Gå til innhold
Mgla

Feil sensorstyrt kjørelys


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte bilen i går. Den er Octavia III Elegance 1.2 TS, 2013. Det var ingen problem til jeg startet bilen da det var mørkt ute. Er det mulig at det er bombrikke feste som forstyrrer den sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Grunnen til at du sannsynligvis ikke merket noe før det var mørkt, er nok pga i dagslys brukes bare DRL.

Når du starter i mørket, justerer lysene seg opp og ned?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er høydejusteringen som er problemet her, om jeg har forstått det riktig - og da er det ikke bombrikka som er problemet, men mest sannsynlig en av sensorene på en av lyktene som stiller inn høyden på lysene når de skrues på. 

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mgla skrev:

Nei, det skjer ingenting med lysene. De er på og virker helt normalt. Jeg prøvde på 0 posisjon, så Auto Posisjon og lysene virket på samme måte. Det er bare den feil som vises

Normalt sett når du starter bilen i mørket, så skal lysene dine justere seg opp og ned, for å finne grunn posisjonen.
Regner med at det er xenon på denne bilen, og så lenge dem ikke justerer seg, så er det sannsynligvis noe galt her,
Eneste jeg kan anbefale deg å gjøre, er å få lest ut feilkoder, det er eneste mulighet til å finne ut hva som er defekt.

Om du kjører i mørket med xenon lys som ikke justerer seg, risikerer du å blende motgående biler og ikke minst så vil ikke lysene justere seg etter veibanen, så du får dårlig sikt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mgla skrev:

Det høres alvorlig ut. Hva er det mest sannsynlig, må den byttes, fikses eller bare justeres?

Om det er èn av sensorene så må den nok byttes, samme med evt høydejusteringsmotor..
Men, dette er ikke verdens dyreste deler, og heller ikke veldig store jobben. Men, om du nylig kjøpte bilen, og du ikke ble informert om denne feilen, så ville jeg jo tatt kontakt med selger. Etter du har fått lest ut feilkoder og sjekket hvor mye det koster.

Hvor i landet befinner du deg?
Kanskje noen i nærheten har en feilkodeleser?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg har 3 måneder garanti på bilen fra bilforhandler som jeg kjøpte fra. Skal kontakte ham i morgen. Han informerte bare meg at det kan skje at lysene på instrumentpanelet kan slukke når jeg kjører inn i tunnel. Han sa ikke at det er feil i mørket. Og jeg bor i Sandnes

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at dette er noe som skjer hver gang det er mørkt (altså feilmeldingen), men det er kun da du får denne feilmeldingen, og ikke hver gang du starter bilen?

Mitt neste spørsmål er vel egentlig noe du selv har lurt på her, hvor er bombrikken din plassert i forhold til sensor som sitter i/ved «sladrespeilet» om jeg ikke tar helt feil her. Om den nylig er montert (og det er den vel siden akkurat har kjøpt bilen) så tror i hvert fall jeg ville forsøkt å fjerne den før jeg kjører til forhandler, slik at det ikke er den som er problemet. Ikke bare selve bombrikken, men også den delen som er klistret til vinduet slik at det ikke er noe annet som kan dekke til for lyssensoren. Dette er jo kun et forslag selvfølgelig, for det kan jo også være en feil med selve lyssensoren. Det var kun for å eliminere bort noe du selv har vært inne på :) 

Men om du kjører inn i en tunnel inn i en garasje e.l. når det er dagslys, tenner da dine hovedlys automatisk (om du har den innstillingen på lysbryteren din)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OmegaPO skrev:

 

Jeg hentet bilen på mandag. Det var montert en feste fra gamle typen bombrikke. Den er montert ca 4-5 cm på høyre fra speilet. Jeg regner med at den ble montert da bilen ble kjøpt som ny. Jeg festet min nye bombrikke med tape for en stund og bestilte den nye feste på internett. På tirsdag kjørte jeg fra jobb i mørket og fjernet den nye bombrikke som jeg festet selv. Jeg ville se om det var problemet men det var fortsatt feil

IMG_20190411_090525.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil kommer bare kun da det er mørkt. I går merket jeg at feil kommer med en gang da jeg starter bilen i mørket men lysene justerte seg opp og ned rett før jeg kjørte.

Jeg prøvde ikke å kjøre inn i tunnel, skal prøve det i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...