Gå til innhold
RuneT

Ulyd frå drivlinje ved lavt gir og lavt turtal


Anbefalte innlegg

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RuneT skrev:

Har lagt merke til en ulyd (skraping, krrrr-lyd) som kommer idet ved lavt gasspådrag og av og til i det ein toucher gasspedalen i lave gir (2. gir). Det kan virke som lyden kommer ved lavt moment og turtall, og det virker som det kommer fra drivlinja / girkassa. Dette er min første Skoda med diesel, DSG og 4x4, og lurer på om dette nokon som fleire har lagt merke til og om da rett og slett er normalt? Har funne eit forumtråd frå England med referanse til liknande tråd i Tyskland som beskriver det samme:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=836

 

Link til lyd:

https://streamable.com/14f14

 

Om dette er normalt så er eg glad for å høyre da, men ein blir litt mistenksom når ein høyre dette etter 70 mil på telleverket. Dette skal sjølvsagt tas opp med forhandler, men tenkte å lufte da her først. 

Jeg har lagt merke til det samme. Lurer også på hva det kan være......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, RuneT skrev:

Ja da er ein merkeleg lyd, men da kan hende da er normalt for desse girkassene (eg trur da er frå girkassen, men skal ikkje garantere da). Det kommer liksom i det eg gir forsiktig gass og bilen begynner forsiktig å dra på i 2. giret, heilt i starten. Merker ingenting i høgare gor eller fart, og opptrer rundt 1200 o/min. Er da likt hos deg også? 

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kodiak2017 skrev:

Ja, akkurat likt hos meg. Tror også det er girkassen, eller tannhjul som gnager? Høres ikke ut som en lyd som skal være der.

Nei da ekje godt å sei, men får nok berre følge med da å sjå om da utvikla seg. Men me er nok ikkje åleine om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.12.2018 den 23.00, Kodiaq6011 skrev:

Lyden kommer av 4x4 systemet. Min lyd forsvant etter at jeg peogrammerte om haldexen. Nå har jeg mer og kraftigere 4×4 uten slark.

Kva gjekk denne programmeringen ut på? Veit du kva denne lyden kommer av, denne skrapelyden som oppstår ved lavt turtal, og aller helst i 3. gir og med minimalt med pådrag. Er det ein defekt etter ein vanleg konatruksjonslyd trur du? Den klikkelyden er nok normalt mtp. drivlinje ved inn og utkobling, men det er den skrapelyden eg er bekymra for. 

Endret av RuneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var ute å prøvde no, men da verka som om den "skrapelyden" (grov metallisk lyd) er der uavhengig om offroadmodus er aktivert eller ikkje. Lyden kommer som tidlegare nevnt ved lave gir (2. 3. gir) ved lavt turtall og kommer med ein gong bilen begynne å dra på giret. Så forsvinner det når den kommer opp i turtall. Kan jo hende at dette er normalt også, men eg blir fort var på sånne lyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 time siden, Espen skrev:

@RuneT, har du vært hos forhandler og hørt med de hva disse skrapelydene er?

Jeg vurderer Kodiaq og er interessert i alt om bilen.

Jo, eg har forhørt meg, og sånn dei forklarte da så kjeme da av differensialen bak og er ein naturleg lyd. Lyden kan variere frå bil til bil der lyden varierer med korleis vinkelen mellom pinion og kronjul er. Dette vil imidlertid avta etterkvart som desse to delane sliter seg til kvarandre. Eg har uansett oppretta sak på da, så får eg følge med da😊

Eg har ellers hatt litt smårusk med bilen, men mesteparten er hittil blitt fiksa opp og håndtert veldig bra. Bilen er kanon og du trenger ikkje bekymre deg for eit muleg kjøp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2019 den 15.20, Espen skrev:

Jeg har lest på kommentarene dine at det har vært litt «småplukk» og fint at det har ordnet seg.

Men for mye slike småsaker blir tilslutt en stor bør...

Jeg har jo vært og prøvekjørt og sett mye på den. Ser veldig bra ut må jeg si.

Ja da har vore litt småplukk ned den, men da skal seiast at eg er veldig nøye og lar ingenting passere på ein ny bil. Når da er sagt så eg er veldig fornøyd med bilen, og slår meg til ro med at ingenting er perfekt og at eg har garanti😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...