Gå til innhold
RuneT

Aktivering av Skoda Connect


Anbefalte innlegg

Hei

Har nokon tips til korleis ein får aktivert bilen for Skoda Connect? Eg har fått pin-kode og skal taste den inn, men etter ei stund så får eg ei melding om at "det ikkje er kontakt med serveren, og at det jobbes med saken". Sånn eg har forstått da så må bilen kobles til internett via ein mobil (hot spot), men er usikker på om eg har gjort da rett sjølv om da står at bilen er tilkobla. Har Samsung Galaxy S7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt dette problemet lenge? Kanskje de har problem med serveren? 

Connect er ikke den mest stabile netttjenesten jeg har vært borti for å være helt ærlig.

Måtte forresten fornye infotainment online plus og care connect-remote access nå. Kostet til sammen 868kr. Usikker på om det er verdt det. Man kan selv velge de forskjellige. Får revurdere neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg har hatt problemet sidan eg fekk bilen, men da kan hende da er noko gale med serveren. Men eg har prøvd med 2 forskjellige telefoner der eg kobler opp bilen til mobilens hotspot, men får feilmelding etter at den prøver å registrere bilen. Har sletta bilen i Connect-apper og fått ny kode utan at dette hjalp. 

Mykje mulig at feilen er globalt ein stad og at da ikkje er i bilen det sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke måtte koble opp mot hotspot. Det hele skal gå over gsm/4G nettet. 

En annen ting, android auto er ikke ferdigutviklet for norske brukere enda, så der må du laste ned appen via en ekstern side. Skal se om jeg finner linken til deg senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. I følge forhandleren måtte eg ha delt Internett i bilen for å få dette til, altså å aktivere hotspot på mobilen og logge bilen på mobilens delte Internett. Men på ei annan side så må jo dette systemet virke når eg ikkje er tilstede, for ellers klare eg jo ikkje å f.eks. fjernstarte webastoen. Ergo, det må jo være Internett i bilen frå før utan å trenge å koble til hotspot som du seier. 

Android Auto har eg så mykje kjennskap til enno, men fint om du finner linken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RuneT skrev:

Okay. I følge forhandleren måtte eg ha delt Internett i bilen for å få dette til, altså å aktivere hotspot på mobilen og logge bilen på mobilens delte Internett. Men på ei annan side så må jo dette systemet virke når eg ikkje er tilstede, for ellers klare eg jo ikkje å f.eks. fjernstarte webastoen. Ergo, det må jo være Internett i bilen frå før utan å trenge å koble til hotspot som du seier. 

Android Auto har eg så mykje kjennskap til enno, men fint om du finner linken. 

Bilen har et integrert sim kort fra fabrikk. Men, dette kan kun brukes ved kommunikasjon via Skoda Connect appen. For trafikkdata,oppdateringer osv. Må du dele internett via Hotspot funksjon på telefonen din. Evt stå i nærheten av et trådløst nettverk hjemme feks... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius skrev:

Bilen har et integrert sim kort fra fabrikk. Men, dette kan kun brukes ved kommunikasjon via Skoda Connect appen. For trafikkdata,oppdateringer osv. Må du dele internett via Hotspot funksjon på telefonen din. Evt stå i nærheten av et trådløst nettverk hjemme feks... :)

Så da er eit fabrikkmontert simkort i bilen altså? Hmm, eg trudde da skulle stå i simkort-slotten i hanskerommet eg. Men altså, Korleis skal eg gå fram for å aktivere bilen då? Eg har registrert meg og fått pinkode, men får feilmelding etter at den prøver å registrere. Trenger eg å være tilkobla hotspot for å registrere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, fabrikkmontert simkort er det på alle nyere skoda'er med online tjenester.
Men, dette kan KUN brukes til tjenester i Skoda Connect app på telefonen din.

For å kunne bruke andre tjenester som trafikkinfomasjon, oppdatering av kartverk osv. Må du bruke simkort plassen i hanskerommet eller koble til et trådløst nettverkspunkt (Hotspot, hjemmewifi) ...

Har tatt et utdrag av brukermanualen til bilen din.  Her står det hvordan det skal gjøres, og det presiseres også at bilen må ha internett tilgang for å aktivere tjeneste.

kodiaq manual.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Marius skrev:

Yes, fabrikkmontert simkort er det på alle nyere skoda'er med online tjenester.
Men, dette kan KUN brukes til tjenester i Skoda Connect app på telefonen din.

For å kunne bruke andre tjenester som trafikkinfomasjon, oppdatering av kartverk osv. Må du bruke simkort plassen i hanskerommet eller koble til et trådløst nettverkspunkt (Hotspot, hjemmewifi) ...

Har tatt et utdrag av brukermanualen til bilen din.  Her står det hvordan det skal gjøres, og det presiseres også at bilen må ha internett tilgang for å aktivere tjeneste.

kodiaq manual.png

Sjå der ja! Så om eg skjønar deg og denne manualen rett, så treng eg GPS-signal og mobilnett for å registrere denne pin-koden for aktivering? Og mobilnettet får eg gjennom det fabrikkmonterte sim-kortet for online-tenester? Sånn som da er no så er da globusen oppe i skjermbildet raud, men vil tru denne skal være kvit når den er på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RuneT skrev:

Sjå der ja! Så om eg skjønar deg og denne manualen rett, så treng eg GPS-signal og mobilnett for å registrere denne pin-koden for aktivering? Og mobilnettet får eg gjennom det fabrikkmonterte sim-kortet for online-tenester? Sånn som da er no så er da globusen oppe i skjermbildet raud, men vil tru denne skal være kvit når den er på nett. 

Ja, det stemmer. Usikker på hvilken farge globusen skal ha, det står helt sikkert i manualen :) 
Mobilnettet for å registrere deg, som jeg tolker manualen, får du IKKE med det fabrikkmonterte simkortet.
Da må du koble bilen opp til Wifi på tlf,hjemme ditt, eller putte et simkort inn i hanskerommet.. :) 

Dette er min tolkning av manualen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Marius skrev:

Ja, det stemmer. Usikker på hvilken farge globusen skal ha, det står helt sikkert i manualen :) 
Mobilnettet for å registrere deg, som jeg tolker manualen, får du IKKE med det fabrikkmonterte simkortet.
Da må du koble bilen opp til Wifi på tlf,hjemme ditt, eller putte et simkort inn i hanskerommet.. :) 

Dette er min tolkning av manualen :) 

No såg eg gjennom ein introduksjonsvideiabeg fann, og får å få registrert meg så måtte bilen ha Internett anten via mobil eller sinkort som kunne settes i bilen (utenom det fabrikkmonterte). Satte i simkort og fekk fram ein kvit globus med 4G/LTE-symbol på og ein nøkkel på. I følge manualen så betyr symbolet at posisjonstenestene er begrensa eller deaktivert... Hehe, skuøle ikkje være enkelt dette, men da kan sjå ut som eg er på nett jaffal, men er usikker på om feilen kanskje sitter hos Skoda sin server eller om da er noko annan som er feil. Når eg taster inn pinkoden så får eg opp meldingen: 

"Kan ikke nå serveren, jobber med å utbedre feilen. Prøv på nytt senere." 

Skal ikkje være enkelt dette, meb eg setter stor pris på all den hjelpa eg får😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RuneT skrev:

No såg eg gjennom ein introduksjonsvideiabeg fann, og får å få registrert meg så måtte bilen ha Internett anten via mobil eller sinkort som kunne settes i bilen (utenom det fabrikkmonterte). Satte i simkort og fekk fram ein kvit globus med 4G/LTE-symbol på og ein nøkkel på. I følge manualen så betyr symbolet at posisjonstenestene er begrensa eller deaktivert... Hehe, skuøle ikkje være enkelt dette, men da kan sjå ut som eg er på nett jaffal, men er usikker på om feilen kanskje sitter hos Skoda sin server eller om da er noko annan som er feil. Når eg taster inn pinkoden så får eg opp meldingen: 

"Kan ikke nå serveren, jobber med å utbedre feilen. Prøv på nytt senere." 

Skal ikkje være enkelt dette, meb eg setter stor pris på all den hjelpa eg får😊

Har du tastet inn pinkode for simkortet du satt inn?
e.v.t deaktivert pinkoden på dette? Mulig nøkkel saken har noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Marius skrev:

Har du tastet inn pinkode for simkortet du satt inn?
e.v.t deaktivert pinkoden på dette? Mulig nøkkel saken har noe med det å gjøre?

Nei ikkje da heller faktisk. Nøkkelen var borte i dag, men framleis ingen suksess... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RuneT skrev:

Nei ikkje da heller faktisk. Nøkkelen var borte i dag, men framleis ingen suksess... 

Kunne du prøvd å koble bilen opp til wifi hotspot på mobilen din da? For en siste test...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius skrev:

Kunne du prøvd å koble bilen opp til wifi hotspot på mobilen din da? For en siste test...

Ja eg får prøve å gjere da eingong og sjå om da hjelper. Da kan jo ikkje være så vanskeleg dette her eigentleg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RuneT skrev:

Ja eg får prøve å gjere da eingong og sjå om da hjelper. Da kan jo ikkje være så vanskeleg dette her eigentleg. 

mhm, må nok det altså.
Nei, er ikke så vanskelig, når jeg aktiverte på min Columbus for 1,5 år siden...
Gikk jeg igjennom samme prosess... Og jeg var ferdig på 2-3 minutter.
Husker bare ikke om jeg var koblet til internett via tlf eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius skrev:

mhm, må nok det altså.
Nei, er ikke så vanskelig, når jeg aktiverte på min Columbus for 1,5 år siden...
Gikk jeg igjennom samme prosess... Og jeg var ferdig på 2-3 minutter.
Husker bare ikke om jeg var koblet til internett via tlf eller ikke.

Ja skjønar. Eg skal gjere eit hederleg forsøk ein gong til vha mobilen, så satsar me på at da løyse seg. Gjorde jo dette heilt frå starten av også, men kanskje da løysar seg denne gongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten oppdatering:

Etter å ha kontakta Skoda kundeservice, så fann dei ut at Connect-tenestene ikkje var aktivert for bilen, og at eg trengte å oppdatere SW for dette systemet. Dette blir gjort av forhandler. Godt at da var ein sånn feil som gjorde da😊

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...