Gå til innhold
OctaviaScout

OctaviaScouts Octavia Scout 2.0 TDI 150hk DSG 2018


Anbefalte innlegg

Lol

Jeg kan nok skylde på veldig lite søvn der ja ? = 2.7

Tror det positive med WLTP er at mer riktige forbrukstall kommer frem og vil også tvinge motorprodusenter til å tenke nytt. En feilmargin på 30% kan jo ikke forsvares.

Poenget mitt er at gamle 1.8T hadde mer eller mindre samme forbruket, så hvis dette er så langt de kommer er det litt sørgelig.

Det eneste som har gått nedover er jukseforbruket, og det har ingen tjent på.

Personlig tror jeg dette kun har gitt stillstand i utvikling, men det blir spennende å se hvor det nå bærer i vei med fossilt, hvis det ikke stopper opp.

Kjører man 10k i året trenger man da bil? Hehe

Neida, men da betyr forbruket lite. Hva med en Chevy Van 6.0 bensin som slurper 2.0 på mila på en heldig dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det jo selvfølgelig ekstra stas dette her @OctaviaScout, den første fabrikknye bilen er spesielt ja :) 

Dette er faktisk vår 8. helt nye bil, 2 av dem var på lager i Norge, mens de andre 6 har vi «satt sammen» selv :) 

Nei gitt, vi er ikke på bilferie i det hele tatt, men det er har blitt 2 litt lange dagsturer. En på rett over 60 mil og en på rett over 30 mil, bilen er veldig bra og vi er meget fornøyde så langt ja :) 

Og enda flere mil kommer det til å bli i løpet av de neste 3 ukene også, blir litt annerledes sommer/sommerferie dette året av flere ulike årsaker, og da blir det noen kjøreturer av det. Av det jeg vet om hittil, så ligger det vel an til at vi passer enda 200 mil til i løpet av resten av ferien, dvs om alt går som planlagt da........ :) 

Så du har absolutt noe å glede deg til @OctaviaScout, ser frem til å høre hva du synes om bilen også :D 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Hele prosessen har vært stas. Med research, sammensetting av bil, bestilling, venting, spenning.... Bare siste kneik nå så sitter jeg med en flunkende ny bil! :)

Her blir det rett på bilferie når jeg får den (går på ferie neste uke). Så kan jo hende jeg klarer å kjøre lengre enn deg den første uken ;)

Bilder og update kommer ila neste uke :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en spennende reise dette, alt fra en begynner å tenke tanken på en ny bil, til at en realisering begynner å nærme seg. Så selvesammensettingen, og plukking av utstyr og utstyrspakker, farge, felger, vinterhjul, etc, det er en artig prosess :) 

Det eneste med det hele jeg ikke er noe flink til er selve ventingen, for jeg har noe i nærheten av en 0,00326 mm lang tålmodighet. Og det får jeg ofte høre av både frue, barn, familie, venner og arb.kollegaer også, så her tror jeg ganske så sikkert at jeg har en liten utfordring for å si det slik, hehe ;) 

Det høres meget bra ut da, rett på bilferie med helt ny bil, det forstår jeg veldig godt at dere ser frem til :) 

Ja bilder, førsteinntrykk og synspunkter er artig å lese/se, så det er fint om du holder oss litt oppdaterte her @OctaviaScout :) Husk at det obligatorisk bildeplikt den dagen du henter bilen da, hehe ;) 

Lykke til og god sommer(ferie) @OctaviaScout :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei igjen!

Tenkte å oppdatere litt her. Har gjort litt småtterier med bilen den tiden jeg har hatt den (ett år i juli):

  • Tectylbehandling
  • Gassdempere til panseret
  • Alt av interiørbelysning er byttet til LED (Osram)
  • Tåkelys er byttet til LED (Osram). Disse passet overraskende godt til LED-stripene.
  • Og i dag: sotet vinduer fra B-stolpe og bak. Eksisterende toning er alt for lys etter min mening, så dette synes jeg ble meget bra.

Lakkbehandling droppet jeg, men jeg ser i ettertid at man kanskje skulle gjort det. Etter å ha tatt vårvasken ser jeg at det har kommet mange riper og små skrammer i lakken etter folk som har slengt døren i, eller subbet borti når bilen har stått parkert. Irriterende, men lite å gjøre med det. Så får håpe en runde med polish fikser noe.

Er forøvrig meget fornøyd med bilen, den leverte på alle punkter som vinterbil (kjører en del til fjells)!

Noen forslag til annet som kan være verdt å gjøre med bilen? 🤔

IMG_1442.jpeg

IMG_1445.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har gjort veldig mye bra med bilen din her nå @OctaviaScout :) 

Gassdempere til panseret har jeg selv igjen å anskaffe, men får satse litt på at det kanskje kan skje i løpet av sommeren........

Tja hva du kan gjøre ellers, kommer jo veldig an på i hvilke baner du tenker. Altså om du skal gjøre noe med det tekniske og/eller du ønsker å forandre noe annet.

Selv har jeg fått fjernet alle emblemer på bakluken, og det synes jeg ble en mye renere look bak på bilen, i tillegg så er det lettere å holde ren når det ikke samler seg vann/søle/skitt i alle disse bokstavene. Jeg har også lagt på en ekstra soting på vinduene fra B stolpen og bakover, og i tillegg så bestilte jeg en koding til baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysa) foran. Så nå er det tente baklys på bilen uansett lys -og kjøreforhold, og det synes jeg er fornuftig slik at en også blir litt mer lagt merke til i skumring og/eller korte underganger/tuneller, som er såpass korte at lyssensoren ikke aktiverer nærlysa. Kosta ca 600,- og var gjort på noen få minutter. Det er det noen som synes er fornuftig å gjøre, mens andre ikke deler den oppfatningen, så her er det i høyeste grad opp til enhver hva de vil gjøre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OctaviaScout skrev:

Og i dag: sotet vinduer fra B-stolpe og bak. Eksisterende toning er alt for lys etter min mening, så dette synes jeg ble meget bra.

Hadde du original toning? (Sunset)

Vi har sotingen fra fabrikk men synes den er for lys og jeg vurderer å legge ekstra, men er redd varmetrådene i bakruten blir synlige, ble de det hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superb lll skrev:

Synes du har gjort veldig mye bra med bilen din her nå @OctaviaScout :) 

Gassdempere til panseret har jeg selv igjen å anskaffe, men får satse litt på at det kanskje kan skje i løpet av sommeren........

Tja hva du kan gjøre ellers, kommer jo veldig an på i hvilke baner du tenker. Altså om du skal gjøre noe med det tekniske og/eller du ønsker å forandre noe annet.

Selv har jeg fått fjernet alle emblemer på bakluken, og det synes jeg ble en mye renere look bak på bilen, i tillegg så er det lettere å holde ren når det ikke samler seg vann/søle/skitt i alle disse bokstavene. Jeg har også lagt på en ekstra soting på vinduene fra B stolpen og bakover, og i tillegg så bestilte jeg en koding til baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysa) foran. Så nå er det tente baklys på bilen uansett lys -og kjøreforhold, og det synes jeg er fornuftig slik at en også blir litt mer lagt merke til i skumring og/eller korte underganger/tuneller, som er såpass korte at lyssensoren ikke aktiverer nærlysa. Kosta ca 600,- og var gjort på noen få minutter. Det er det noen som synes er fornuftig å gjøre, mens andre ikke deler den oppfatningen, så her er det i høyeste grad opp til enhver hva de vil gjøre. :) 

Takk @Superb lll! :) 

Ja, jeg spør kanskje litt generelt, men jeg er vel bare ute etter tips til saker som kan være verdt å gjøre som jeg ikke har tenkt på selv. Har f.eks vurdert takspoiler slik som RS-utgaven har, men jeg er usikker på hvordan dette blir på Scout...

Emblemer har jeg vurdert å fjerne, må tygge litt på den. Jeg ser absolutt det praktiske ved å fjerne de. Koding av baklys var ikke så dumt, og en billig penge for litt ekstra sikkerhet.

Jeg regner med du er fornøyd med Scouten? Vi har vel så og si identiske biler så vidt jeg kan huske.

1 time siden, BGB skrev:

Hadde du original toning? (Sunset)

Vi har sotingen fra fabrikk men synes den er for lys og jeg vurderer å legge ekstra, men er redd varmetrådene i bakruten blir synlige, ble de det hos deg?

Jeg har original toning ja. Jeg la ikke merke til varmetrådene når jeg hentet bilen fra forhandleren i dag. Men har studert det litt nå, og jeg synes ikke de er spesielt synlig, men det er mulig å se de. Legger ved noen bilder av hvordan det ser ut.

IMG_1447.jpeg

IMG_1448.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget fornøyd med min Octavia, og det har heller ikke vært noen problemer så langt med den. Etter å ha hatt den siden Juli 2018 så har jeg vel dannet meg den erfaringen at jeg ikke kommer til å velge en stasjonsvogn Scout en gang til. Er ikke så fornøyd med all denne sorte plastikken og de grå feltene på fangeren foran og bak, men det er selvfølgelig bare min personlige mening :) 

Fordelene med et forhøyet understell og ekstra beskyttelse under bilen ser jeg absolutt fordelene med om en kjører mye på dårlige veier. :) 

Jeg laget en liten bildeserie i mens jeg ventet på min bil i fjor sommer med forskjellige løsninger for fjerning av emblemer, og jeg valgte tilslutt å fjerne alt sammen, bortsett fra det runde Skoda merket.

Her er tråden jeg laget på dette,

Legger også ved et skjermbilde av min egen bil fra dagen etter at jeg hentet den,

84816678_Skjermbilde2019-05-20kl_23_12_24.thumb.png.e0c49e536b339b24aba4f7ed3a85874c.png

Så emblemer kommer jeg til å fortsette å fjerne på de neste bilene jeg kjøper også, bortsett fra slike som det runde Skoda merket på bakluken. Har gjort det på de 3 siste bilene jeg har hatt, og kan bare si at jeg angrer på at jeg ikke har gjort det på flere tidligere også :) 

2 timer siden, BGB skrev:

Hadde du original toning? (Sunset)

Vi har sotingen fra fabrikk men synes den er for lys og jeg vurderer å legge ekstra, men er redd varmetrådene i bakruten blir synlige, ble de det hos deg?

Har også original Sunset fra før av, og varmetrådene synes jo forsåvidt, men det måtte jeg faktisk gå i garasjen for å se, så det er  på ingen måte fremtredende eller skjemmende etter min mening. Men hva andre synes er det jo ikke så godt å si........

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, var det jeg fryktet. Det er penest når vinduet er helt sort uten at disse vises, selv om det ikke var så ille som jeg hadde trodd. 

Edit: Forøvrig er bilen typegodkjent med kun DRL fremme, baklysene kommer på lenge før skumring (om lyssensor er i orden) så det er ingen risiko å kjøre uten. Når i tillegg en forhandler tar 600kr for å bokstavelig talt trykke på én knapp hadde jeg heller kontaktet en entusiast med vcds ;)

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BGB skrev:

Edit: Forøvrig er bilen typegodkjent med kun DRL fremme, baklysene kommer på lenge før skumring (om lyssensor er i orden) så det er ingen risiko å kjøre uten. Når i tillegg en forhandler tar 600kr for å bokstavelig talt trykke på én knapp hadde jeg heller kontaktet en entusiast med vcds ;)

Det var nettopp for å ha det godkjent at denne kodingen er spesifikt bestilt til min bil fra fabrikk jeg har fått det gjort av forhandler. Derfor er det godkjent og vil heller ikke være en utfordring ved godkjenning for fremtidige EU kontroller, ei heller et problem ved typegodkjenning.  

Det er visstnok en standard for flere andre europeiske land, så derfor var det heller ingen utfordringer med kodingen, men den må som sagt være bestilt og laget fra fabrikk (til en spesifikk bil) for å være godkjent, fra kodingen ble bestilt så tok det ca en uke til de hadde fått koding fra fabrikken til min bil.. Dette ble jeg ganske godt og omstendig forklart av kundemottaker hos den lokale forhandler. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Superb lll skrev:

Det var nettopp for å ha det godkjent at denne kodingen er spesifikt bestilt til min bil fra fabrikk jeg har fått det gjort av forhandler. Derfor er det godkjent og vil heller ikke være en utfordring ved godkjenning for fremtidige EU kontroller, ei heller et problem ved typegodkjenning.  

Det er visstnok en standard for flere andre europeiske land, så derfor var det heller ingen utfordringer med kodingen, men den må som sagt være bestilt og laget fra fabrikk (til en spesifikk bil) for å være godkjent, fra kodingen ble bestilt så tok det ca en uke til de hadde fått koding fra fabrikken til min bil.. Dette ble jeg ganske godt og omstendig forklart av kundemottaker hos den lokale forhandler. 😊

Liker ikke off-topic i andre sine tråder men denne må jeg bare svare på. Det du skriver er svada (fra kundebehandleren din).

Først av alt, kundebehandleren din snakker bare tull. Det er ikke noe kode som må "godkjennes til din bil spesifikt", det er boks å huke av i styrekontrolleren, uavhengig om du bruker ODIS, VAS eller VCDS. Det er altså samme protokollen man endrer om det er VW, Audi, Skoda eller SEAT. Dette gjøre Skoda Trondheim gratis over disk og tar 5 minutter (inklusive det å kjøre bilen inn). Om jeg "koder" dette inn, kan ingen se at det ikke var Møller som gjorde det.

Det er altså som å slå på en lysbryter, lyset er ikke godkjent tent bare fordi en elektriker gjør det.

Vennligst bruk sunn fornuft og ikke tro alt en service ansatt sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BGB skrev:

Liker ikke off-topic i andre sine tråder men denne må jeg bare svare på. Det du skriver er svada (fra kundebehandleren din).

Først av alt, kundebehandleren din snakker bare tull. Det er ikke noe kode som må "godkjennes til din bil spesifikt", det er boks å huke av i styrekontrolleren, uavhengig om du bruker ODIS, VAS eller VCDS. Det er altså samme protokollen man endrer om det er VW, Audi, Skoda eller SEAT. Dette gjøre Skoda Trondheim gratis over disk og tar 5 minutter (inklusive det å kjøre bilen inn). Om jeg "koder" dette inn, kan ingen se at det ikke var Møller som gjorde det.

Det er altså som å slå på en lysbryter, lyset er ikke godkjent tent bare fordi en elektriker gjør det.

Vennligst bruk sunn fornuft og ikke tro alt en service ansatt sier :)

Det jeg helt konkret fikk beskjed om var at de måtte bestille en spesifikk kode til min bil, fordi det ikke skulle gjøre noe galt med andre programmerte ting til min bil. Så den spesifikke koden ville ikke kunne benyttes til en annen bil, uten at den da kanskje gjorde at noe ble feil på den bilen.

Dette måtte så gjøres på fabrikken, og de (forhandler) fikk så tilsendt en fil/kode som gjorde det mulig å kode om DRL til å også tenne baklysa på min bil, og ikke minst at det da ble godkjent til bruk i Norge (for også fremtidige EU kontroller).

Jeg har ikke den minste snøring på koding/programmer til bil, jeg forstår at det høres logisk ut det du skriver her @BGB, men for en som ikke har kunnskapene og/eller interessene for å kode egen bil, så høres det kundemottakeren uttaler minst like logisk ut :) 

Det en har kunnskaper om er meget enkelt å forstå, det en ikke kan noe om (eller har interesse for) er det mer utfordrende og forstå konskvensene av (og da lar en som regel være å gjøre noe med det om en ikke vil ha problemer i ettertid)........ ;) 

 

Det du nevner med lyssbryteren kan jo illustrere dette ganske så godt egentlig, en kan ikke se hvem som har tent lyset som du sier, men en kan se om det elektriske anlegget er i orden og om det er fagmessig utført. Slik er det også enkelt å tenke når det gjelder koding av bilens funksjoner, så lenge flere nevner at det synes i bilens historikk/logg at det har vært noe tilkoblet og noe er forandret på. Derav utsagn om at biler kan bli rødflagget fordi det synes i bilens logg. Det høres logisk ut for en som ikke har kunnskaper om det, høres ikke det også riktig ut at en da kan oppfatte det slik.......?

 

EDIT:

Om dette ikke er av interesse for @OctaviaScout og ha i denne tråden, så kan jo enten @Marius eller @Core2Duo splitte dette ut i en egen tråd. :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...