Gå til innhold
Geronimo

Webastovifte går i 15 minutter


Anbefalte innlegg

Webastoviften på min Octavia winter 2012 går bare i 15 minutter selv om jeg stiller den på f.eks. 30 minutter (webastoen går hele tiden).  Ellers så virker webastoen upåklagelig. Møller sa at det var en oppdatering som de la inn, men det ble ikke noen forandring etter dette. Veldig irriterende at det ikke blir varmt i kupeen når jeg vet at potensialet er der.

 Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med det enkle først, er det nok drivstoff på tanken og strøm på batteriet? Webasto vil kutte om det synker under et visst nivå på begge.

Deretter ville jeg for sikkerhets skyld sjekket etter feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Alt dette er sjekket, og webasto er funnet ok av møller, men den fungerer jo ikke som den skal.  Jeg regner med at det er et spenningsvern eller noe som slår inn, noe oppdateringen skulle endre på, men som sagt har jeg problemet fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en bil du har hatt siden den var ny?

Med det spørsmålet så undrer jeg bare på om webastoens «virketid» nå er på kun 15 minutter, mens den har vart lengre tidligere?

Når du skriver at webastoen går lenger enn 15 minutter, men vifta stopper etter 15 minutter, er det da kupévifta du mener? Mens du hører at brenneren til webastoen fortsetter?

På våre arbeidsbiler (stort sett VW Caddy og VW Transporter), så kan vi oppleve noe av det samme på enkelte av dem. Men det er gjerne på de litt eldre (3-4 år eller eldre) som det har vært en eller annen elektrisk feil på webastoen tidligere, da ender det opp med mange forskjellige intervaller de virker i når de så blir ordnet.

Mye av dette kommer av feilbruk fra bilen var ny, og det gir forskjellige utslag etterhvert, men nå virker jo i hvert fall din webasto, det virkelig kostbare kommer jo når det er sirkulasjonspumpe og/eller brennkammer som må byttes.

Det er jo likevel noe som er feil på din webasto, siden vifta stopper etter 15 min. Den oppdateringen de la inn, kan jo har den samme feilen som den du hadde fra før. Så kanskje de burde gjøre et nytt forsøk på dette i første omgang?

For jeg regner ikke med at det kommer opp noen feilkoder om de tar en diagnose på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Superb lll skrev:

Er dette en bil du har hatt siden den var ny?

Med det spørsmålet så undrer jeg bare på om webastoens «virketid» nå er på kun 15 minutter, mens den har vart lengre tidligere?

Når du skriver at webastoen går lenger enn 15 minutter, men vifta stopper etter 15 minutter, er det da kupévifta du mener? Mens du hører at brenneren til webastoen fortsetter?

På våre arbeidsbiler (stort sett VW Caddy og VW Transporter), så kan vi oppleve noe av det samme på enkelte av dem. Men det er gjerne på de litt eldre (3-4 år eller eldre) som det har vært en eller annen elektrisk feil på webastoen tidligere, da ender det opp med mange forskjellige intervaller de virker i når de så blir ordnet.

Mye av dette kommer av feilbruk fra bilen var ny, og det gir forskjellige utslag etterhvert, men nå virker jo i hvert fall din webasto, det virkelig kostbare kommer jo når det er sirkulasjonspumpe og/eller brennkammer som må byttes.

Det er jo likevel noe som er feil på din webasto, siden vifta stopper etter 15 min. Den oppdateringen de la inn, kan jo har den samme feilen som den du hadde fra før. Så kanskje de burde gjøre et nytt forsøk på dette i første omgang?

For jeg regner ikke med at det kommer opp noen feilkoder om de tar en diagnose på bilen?

Takk for svar. Jeg kjøpte bilen ved årsskiftet. Ved et tilfelle satte jeg meg i bilen for å følge forløpet, og da oppførte den seg normalt, men dette har vist seg å være et engangstilfelle.

Det er riktig at det er kupévifta jeg mener. Brenneren fortsetter og motoren blir varm.

Det kommer ikke opp noen feilkoder, så verkstedet konkluderer med at den er i orden..

Skal få de til å dobbeltsjekke at de la inn den oppdateringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de ta en sjekk på at oppdateringen faktisk ligger der og er den rette, det er i hvert fall det enkleste stedet å starte.

Det neste er jo at verkstedet bør jo starte webastoen med pc tilkoblet, for å se om det skjer noe spes etter det har gått noe rundt 15 minutter (når vifta stopper).

Det er klart at det kan være et spenningsfall som gjør at det stopper etter 15 minutter, men om det er så på «kanten» med spenning på batteriet, så vil det jo snart ende med at webastoen ikke starter i det hele tatt. For lite drivstoff og for lav spenning er 2 av de hyppigste årsakene til at webasto ikke starter. De andre er tett brennkammer (sotet) og sviktende sirkulasjonspumpe, men dette kommer som regel av gjentatt feilbruk av webastoen (hvilket forekommer ganske ofte), for dette blir det svært sjeldent informert noe om av selgerene når bilene er nye, så her er det store forbedringspotensialer (men noen unntak finnes det selvfølgelig og heldigvis :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...