Gå til innhold
Vandreren

Blindsonevarsling slår seg av


Anbefalte innlegg

Har to ganger nå opplevd at blindsonevarslingen ikke har fungert. Når jeg går inn i menyen står den til "Aktiv" men det er ikke huket av  i firkanten.

Andre som opplever dette? Ganske skummelt, man venner seg jo til at speilet sier i fra om det er noen i blindsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd en del ganger på min Superb også, og det forekommer oftere at det blir slik fordi jeg har deaktivert Lane-assist. Vet ikke hvorfor og har egentlig ikke tenkt noe særlig på det heller før jeg så posten din her nå @Vandreren.

Skal til forhandleren i slutten av uken for å avklare noe i forbindelse med den nye bilen jeg har bestilt, og da kan jeg forhøre meg litt der også, men så var det dette med hukommelsen da............. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg Superb 17-modell, og da merker jeg at etter jeg har kjørt med tilhenger må jeg inn på menyen og slå dette på igjen etter hengeren er koblet fra. Ganske irriterende, og jeg funderte mye på hvorfor den ofte var avslått, spesielt at det ikke kom noen varsel etter en tur på en 4-felts motorvei. 

Men det har da altså med tilhengerkjøring og gjøre fant jeg ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2018 den 0.27, Core2Duo skrev:

Nå kjører jeg Superb 17-modell, og da merker jeg at etter jeg har kjørt med tilhenger må jeg inn på menyen og slå dette på igjen etter hengeren er koblet fra. Ganske irriterende, og jeg funderte mye på hvorfor den ofte var avslått, spesielt at det ikke kom noen varsel etter en tur på en 4-felts motorvei. 

Men det har da altså med tilhengerkjøring og gjøre fant jeg ut. :)

Har nettopp vært på langtur med tilhenger. Som det blir beskrevet her, blir blindsonevarslingen deaktivert og må settes på igjen i menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Ja, stusset over det samme, men for fornuftig hengerbruk må man også slå av ryggestoppen ?. Så da kan man like godt ta en runde på innstillinger

Motorsag 2 timer, ryddesag 6 timer og jordbor 4 timer i helgen her. Å svette er ikke lenger et verb, det er en tilstand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, PaulusA skrev:

Ja, stusset over det samme, men for fornuftig hengerbruk må man også slå av ryggestoppen ?. Så da kan man like godt ta en runde på innstillinger

Bare litt nysgjerrig @PaulusA, hva legger du i det som er uthevet? :) 

Enkelte biler deaktiverer jo ryggesensorene når en kobler noe i tilhengerkontakten, men det gjelder ikke alle. Slik er det i hvert fall på min Superb og det regner jeg vel med at det er på Octavia også?

Arb.bilen skriker jo som besatt når jeg rygger med tilhenger pga rygge sensorene, men de er det dessverre ingen mulighet til å deaktivere heller, er nok en litt billig utgave denne arb.bilen med minimale muligheter av innstillinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene på min Octavia, skrur seg ikke av ved hengerbruk. Men, det kan nok være at jeg valgte henger rygge assistanse saken. Dem piper ikke på konstant. Men, dem registrerer hvor hengeren er til enhver tid.. vinkelen på disse. 

Når der gjelder assistenter som blir skrudd av automatisk ved henger bruk. Så er jeg 90% sikker på atte dette gjelder: Blindsone og utmanøveringsassistenten.

Endret av Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tronna skrev:

I plankebyen såklart!

Selvfølgelig, da ble det en tur til Østfold og Fredrikstad forstår jeg ;) 

13 timer siden, PaulusA skrev:

Jepp @Superb lll det er sikkert det den heter. Kjekk funksjon (sikkert), men har også slått inn ved planlagt rygging mot vegg. Da ble det også skvetting, hehe

Ah, I see.

Kan nok være en god funksjon på bevegelige ting som plutselig nærmer seg når en rygger, men mot statiske ting som allerede ryggesensorene (og evt. ryggekameraet)  kan observere og gi signal om, så forstår jeg at det kan bli noen unødige stopper fordi automatikken slår inn. 

Så da er nok det en funksjon jeg kommer til å ha litt blandede følelser og opplevelser med, for jeg har mye lukeparkering og rygging i mot andre statiske ting, og de har jeg jo kontroll på. Og da blir det nok som du skriver noen reaksjoner på bilen en ikke helt ser komme, og det føles nok litt så som så ja, i hvert fall inntil en blir vant til at det skjer.

Litt det samme som den adaptive cruice kontrollen har gitt meg når jeg har tatt igjen andre biler i andre kjørefelt og bilen automatisk bremser opp, den er heller ikke grei når en kjører på motorvei og en har biler rett bak...........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...