Gå til innhold
Henning Nilsen

Skittent motorrom


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det flere Kodiaq-eiere som har et "unormalt" skittent motorrom?

Bilen vår har gått knappe 3500 km, den har allerede blitt vasket én gang av verkstedet for et par uker siden, og nå er det skittent igjen. Det virker som at det kommer inn saltlake, støv og fuktighet igjennom fronten, rett under Skoda emblemet. Det skulle være slik, sa de på verkstedet (bilen har vært inne et par ganger fordi dørkantlisten på den ene siden ikke funker som den skal) når jeg påpekte at det kanskje manglet en pakning eller gummilist. 

//Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 8.46, Henning Nilsen skrev:

Hei,

Er det flere Kodiaq-eiere som har et "unormalt" skittent motorrom?

Bilen vår har gått knappe 3500 km, den har allerede blitt vasket én gang av verkstedet for et par uker siden, og nå er det skittent igjen. Det virker som at det kommer inn saltlake, støv og fuktighet igjennom fronten, rett under Skoda emblemet. Det skulle være slik, sa de på verkstedet (bilen har vært inne et par ganger fordi dørkantlisten på den ene siden ikke funker som den skal) når jeg påpekte at det kanskje manglet en pakning eller gummilist. 

//Henning

Tok turen ut å kikka, men syntes ikkje da var så ille her etter snart 3800km.  Da mangle jo ei lite gummlist akkurat der som låsen er, men sånn skal da nok være. Da kan uansett sjå ut som om da er her da kjeme inn (sjå bilder):

20190205_152010.jpg

20190205_152015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

Takk for svar og bilder.

Jeg tok noen selv i dag.  Se vedlagt. Det er ikke all verden, men jeg/vi har hatt ny Outlander, Passat, Superb og Octavia de siste årene (kona sine leasingbiler via jobb) , men kan ikke huske at noen av de ble slik.

 

Jeg kommer til å prøve med ei gummilist etter hvert, rundt hendelen for åpning av panser. Den lista som er der i dag er også for liten, spør du meg.

20190206_100740.jpg

20190206_100731.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkbart meir skit  under panseret ditt ser eg. Da kan jo hende at panseret skulle vært justert litt, dersom da ikkje lukker heilt nedtil dei pakningane som er der frå før? Trur eg ville vist da til forhandler uansett eg, einaste måte dei kan forbetre bilen på dersom dei gir beskjed om sånne ting til fabrikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del skitt kommer jo inn i senter under panseret, men det kommer også flere andre steder og som da «turbulens»/luftgjennomstrømning gjør at det sprer seg over hele motorrommet. Men at det virvler opp fra bilen foran og kommer inn gjennom grillen og under panseret er det ingen tvil om, og jo nærmere en kjører bilen foran, jo verre blir det. Utformingen av senteret på panseret skal jo minke dette, men vann, støv og søle har noen helt spesielle egenskaper til å finne veien inn med tanke på alle de forskjellig hastighetene vi kjører i, og jo fortere en kjører jo lettere sprer alt sammen seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...