsi være samme motor? 150 tsi er på 1.5l mens 190tsi er 2.0? 

 

Min feil. Jeg skrev om tdi. Men tsi 1.4l på 150hk funker litt dårlig som trekkvogn. Uansett om du tuner den så får du 175hk fra motor og girkassa fra  250Nm til 300Nm. Så hvis du skal trekke tungt så er ikke din bils motor og gir optimal. Men å trekke lettvekt skal gå fint.

Endret av Kodiaq6011

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×