Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

RuneT

Oljeforbruk 2.0 TDI 190hk DSG 4x4

Anbefalte innlegg

Kva erfaring har folket med oljeforbruk på desse motorane? Har no etterfylt 0,5 liter på 2500km, og veit at dette er innanfor kva fabrikken tolererer (opptil 0,5l pr 1000km), men eindel høgare enn kva eg er vane med. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Skavholm skrev:

Hei har selv kodiaq20 d som er gått 15000 km og er en 2018 mod hvor det ikke har vært behov for etterfylling ennå. har også slep vog en del i høst.

Okay! Da var jo bra då, men da verker som da kan variere stort på desse motorane då sidan dei kan bruke så mykje som manualen seie. Kjørte du fint inn bilen eller kjørte du som vanleg frå første kilometeren? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørt pent og holdt meg til norske og svenske fartgrenser, dro ikke vogn før bilen var gått ca 7000km, skoda anbefaler ca 5000 km før tung belastning på krok. WW hadde det samme olje forbruk  som aksetabel allerede på passat og golf i 1982. 1 l på 1000km eg hadde ikke aksepter det  på en bil i dag. Men det kan jo gå litt etter på olje ved innkjøring av ny motor, så spørs det hvor nøye de har vært med nivået ved på fylling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her. Fulgte boka og begynte ikkje å dra på for mykje før etter 1000km. (henger har eg ikkje brukt enno på den). Vil tru at forbruket minker etter kvart også som ting setter seg og blir tilslitt, men da også hende at nivået ikkje var heilt på maks som du seie når eg fekk bilen. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Kodiaq6011 skrev:

Regn med ca 0.5l på 20.000km

Tenker du etter at bilen er godt innkjørt? Min har jo brukt no ca 0,5 l etter 2500 km, som vistnok er godt innanfor akseptabelt forbruk i følge manualen. 

Endret av RuneT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare følg godt med på situasjonen, om det blir høyere oljeforbruk så er det bare å klage selv om det er innafor. 

 

  • Lik 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, CitizenX skrev:

Bare følg godt med på situasjonen, om det blir høyere oljeforbruk så er det bare å klage selv om det er innafor. 

 

Ja eg får gjere da, men magefølelsen seier at forbruket blir å minke etter kvart som motoren og stempelringer setter seg skikkeleg. Har lest eindel på diverse forum, og da er variert tilbakemelding på om dei brukar olje eller ikkje, men da verkar som om da er vanleg at ein ny dieselmotor skal bruke litt olje i starten. 

Endret av RuneT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, tronna skrev:

Jeg har ikke måttet etterfylle olje på 22000km.

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, RuneT skrev:

Den er god! Gjorde du noko spesielt mtp. innkjøring eller kjørte du den inn etter boka? 

Gjorde som i boka. Tok det pent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her. Begynte ikkje å trø til før den var gått rundt 1000 km, som da står i boka. Nei håpar jo at da ikkje er noko gale, men blir jo med eingong litt skeptisk når ein ser at da mangler 0.5l på peilepinnen etter så lav km. stand. Kom frå ein engelsk utskjelt doning som vart kalla for "bruktbilen frå helvete", men olja brukte den slettens ikkje (Land Rover Discovery 3). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dokke som ikkje har etterfylt:

Er framleis nivået på den øverste streken på peilepinnen, eller har rett og slett ikkje bilen gitt beskjed om at oljenivået er lavt enno? Min bil gav aldri beskjed om lavt oljenivå, men nivået hadde sunke ned til midten på pinnen og var framleis innanfor akseptabelt nivå uten behov for etterfylling. Eg er vane med å peile sjølv og ikkje med ein bil som gir beskjed om lavt oljenivå. Pleie dokke å peile eller kjøre til den evt. gir beskjed sjølv? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del, så peiler jeg selv. Bilen har pr.dags dato ikke gitt meg noe beskjed om for lavt olje nivå. Og, den har heller ikke hatt behov for etterfylling iforhold til nivå på peilepinnen.. :)

  • Lik 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, tronna skrev:

Jeg peila olja ganske tidlig. Den var ikke helt mott toppen av merkingen, men den har stått stabilt på rundt 3/4 vil jeg mene. 

Frostvæske derimot har jeg mistanke om lekkasje. Så der har jeg måttet etterfylle en gang hos møller. De har også notert i sitt system at det er gjort. 

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎13‎.‎01‎.‎2019 den 12.13, RuneT skrev:

Ja skjønar. Det kan godt være at bilen min ogsp ikkje var heilt full når den var ny, men eg følger med på da. Dessuten skal dei bruke pittelitt olje i starten til da slites heilt til, spesielt med denne longlife-olja. Fleire eg har lest om har hatt oljeforbruk i starten, og da har stabilisert seg nærme mot null etterkvart som km. stand kom opp til 5-10000 km. Dette har omfatta 2.0 TDI på kryss av Audi-, Skoda- og VW- modellar. 

Eg har lest noko om dette med ein som har mista litt kjølevæske, og da viste seg at da var ei luftboble i systemet. Har du måtta etterfylt kontinuerlig, eller har da stabilisert seg? Uansett greit å få loggført alt ein finne, så stiller ein seg sterkare dersom da skulle vise seg å være ein feil som dukker opp seinare. 

Jeg har kun etterfylt kjølevæske en gang, men følger med. Er litt vanskelig med kjølevæska, da nøyaktig avlesning er avhengig av at bilen står like rett hver gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for svar , kodiaq6011 , tror det ble gjort i bilforretningen , men skal prøve igjen .   Vance 
    • Nei. Hvilke motor, effekt og hvis du vet hvilke ecu som sitter i bilen. Motor kode?
    • Hei,har tenkt på d men vil ikke d slå ut på eu kontroll når dæm tar sånn co2 greier?😀
    • Jeg har brukt dynavin spillere i forskjellige biler. Utmerket kvalitet og oem utseende med alle muligheter som wifi, obd2 live data, DAB, ryggekamera, internett etc.. meget bra og stabil kvalitet på komponentene som blir brukt i spilleren.
    • Styreenheten til motor? Da var den sikkert defekt innvendig. Disse har igrunn lang levetid men kan skje når som helst. Når jeg åpner styreenheten bruker jeg varmepistol pga silikon rundt. Så de er godt bygget og tette.
    • Hei jeg er ny Skoda eier 2006 Octavia. Skal bytte ut eksisterende radio med integrert DAB radio / ryggekamera. Noen som har gode forslag. 
    • Hentet bilen i dag etter skifte av motorstyring. Alt vell så langt. De flyttet styreenheten over til annen bil og fikk samme feilen, så regner med det var årsaken. 
    • Du må angi en kode i bilen slik at den snakker med server. Trykk på connect appen i bilen så får du beskjed om aktivering.
    • Mim målte 176hk orginalt men jeg landet på 226 på hjul etter mye justering frem og tilbake pga økt diselforbruk.  Når det gjelder garanti så ryker den hvis de finner ut. Men som tidligere nevnt så er min bil taxi og har passert 80.000 km. Vært på serivice, pkk, ellers i tilknytting til motorlampe. Henta bilen fra verksted idag pga motorlampa og gløde lampa lyste. Så det er gjort mange grundige undersøkelser på styreenhet for å finne feil. Bilen har samtidig vært koblet opp mot server til vag for grunninstillinger. Alt som er mulig å omprogrammere er omprogrammert på min bil itillegg til 15 andre kodiaq i taxiflåten. Ellers har jeg kun kjørt mercedes og der har også alle bilene vært omprogrammert og tunet. Alle bilene er i trafikk p.r.dd.  Har ikke opplevd nien problemer med garantisak i tilknytting til tuning siden 2003/2004 Og helt riktig at dårlig tuning  gjør levetiden på motor ganske kort. Og personlig er jeg ikke glad i boxer som tilknyttes motoren så ecu blir manipulert. Taxi har mange forskjellige sjåfører og alle har sin kjørestil. Så tuning på mine biler er tilrettelagt for maks effekt, lite disel forbruk, lang levetid på motor og girkasse. Ene taxien har 1.745000km 2008 mod. Går som drosje enda. Ellers har vi gjennomsnitt på ca 1million.  Ps! Ferdig software filer er ikke å anbefale for noen. Alle justeringer må skje på orginal software.
    • Hvordan får jeg Skoda connect appen til og kommunisere med bilen . Har registrert meg  , og appen er oppe og kjører. Må jeg gjøre noe i bilen ?  Takknemlig for allle tips ..er nybegynner . 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Det er mulig. Har sett funtion for garsjeport åpner. Men har ikke rørt eller testet den. Men funksjonen er der..
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×