Gå til innhold
RuneT

Ulyd frå drivlinje ved lavt gir og lavt turtal


Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Espen skrev:

Ajj.... det var vel 190000 km for tidlig....?

Det var vel en feilproduksjon? Eller er den så dårlig konstruert?

 

Vanskelig å si hva som var årsaken, olja var helt sort og ubrukelig. Det kommer vel noen feilproduksjoner fra tid til annen. Hele bilen var en mandagsbil, på 30k km var omtrent alt byttet på bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 21.12.2018 den 20.52, RuneT skrev:

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Har du funnet ut hva dette var? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei da har liksom blitt betre og betre dette etterkvart som kilometerne har dratt på seg, så eg helde meg til forklaringen til Møller om at da er ein konstruksjonsmessig lyd som kommer mellom kronhjul og pinion i bakdiffen. Har du tilsvarande lyd på din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, RuneT skrev:

Nei da har liksom blitt betre og betre dette etterkvart som kilometerne har dratt på seg, så eg helde meg til forklaringen til Møller om at da er ein konstruksjonsmessig lyd som kommer mellom kronhjul og pinion i bakdiffen. Har du tilsvarande lyd på din? 

Jeg hadde min inne forrige uke for å oppdatere software på girkasse. Det ble bedre, men lyden er der fortsatt. Skoda mener det er lyd fra en pumpe i girkassen og kjent på Kodiaq og Tiguan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Quattrokid skrev:

Jeg hadde min inne forrige uke for å oppdatere software på girkasse. Det ble bedre, men lyden er der fortsatt. Skoda mener det er lyd fra en pumpe i girkassen og kjent på Kodiaq og Tiguan. 

Interessant. Var da i forbindelse med denne lyden du fekk oppdatert SW, eller var da andre årsaker? Da kan hende da er normalt på Kodiaq og Tiguan ja. Eg har prøvd ein helt ny Octavia 4x4 og, men der fantes det ingen sånn lyd. Mulig at den bilen er bygd annerledes. 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RuneT skrev:

Eg har prøvd ein helt ny Octavia 4x4 og, men der fantes det ingen sånn lyd. Mulig at den bilen er bygd annerledes. 

Ikke at jeg har noe svar eller løsning her @RuneT, men det var heller ingen ulyder fra drivverket på bilen jeg kjøpte ny sommeren 2018, Octavia Scout 4x4 1,8/180hk bensin. 

Jeg har heller ingen ulyder fra drivverket i min Superb 2,0/190hk TDi 4x4 2019, den har riktignok noen andre utfordringer med andre ting, men det er jo en helt annen sak........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Superb lll skrev:

Ikke at jeg har noe svar eller løsning her @RuneT, men det var heller ingen ulyder fra drivverket på bilen jeg kjøpte ny sommeren 2018, Octavia Scout 4x4 1,8/180hk bensin. 

Jeg har heller ingen ulyder fra drivverket i min Superb 2,0/190hk TDi 4x4 2019, den har riktignok noen andre utfordringer med andre ting, men det er jo en helt annen sak........

Nei da er ikkje godt å seie kva da kan være, men da har blitt markant betre og ikkje noko eg legg så mykje merke til lengre. Da kan verke som at da har "gått seg til" på ein måte. Superb og Octavia er også heilt andre bilar, og da kan hende at resonansen er annerledes i ein Kodiaq / Tiguan enn ein Octavia / Superb. 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...