Gå til innhold
Mamsen

Litt girproblemer, tror jeg.


Anbefalte innlegg

Heisann,  jeg har hatt med Skoda Karoq i ca 2,5 mnd nå, og er stortsett godt fornøyd. Vi har allerede kjørt over 3500km, så begynner å bli kjent nå.

Det er likevel en ting som bekymrer meg litt. To ganger har det skjedd at etter at jeg har rygget ut av garasjen og skal kjøre  fremover, så skjer det ingenting. Bilen vil ikke av flekken. Har prøvd å sette den i reversj igjen, men heller ikke det har hjulpet. Det tar vel ikk mer en et minutt, så begynner den å oppføre seg normalt igjen, og vi kan kjøre av gårde. Syns jo ikke dette er helt innafor, og merker at de gangene det har skjedd, så holder det på å skje igjen når jeg må bremse opp foran kryss e.l. Da må jeg skikkelig trykke på gassen, så hopper den litt fremover og vi er i gang igjen. Tror jeg leste et sted at dette kunne skje med DSG-kassene, har noen andre opplevd dette, og hva bør man gjøre? Tenkte å kontakte forhandler, men det er jo litt vanskelig for dem også sikkert, når det bare skjer en gang i blandt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mamsen skrev:

Heisann,  jeg har hatt med Skoda Karoq i ca 2,5 mnd nå, og er stortsett godt fornøyd. Vi har allerede kjørt over 3500km, så begynner å bli kjent nå.

Det er likevel en ting som bekymrer meg litt. To ganger har det skjedd at etter at jeg har rygget ut av garasjen og skal kjøre  fremover, så skjer det ingenting. Bilen vil ikke av flekken. Har prøvd å sette den i reversj igjen, men heller ikke det har hjulpet. Det tar vel ikk mer en et minutt, så begynner den å oppføre seg normalt igjen, og vi kan kjøre av gårde. Syns jo ikke dette er helt innafor, og merker at de gangene det har skjedd, så holder det på å skje igjen når jeg må bremse opp foran kryss e.l. Da må jeg skikkelig trykke på gassen, så hopper den litt fremover og vi er i gang igjen. Tror jeg leste et sted at dette kunne skje med DSG-kassene, har noen andre opplevd dette, og hva bør man gjøre? Tenkte å kontakte forhandler, men det er jo litt vanskelig for dem også sikkert, når det bare skjer en gang i blandt.

 

Høres merkelig ut...

Like greit å oppsøke forhandler og ta en diagnose.

Kan jo også være en kjent feil?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mechatronicen som tuller her? Vet at den kan være litt problemer med, hvertfall en gjenganger når det gjelder DSG, uten at det er en vanlig feil i den forstand.

Uansett ikke noe du burde begynne å undersøke selv, dette er garantert garanti, så bare bestill deg en time hos din lokale forhandler. 

Gi oss gjerne oppdatering videre. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2018 den 0.38, Mamsen skrev:

To ganger har det skjedd at etter at jeg har rygget ut av garasjen og skal kjøre  fremover, så skjer det ingenting. Bilen vil ikke av flekken. Har prøvd å sette den i reversj igjen, men heller ikke det har hjulpet. Det tar vel ikk mer en et minutt, så begynner den å oppføre seg normalt igjen, og vi kan kjøre av gårde. Syns jo ikke dette er helt innafor, og merker at de gangene det har skjedd, så holder det på å skje igjen når jeg må bremse opp foran kryss e.l. Da må jeg skikkelig trykke på gassen, så hopper den litt fremover og vi er i gang igjen. Tror jeg leste et sted at dette kunne skje med DSG-kassene, har noen andre opplevd dette, og hva bør man gjøre? Tenkte å kontakte forhandler, men det er jo litt vanskelig for dem også sikkert, når det bare skjer en gang i blandt.

Jeg har vært ute for noe lignende for en god stund tilbake. Etter å ha startet motoren og satt girspaken i D så skjedde ingenting. Normalt begynner clutchen å ta og bilen begynner å krypekjøre etter at bremsen slippes. Men 2 separate ganger har det altså skjedd at jeg måtte gi mye gass for at noe skulle skje. Mellom 1500-2000 omdr hugg clutchen til. Andre gangen dro jeg rett til forhandleren min. Det var ingen på verkstedet, men to selgere konstaterte at det jeg opplevde var riktig. De kunne ikke gjøre noe der og da, men sjekket i datasystemet for tilsvarende hendelser, og loggførte min.

Dette er en stund siden, så jeg husker ikke akkurat når, men bilen kunne kanskje ha vært kjørt rundt 10000-15000 km da. Begge gangene var den helt normal etter å ha stoppet motoren og startet opp igjen. Det har ikke oppstått igjen. Jeg mistenker at det kunne være en sensor som har hengt seg litt opp, eller at det har vært en midlertidig treghet i Mechatronic'en som har ført til at clutchen ikke har koblet som den skal.

Som sagt, kun to ganger. Ellers har girkassen oppført seg eksemplarisk. Bilen er nå akkurat 4 år og er kjørt  bare litt over 40000.

Det er viktig at du kontakter forhandleren din, slik at de kan registrere en sånn forbigående feil i systemet sitt. Kanskje de vil ha inn bilen for feilsøking, eller at det nå er en kampanje for en eller annen utbedring, eller at de rett og slett vet at dette kan skje uten at det faktisk er noe som er feil......(?)

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sjåføren skrev:

Jeg har vært ute for noe lignende for en god stund tilbake. Etter å ha startet motoren og satt girspaken i D så skjedde ingenting. Normalt begynner clutchen å ta og bilen begynner å krypekjøre etter at bremsen slippes. Men 2 separate ganger har det altså skjedd at jeg måtte gi mye gass for at noe skulle skje. Mellom 1500-2000 omdr hugg clutchen til. Andre gangen dro jeg rett til forhandleren min. Det var ingen på verkstedet, men to selgere konstaterte at det jeg opplevde var riktig. De kunne ikke gjøre noe der og da, men sjekket i datasystemet for tilsvarende hendelser, og loggførte min.

Dette er en stund siden, så jeg husker ikke akkurat når, men bilen kunne kanskje ha vært kjørt rundt 10000-15000 km da. Begge gangene var den helt normal etter å ha stoppet motoren og startet opp igjen. Det har ikke oppstått igjen. Jeg mistenker at det kunne være en sensor som har hengt seg litt opp, eller at det har vært en midlertidig treghet i Mechatronic'en som har ført til at clutchen ikke har koblet som den skal.

Som sagt, kun to ganger. Ellers har girkassen oppført seg eksemplarisk. Bilen er nå akkurat 4 år og er kjørt  bare litt over 40000.

Det er viktig at du kontakter forhandleren din, slik at de kan registrere en sånn forbigående feil i systemet sitt. Kanskje de vil ha inn bilen for feilsøking, eller at det nå er en kampanje for en eller annen utbedring, eller at de rett og slett vet at dette kan skje uten at det faktisk er noe som er feil......(?)

Takk Sjåføren, skal kontakte de over nyttår. 🙂

14 timer siden, Core2Duo skrev:

Kan det være mechatronicen som tuller her? Vet at den kan være litt problemer med, hvertfall en gjenganger når det gjelder DSG, uten at det er en vanlig feil i den forstand.

Uansett ikke noe du burde begynne å undersøke selv, dette er garantert garanti, så bare bestill deg en time hos din lokale forhandler. 

Gi oss gjerne oppdatering videre. :)

Will do. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann, da har jeg vært på kontroll hos Skoda, og de fant selvsagt ingenting. Hadde vel ikke forventet det heller, men de var enige i at det var lurt å få de logg ført. Bilen har ikke hatt problemer med gir etter dette, men litt andre utfordringer har det vært. I forrige uke så satte en stein seg plutselig fast mellom bremseskivene, og for et leven det lagde. Trodde jo bilen skulle keepere. Heldigvis løsna den når jeg rygga.

Nå i ettermiddag dukket det plutselig opp en varsellampe på panelet. Hjelpes, står at jeg må kontakte verksted umiddelbart 😬 Noen som vet hva det kan være? Legger ved et bilde. Har lest i manualen, men skjønner ikke stort av det. 

246D4C33-B417-4512-8144-8DD9DAAD8F44.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mamsen skrev:

Heisann, da har jeg vært på kontroll hos Skoda, og de fant selvsagt ingenting. Hadde vel ikke forventet det heller, men de var enige i at det var lurt å få de logg ført. Bilen har ikke hatt problemer med gir etter dette, men litt andre utfordringer har det vært. I forrige uke så satte en stein seg plutselig fast mellom bremseskivene, og for et leven det lagde. Trodde jo bilen skulle keepere. Heldigvis løsna den når jeg rygga.

Nå i ettermiddag dukket det plutselig opp en varsellampe på panelet. Hjelpes, står at jeg må kontakte verksted umiddelbart 😬 Noen som vet hva det kan være? Legger ved et bilde. Har lest i manualen, men skjønner ikke stort av det. 

246D4C33-B417-4512-8144-8DD9DAAD8F44.jpeg

Hei! Dette symbolet kan være så mangt!

Eneste mulige måten å finne det ut på, er å få kjørt en diagnose på bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mamsen skrev:

Det er den største bensinmotoren. Husker ikke størrelsen. 

Så pre-wltp 2.0 TSI 180hk.

Jeg ville undersøkt om det ligger en software oppdatering (TPI) til girkassen evt motor (jeg mener det skal det), hvis ikke kan du prøve å få grunn-innstilt girkassen - noe som egentlig ikke trengs på en så ny bil. Men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BGB skrev:

Så pre-wltp 2.0 TSI 180hk.

Jeg ville undersøkt om det ligger en software oppdatering (TPI) til girkassen evt motor (jeg mener det skal det), hvis ikke kan du prøve å få grunn-innstilt girkassen - noe som egentlig ikke trengs på en så ny bil. Men man vet jo aldri.

Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før. 

2 timer siden, Kodiaq6011 skrev:

Hvis du har software version så skriv her. Jeg kan sjekke om det har kommet oppdatering til din motor. Og girkasse.

 

 

Hvor finner jeg dette? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mamsen skrev:

Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før. 

Hvor finner jeg dette? 😊

 

Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig.

Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei.

Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/

Endret av Gjest
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, BGB skrev:

 

Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig.

Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei.

Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/

Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula. 

Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste. 

Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...