Gå til innhold
RuneT

Oljeskift og første service (2.0 TDI 190hk)


Anbefalte innlegg

Finnast da nokon instruks på korleis ein kjøre inn desse motorane mtp oljeskift? Eg vil tru at ein heilt ny motor skal ha eit oljeskift på kortere kilometer enn ein motor som er innkjørt? Har høyrt om serviceintervall på 30000/2 år, men synast dette intervallet er veldig langt (spesielt for ein ny motor). Vurderer å bytte etter 5000 - 10000 km første gongen. 

Har nokon skifta motorolje og filter på desse bilane, og vil framleis garantien gjelde om ein utførar dette sjølv? 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke skadelig å bytte olje oftere enn hva serviceintervallene sier, men det skal etter produsenten (VAG) sitt program være helt unødvendig. Bilene er satt opp etter 30.000km/2 år (hva som inntreffer først), men en kan om ønskelig få forandret dette til 15.000km/1 år serviceintervall. Men bilen merker via sensorer vår kjørestil og om vi har kjøring som tilsier at vi burde ha service tidligere, det eneste en skal gjøre før service (etter boka) er å følge med på oljenivået og etterfylle ved behov.

Nå har jeg min tredje fabrikknye privatbil fra VAG med 30.000km/2år serviceintervall som jeg konsekvent har fulgt. Første bilen etterfylte jeg ca 0,5 liter olje på etter 15.000km (ca etter 1 års kjøring), og bilen varslet om service etter 1 år og 9 mnd. Da hadde den kjørt ca 25.000km.

Den andre bilen varslet om service etter 1 år og 2 mnd, og hadde da kjørt rett i overkant av 28.000km. Her var det ikke etterfylt olje.

Den tredje bilen har jeg kun hatt i 5 mnd og har ikke kjørt mer enn ca 7.500km.

I firmaet der jeg jobber har vi for det meste VW som arb.biler, men også noen Ford, Peugeot og Mercedes varebiler, og felles for samtlige av bilene her er at vi konsekvent følger fabrikkens serviceintervaller. Her varierer det stort i serviceprogrammer, kjørestiler (mange sjåfører på flere av bilene), men som sagt så følges serviceintervallene og hva bilene varsler om konsekvent, og vi har ingen problemer i det hele tatt med dette. Jeg fikk helt ny VW Transporter i løpet av September mnd, og den passerer 10.000km i løpet av kommende uke, men jeg gjør ikke noe med oljeskift på den bilen før bilen varsler om det selv, jeg peiler kun oljen ved fylling av drivstoff og etterfyller ved behov.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god erfaringsoverføring. Det kan hende at eg bekymrer meg unødig og ikkje trenger å gjere annan enn da serviceintervallet eller sensorer gir beskjed om. Uansett så har ein jo garanti om ein følger serviceintervallet som er satt opp frå fabrikk. 

Endret av RuneT
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være helt ærlig å si at jeg også var meget betenkt til så lange intervaller mellom oljeskift, når jeg var vant til 15.000km/årlig oljeskift på de fleste av bilene jeg hadde hatt før min første helt nye bil fra VAG konsernet, men det var en totalt helt unødvendig bekymring.  Oljene er jo mye bedre i dag, og kan jo ikke sammenlignes med tidligere oljer, og i tillegg så er det såpass mange sensorer som kjenner/føler på oljekvaliteten og varsler deretter, så det er egentlig ikke noe å bekymre seg over.

Men selvfølgelig så er det jo likevel bare en fordel om en velger å bytte olje/oljefilter ved 15.000km i stedet, men det er etter bilprodusenten en helt unødvendig kostnad, men om det gir en bedre følelse, så er det jo bare å gjøre det. Men det bør nok gjøres på et verksted som kan gå inn i bilens programvare å registrere det som er gjort, slik at sensorer kan bli «nullstilt» og starte på nytt med ny olje slik det også blir gjort etter utført service.

Selv med all erfaring vi har i fra VAG konsernets biler, så har jeg ikke helt bestemt med selv på hva jeg gjør med oljeskift på privatbilen. Mulig jeg foretar et olje/oljefilter bytte etter ca 15.000km, men det har jeg som sagt ikke bestemt meg for enda når det gjelder privatbilen. For arb.bilen sin del, så følger jeg kun serviceintervallene og ferdig med det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Dagens motorer trenger ikke å bli innkjørt da dette er tatt hånd av fabrikken. Men jeg er helt enig i at det burde byttes olje og filter etter 10.000 km. Da ser man tilstand på om alt er optimalt og er på sikre siden. Men etter første service så er intervallene på 15.000km. 

 

Hvis det var til hjelp bruk lik knappen.

Intervallene er da 30 000km hele veien, også første service.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, RuneT skrev:

Nei da har litt med følelser for min del å gjere også, trur eg. Da er noko med å kunne begynne da nye året med sommerdekk, vask og polering, og ny olje. Er nok litt gammaldags der, men får tenke litt på da. Uansett, så trur eg ikkje at oljeskift ekstra kan skade! 

Bilen er min første nye bil nokon sinne, og eg vil gjere da rett frå første gong då da er ein bil eg bil ha lenge. I tillegg har eg ikkje fått bilen enno, så eg har kanskje litt for god tid til å gruble og planlegge. Uansett, da er ei kjekk tid😊

Ekstra oljeskift skader som sagt ikke, men det er viktig at det blir registrert/lagret i bilens «programvare», slik at sensorer kan registrere riktige data, og gir rett signaler. Men som du også tidligere har skrevet, en har full nybil -og mobilitetsgaranti så lenge en følger bilens serviceprogram, og det sier som sagt 30.000km/2års intervaller. Bilen varsler selv om absolutt alt, så det er stort sett bare å gjøre det en får beskjed om av bilen. Samt noen faste intervaller som en får info om når en er på første service. Slik som f.eks. bytte av bremsevæske, oljeskift på DSG kassa, oljeskift på Haldex (4x4), etc. Noe av dette går på tid, mens andre ting går på kjørelengde, og noe henger sammen med enten år eller kjørelangde. Men som sagt, det informerer kundemottakeren deg om når du tar første service :)  

 

Husker også at jeg byttet olje før -og etter vinter på tidligere biler, og da gjerne med litt forskjellig viskositet slik at motoren hadde litt tynnere mineralolje på vintere, dette var før det ble mer utbredt å benytte syntetisk olje. For den ble gjerne for tynn til pakningene den gangen, fikk oljelekkasje/svetting ved både toppdekselpakning og bunnpannepakningen første gangen jeg prøvde å fylle syntetisk olje på den bilen jeg hadde den gangen (Opel Ascona C).

Det samme med polering før -og etter vintersesongen, det ble også gjerne gjort samtidig med dekkskift :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...