Gå til innhold
Meddiko

19" felger til Octavia III


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2016 Octavia III som jeg vurderer nye felger til. Jeg vil ha de så langt ut av hjulbuen som mulig, så da må jeg ha så lav innpress som mulig. Stemmer det?

Standard er vel ET 45, så da er det vel ned til ET 39 jeg kan ha? Noen som har tips til felger som passer fint på bilen, og som har så lav innpress som mulig uten bruk av spacere? 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Meddiko skrev:

Hei, jeg har en 2016 Octavia III som jeg vurderer nye felger til. Jeg vil ha de så langt ut av hjulbuen som mulig, så da må jeg ha så lav innpress som mulig. Stemmer det?

Standard er vel ET 45, så da er det vel ned til ET 39 jeg kan ha? Noen som har tips til felger som passer fint på bilen, og som har så lav innpress som mulig uten bruk av spacere? 

Takk :)

Sjekk vognkortet, der står innpresset (ET). Du kan ha på felger med +/-7,5 mm avvik. Lavere innpress er lengre ut, ja. Og ET rundt 40 er vanskelig, litt lite utvalg. Jeg har vært på jakt etter det samme i 17 toms, før jeg endelig fant noen brukte 8" Audi-felger med ET38 som jeg tenkte å bruke til sommeren (med nye dekk og senterkopper). Litt traust design, men greit nok for 4x4.

En ting som er verdt å tenke på, er at bredden på felgen betyr endel for hvor langt ut i hjulbuen dekket kommer. Dette gjelder uavhengig av felgdiameteren.

Screenshot_2018-10-06-22-52-55.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det ble godkjent før, så lenge dekkmønsteret var innenfor skjermkanten  så kunne dekksiden stikke noe utom. Men det er visst ikke greit lengre. Felger og dekk kan stikke ut til skjermkanten, men ikke utenfor.  I tillegg skal ingen deler av hjulet ta borti noe ved fullt rattutslag og/eller maks. fjæringsvei.

En felg jeg synes har fin design, er disse fra Audi. De finnes i forskjellige størrelser og med forskjellig innpress, men jeg har ikke sett noe optimale dimensjoner for Octavia. De på bildet er 7,5x17 ET45:_20160327_164352.thumb.JPG.5f750068d7b6bd388060e8a59d1eb6b2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du kan endre innpress mer enn 7.5mm pr hjørne, dog for å følge retningslinjene skal det da godkjennes hos SVV.

Jeg har vært innom å godkjent senk med 30mm endret ET pr aksel uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...