Gå til innhold
Superb lll

Serviceintervall


Anbefalte innlegg

Dette er ikke (helt) Skoda relatert, så om du ikke synes at dette har noe på dette forumet å gjøre @Marius, så er det bare og slette tråden :) Men siden det er et teknisk spørsmål, så tenkte jeg at det kanskje er greit å spørre de mange kunnskapsrike her på forumet? :) 

 

Altså på min arbeidsbil (VW Transporter T6 2018, 2,0/150hk TDi, 340nm, 4motion, 6 tr. manuell) så har jeg nå fått et varsel om oljeskift-service, den er ca 7 mnd gammel og har kjørt 22.000km, og varselet sier at dette skal gjøres innen 2.200km. Oljeskift-service er bestilt og bilen har vel kjørt ca 24.000km når den utføres.

I forbindelse med den bestillingen så spurte jeg kundemottakeren om det ikke var lønnsomt å ta en service like så godt med en gang når en er såpass nære 30.000km, i stedet for å kjøre ned til dem igjen om 1-2mnd før å gjøre det da?

Svaret jeg fikk da overrasket meg litt, for service-intervallet for denne bilen er på 40.000km/2år.

Er ikke dette den samme motoren som f.eks. også står i VW Passat, VW Golf, VW Tiguan, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Kodiaq, m.fl.?

Eller er det en helt annen motor, siden den står i et nyttekjøretøy (som gjerne blir relativt hardere belastet med mye last i bilen og gjerne henger etter........)? Personlig så trodde jeg at motoren var lik, men at det var forskjellige girkasser, men der tar jeg kanskje feil.......?

 

Det er selvfølgelig heller ikke et tradisjonelt servicehefte til denne bilen, det er dessverre kun digitalt, så bilen varsler selv om alt ting. Jeg ble litt overrasket når jeg fikk denne beskjeden om lengden på service-intervallene, og så ringte det også en kollega samtidig til meg, så da fikk jeg ikke spurt kundemottakeren noe mer om dette. Jeg skal spørre ham når jeg skal dit om et par uker, men vil gjerne spørre om noen her vet hvorfor det er forskjeller på kjørelengdene til serviceintervallene for privat -og nyttekjøretøy pga min egen nysgjerrighet. Skulle jo (nesten) tro at nyttekjøretøyene blir «hardere kjørt/brukt» med tanke på hva de er lastet med og hva vi drar etter de bilene, slik at de (kanskje) heller burde hatt kortere serviceintervaller enn privatkjøretøy (selv om de ofte også blir brukt som firmabiler, det er jeg klar over).

 

Er det noen som har kunnskaper noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en mulig forklaring på at motorene er til privatbilene og nyttekjøretøyene er like, men at på nyttekjøretøyene så er det en større bunnpanne slik at det er mer olje i motoren og dermed så er det mulig med lengre serviceintervaller. 

Om det er noe interesse for det så kan jeg komme med utfyllende info her når jeg har hatt arb.bilen inne til oljeskiftservice og snakket med kundemottakeren.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk i dag en beskrivelse av som utgjør forskjellene på motoren i denne arb.bilen og i privatbiler med tilsynelatende samme motor.

Men det er det altså ikke, det er stor forskjell på konstruksjonen av motorene. For nyttekjøretøy så er de mer solide og de har mer olje, for å tåle mer belastning som det gjerne er på slike biler. Var greit å få en liten forklaring på dette synes jeg 🙂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...