Gå til innhold
Espen

Dunkelyder


Anbefalte innlegg

Hei, alle.

Kona har en Fabia 2010 modell. Jeg kjører den svært skjeldent.

Det kommer noen dunkelyder når jeg kjører på ujevn vei, og når jeg svinger hardt til høyre og venstre kjapt etterhverandre. Sikksakk bortover. Det høres ut som om det er på venstre siden foran når jeg sitter inne i bilen.

På ujevn vei er ikke dunkelydene til stede hele tiden. De kommer og går.

Når det er sikksakk kjøring er de hver gang det svinges.

Det har vært slik lenge. Kanskje i ett år, men nå synes jeg det bør gjøres noe og har selvsagt tenkt å bestille verkstedtime.

Jeg heiste opp bilen for å se om det var noe løst deksel eller noe, men alt satt fast. Under hele bilen. Skjermbuene også. Jeg oppdaget at plata i bagasjerommet over reservehjulet kunne lage litt lyd, så jeg tok på tetningslister for å dempe at den kunne slå mot underlaget uten at det hjalp noe som helst.

Har noen noe ide om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres dette ut som om det er noen slitte «forstillingsdetaljer», men det kan jo være så mangt om det er det. Det er mye som kan lage lyder foran,

  • Slitte stabstag
  • Slitte foringer
  • Støtdempere
  • Knekt fjør
  • Til tider så kan også drivaksel lage noen dunkelyder, men det er ikke så ofte. Det blir litt mer som hjullager, at det er en litt mer «romlelyd»
  • Fjørbeinslager
  • Løse hjulbolter, men da ville du jo ha sett/merket det når du bytter hjul, og da ville det jo heller ikke ha vært sli i over et år, om det byttes dekk for sommer/vintersesongene da selvfølgelig.

Men det er vanskelig å komme med en nærmere «diagnose» uten å hørt den konkrete lyden selv, lyder har en tendens til å forplante seg litt i en bil også, så det er ikke bestandig lyden kommer fra der en tror. 

Tror nok en tur til et verksted er det greieste, slik at ikke flere deler kan bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen skrev:

Hei, alle.

Kona har en Fabia 2010 modell. Jeg kjører den svært skjeldent.

Det kommer noen dunkelyder når jeg kjører på ujevn vei, og når jeg svinger hardt til høyre og venstre kjapt etterhverandre. Sikksakk bortover. Det høres ut som om det er på venstre siden foran når jeg sitter inne i bilen.

På ujevn vei er ikke dunkelydene til stede hele tiden. De kommer og går.

Når det er sikksakk kjøring er de hver gang det svinges.

Det har vært slik lenge. Kanskje i ett år, men nå synes jeg det bør gjøres noe og har selvsagt tenkt å bestille verkstedtime.

Jeg heiste opp bilen for å se om det var noe løst deksel eller noe, men alt satt fast. Under hele bilen. Skjermbuene også. Jeg oppdaget at plata i bagasjerommet over reservehjulet kunne lage litt lyd, så jeg tok på tetningslister for å dempe at den kunne slå mot underlaget uten at det hjalp noe som helst.

Har noen noe ide om hva dette kan være?

Kan det være en del av en brukket fjær du hører? Kjenn etter i fjærskåla om ikke det ligger en liten bit av fjæra  og lager ulyder for deg. Jeg har opplevd dette på vår 2012 Fabia. Det er visst nok ikke helt uvanlig med fjærer som brekker på disse...

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...