Gå til innhold
Sjåføren

Kjøpe nye sommerdekk til Octavia'n.


Anbefalte innlegg

Er litt tidlig ute nå, men har begynt å se etter nye sommerdekk til bilen, 225/45-17.

Er det noen som har erfaring med gode dekk som ikke koster det blåe utav øyet? Jeg er litt lei av at dekktestene lar mikrosmå forskjeller utgjøre liv eller død! Om man i en rundbanetest slakter et dekk som bruker 1/8 sekund lengre tid enn "testvinneren".... (tulle-eksempel), men jeg føler at det blir litt absurd at pittesmå forskjeller får så store utslag.

Når jeg ser på Dekkonline og Byttdekk, så er der en fantasillion produsenter og typer på markedet som jeg aner ingenting om: Kormoran, Delinte, Matersteel, Sava, Landsail, Petlas, Aplus, Sailun...... Dette anser jeg som billig dritt, men det er kanskje noe som kan brukes?

Jeg er ute etter dekk som er best mulig på vannplaning og støy, i en forholdsvis lav/middels prisklasse. Er det mulig å finne dekk som holder bilen på vegen uten å måtte ut med en halv  H.Ingstad? Jeg kjører forholdsvis lite i året, og foretrekker komfort og gode våtegenskaper og minst mulig støy..... Jeg ser for meg at blant f,eks Vredestein, Nexan, Nankang, Kumho, Goodyear, Nokia så finnes det fullt brukbare dekk? Eller er det gambling?

Har blant annet sett litt på dette:_20190105_180035.thumb.JPG.4b3aa54f157a28f6b91618615e1a9c45.JPG

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Nexen og kjørte hele sommeren i fjor. Har ikke noe å utsette på disse dekkene. Hadde Michelin før og synes faktisk Nexen støyer mindre, men det kan jo ha sammenheng med at de gamle dekkene var ganske slitt når jeg kjøpte bilen. Har ikke hatt noe problem med vannplaning og merker heller ingen problemer ved bremsing. Jeg ga 3500 for komplett sett ferdig montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut @Froland. Gamle, slitte dekk vil støye endel ja, så nye dekk vil nok uansett være stillegående i sammenligning.

Jeg ønsker jo ikke å gamble på sikkerheten, men det er en stor dekk-jungel og det er mange muligheter for å velge dekk som ikke holder mål. Så det er nok det sikreste å velge de anerkjente merkene (de store, kjente). Men det blir fort 6000 kr for et sett i den "mest vanlige" dimensjonen nå til dags. Og det kan jo være veldig gode dekk i 3500-4000 kroners klassen..... det gjelder bare å finne dem!

Jeg  finner ikke seriøse tester av de litt rimeligere dekkene som jeg kikker på.. Men så er det ingen tester av egenskapene til halvslitte dekk heller, så valg av dekk er kanskje gambling uansett? 

Her er et annet jeg har kikket på:_20190107_211449.thumb.JPG.0b9e69f5505c4948315913f74f3cc18a.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...