Gå til innhold
Fagerdaal

Superb med motorlampe og nødmodus


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en 2011 modell Superb hvor motorlampa lyser, og etter litt kjøring begynner glødelampa og blinke og bilen går i nødmodus. Dette skjer kun ved småkjøring, med ujevn fart, hyppige nedbremsinger/pådrag, og så å si aldri ved jevn kjøring etter motorvei/landevei der keg ligger i 80km/t. Har fått ut to feilkoder som begge tilsier noe om EGR-ventil.

Flere som har vært borti dette? Er det bare og belage seg på bytte av EGR? 

 

Takker for alle svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har gått til innkjøp av Vagcom og nå, skal ikke si meg proff på det, men har prøvd å kjørt noen tester på ventilen (tror jeg værtfall), slenger ut noen bilder av div målinger osv av den. Gjerne kom med noen innspill om dere ser hva/noe galt, da jeg ikke er 100% sikker på hva det skal vise. 

 

En annen ting, hvor sitter webastoen på disse bilene? På den "orginale" plassen bak støtfanger, fremfor framhjul? 

IMG_20190505_150151.jpg

IMG_20190505_150214.jpg

IMG_20190505_145715.jpg

IMG_20190505_150027.jpg

IMG_20190505_150246.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil på generell basis være lurt å få med hvilken motor det gjelder, det gjør det enklere og raskere å få hjelp.

Men siden dette er et problem med EGR, har denne bilen fått EA189 oppdatering fra VW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har fått det med.. Er snakk om en 2.0TDI, 140hk. Motorbenevnelsen har jeg desverre ikke akkurat nå. Ikke fått EA189 oppdatering fra VW, da de krever en feilfri bil før de tar den inn til oppdatering.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR ryker jo uansett oppdatering eller ei, men vet den er mest utsatt etter. 

Du kan prøve å rense ventilen, men det kjøper deg bare litt tid. Den må etterhvert byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har det seg at den er mest utsatt etter oppdatering? Hvordan stiller Møller seg til det om den nye ventilen ryker etter oppdatering igjen, om jeg bytter den (det må jeg jo før de i hele tatt tar inn bilen)? 

Her en bilde av feilkoden og, om det hjelper noe mer. 

received_282092022739517.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest og hørt fra mine arbeidskollegaer, så blir det økt mengde sotpartikler etter SW oppdateringen og dermed så blir det også mer belastning på EGR ventilen. For de bilene som EGR ventilen ikke er byttet på før oppdateringen, så kan det allerede ha blitt en del sot/koksing av EGR ventilen, og når så oppdateringen gjennomføres, så blir tilførselen av sotpartikler for stor og EGR ventilen blir tett.

Det er også derfor at VAG for enkelte biler forlanger at EGR ventilen må byttes før oppdatering, for ellers så vil EGR bli tett ganske fort.

Dette er ikke noe jeg har kunnskaper om, det er kun som sagt hva jeg har lest og hørt fra de som har hatt sine biler til oppdatering.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Superb lll skrev:

Etter hva jeg har lest og hørt fra mine arbeidskollegaer, så blir det økt mengde sotpartikler etter SW oppdateringen og dermed så blir det også mer belastning på EGR ventilen. For de bilene som EGR ventilen ikke er byttet på før oppdateringen, så kan det allerede ha blitt en del sot/koksing av EGR ventilen, og når så oppdateringen gjennomføres, så blir tilførselen av sotpartikler for stor og EGR ventilen blir tett.

Det er også derfor at VAG for enkelte biler forlanger at EGR ventilen må byttes før oppdatering, for ellers så vil EGR bli tett ganske fort.

Dette er ikke noe jeg har kunnskaper om, det er kun som sagt hva jeg har lest og hørt fra de som har hatt sine biler til oppdatering.

Da ble jeg værtfall klokere på hvorfor de krever at denne blir byttet først, og det du skriver sier seg jo egentlig selv når jeg tenker meg om..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det gjør vel egentlig det om en tenker seg om som du skriver @Fagerdaal, men om en ikke helt tenker i de baner, så er det ikke alt en helt kan se for seg heller.

Jeg tok et skjermbilde av en helt tilfeldig EGR-ventil som er ganske sotet/kokset, og det er jo ganske enkelt å forstå hvorfor en får feilkoder/feilmeldinger om den ser slik ut. Det er klart at en slik EGR-ventil vil ikke kunne takle en økt mengde sotpartikler som en SW oppdatering gir, så derfor forlanger i enkelte tilfeller VAG/Møller at EGR-ventilen blir skiftet før oppgraderingen skjer. Det er nok heller ikke så vanskelig å forstår hvorfor det har blitt en feil i etterkant av oppdateringene, om utgangspunktet ser omtrentlig slik ut som dette skjermbildet (de ligger også bilder som er mye verre enn dette ute på nettet).

Noen tar jobben med å rense de selv, men hvor mye jobb det er, og om det krever noe spesielt av verktøy og/eller rensemidler for at den fungere tilfredstillende i etterkant har jeg ikke kunnskaper om. Det enkleste er nok å bytte den ut vil jeg tro, men det er jo ikke gratis det heller selvfølgelig........

624489414_Skjermbilde2019-05-06kl_22_00_07.thumb.png.5273b164ed130fecb0cff1d033290663.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...