Gå til innhold
Tryggvis

[Løst] USB-plugger i 12 volt uttak kan skape problemer med DAB-signal


Anbefalte innlegg

Jeg hadde fått problemer med mottak på DAB radioen til min Skoda Kodiaq. Mottaksforholdene var plutselig blitt elendige og jeg reklamerte og fikk time til min Skodaforhandler. Jeg hadde satt inn dobble USB-plugger i alle 12 volt uttak i min bil. Dette blir totalt 3 stk, foran, bak og i bagasjerom. Jeg benytter sjelden ordinært 12 volt uttak og anså dette som hensiktsmessig. Konklusjonen på mitt DAB mottaksproblem var at to av disse USB-pluggene skapte forstyrrelser som ga meg elendig mottak på DAB-radioen. Når 2 av disse ble fjernet, fungerte alt som normalt igjen. Ikke hadde det falt meg inn at dette kunne skape problemer.

Når jeg hentet bilen fra verkstedet var begge USB-plugger som hadde skapt problemer, lagt i en pose i passasjersetet påtegnet et stort dødningehode :) En av USB-pluggene ble derimot godkjent til bruk, denne var blitt kjøpt på Biltema.

Jeg deler min opplevelse til forumet.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette var veldig nyttig info. Bruker ikke radioen hver dag, men testet nå over Lier på E18, hvor det pleide å være problemer.  Da signalet falt bort dro jeg ut pluggen og det kom tilbake.

Prøvde flere ganger helt til Holmestrand, og helt klart bedre mottak uten denne pluggen koblet i.

Dette er kanskje hovedkilden til DAB problemer for mange?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.. det er jo litt merkelig også da. Om USB pluggene har CE godkjenning. Kjøpt nye i Norge. At dem skal gjøre en så stor forskjell. Da kan man jo evt ikke lade mobil osv osv i bilen sin, om man skal høre på radio? 

Jeg vil nå da påstå at kanskje Skoda burde kikke på hvordan ting og tang er lagt opp i bilene sine, om dette er tilfelle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius skrev:

Men.. det er jo litt merkelig også da. Om USB pluggene har CE godkjenning. Kjøpt nye i Norge. At dem skal gjøre en så stor forskjell. Da kan man jo evt ikke lade mobil osv osv i bilen sin, om man skal høre på radio? 

Jeg vil nå da påstå at kanskje Skoda burde kikke på hvordan ting og tang er lagt opp i bilene sine, om dette er tilfelle... :)

Det kan man alltids gjøre seg noen tanker om? Begge pluggene som skapte problemer var CE merket. Dette handler vel mest om elektronisk støy som forstyrrer elektronikken. Jeg er jaggu ikke sikker på at dette kun er et «Skoda-problem».

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe slikt problem på Mercedesen, så vidt meg bekjent

CE merking er dessverre langt ifra noen garanti at utstyret er bra. Kan ikke på langtnær sammenlignes med den gamle Nemko godkjennelsen.

Jeg har Amundsen i Octavia, blir spennende å høre om alt av Skoda/VW sliter med slike forstyrrelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

..har hatt samme problem med Dab-adaptere der den originale Usb-pluggen som følgde med adapteret var bytta ut med ein annen..   Og har hatt liggande problem med ettermonterte Led-pærer. Dette er jo også eit utbredt problem i ein del hus med Ledpærer og dårlig Wifi-dekning.. stråler ut masse Rf-støy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...