Gå til innhold
Superb lll

Oljeskift utenom serviceintervall


Anbefalte innlegg

Min bil nærmer seg forsiktig 1 år siden jeg hentet den hos forhandler, men siden det gjerne er litt ventetid så tenkte jeg at jeg kanskje skulle bestille et oljeskift utenom serviceintervallet. Det er en god stund etter kjørecomputeren sin info til at min bil skal ha enten oljeskiftservice eller hovedservice, men jeg har såpass mye småkjøring at jeg likevel vurderer og legge inn et oljeskift, slik at den får ny olje og oljefilter etter ca 1 år kjøring.

Bilen har i dag kjørt 13.000km og vil muligens komme opp i ca 14 - 15.000km i Juli når den er 1 år gammel. Av denne kjørelengden her på 13.000km, så er nok ca 60 - 70% av det småkjøring, og da synes jeg det kunne vært greit å bytte olje og oljefilter, selv om serviceintervallene egentlig sier noe helt annet. Forhandler sier det er bortkastede penger å ta det ekstra oljeskiftet, mens min oppriktige mening er at det er en god investering for motorens levetid, i hvert fall når en kjører lite og det meste av kjøringen er lite gunstig, så det blir nok til at jeg gjør dette.

Men hvordan tenker dere andre her, følger dere konsekvent serviceintervallene, eller gjør dere noe utenom (slik jeg mest sannsynlig kommer til å gjøre nå)?

Så hva lønner det seg å gjøre tro, når en kjører såpass lite som jeg gjør........?

Legger ved et skjermbilde fra ŠKODA Connect appen, slik at dere kan se hva bilen egentlig informerer om.

 

1204732617_Screenshot_20190512-231402_KODAConnect.thumb.jpg.e665e327111262141fa41eac31c84709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forholdt meg til longlife. Jeg har da fulgt de lange intervallene på oljeskift som da følger på longlifeservice. Men jeg følger deg på det du sier, jeg har tenkt samme tanke som deg med tanke på hyppigere oljeskift. Det virker som det er longlife(olje) du også benytter (ca. 30.000 km)? Kan du ikke heller droppe longlife og heller benytte ordinær (olje)service med hyppigere oljeskift? Longlifeoljen koster iallfall skjorta å bytte oftere enn den er tiltenkt...

Endret av Tryggvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det @Tryggvis, det er Longlifeserviceintervallene bilen er satt opp med fra fabrikk og bilen varsler etter. Om en kjører lenger i året (enn hva jeg gjør med privatbilen for tiden) slik at en kanskje kommer til et sted i mellom 20 -og 30.000km så blir det litt annerledes etter min mening, for da får en jo byttet olje etter ca 1 års tid. For min del nå, så vil det jo bli smøkjøring med den samme oljen i 2 år før det første oljeskiftet, og det føles ikke helt bra etter min mening. 

Jeg har forhørt meg med forhandler tidligere om å bytte til en mer tradisjonell service (for å kalle det det), men det mener altså forhandler at er penger rett ut av vinduet og fraråder dermed det, for dagens olje er så bra at det ikke finnes noen problemer med å kjøre i inntil 2 år/30.000km på den samme Longlifeoljen. Så det skal jo i utgangspunktet ikke være et problem, men jeg føler ikke helt det er den rette måten og bevare motorens levetid, til tross for hva VAG selv skriver. Ikke at ejg vet bedre enn dem, men det handler bare om å ha den rett «følelsen» for å ta vare på bilen/motoren :) 

De første bilene jeg eide ble det jo byttet olje etter ca 5.000km (mineralolje), men det ble stadig litt lengre intervaller i mellom oljeskiftene når en kunne gå over til syntetisk olje, da var det jo 10 - 15.000km i mellom. Så kom en da til VAG sin Longlifeolje, og så var det helt opp til 30.000km i mellom hvert oljebytt/service, avhengig av kjørestil og bruksmønster. På min VW Transporter (2018) arb.bil sin del, så er det jo 40.000km serviceintervaller, med en oljeservice i mellom (som regel)........

Så jeg skal ta en tur innom forhandleren i dag og forhøre meg litt mer om heller å bytte til en mer tradisjonell service, med service hver 30.000km/2år, men med olje -og oljefilterskift for hver 15.000km/1år, det vil føles mye bedre med tanke på hvordan min kjøring er for tiden på privatbilen.

Takk for svar og forslag @Tryggvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå forhørt meg med forhandleren, og det svaret de er bedt om å gi kundene fra fabrikken er kort og godt, følg hva bilen varsler om. Alt annet er unødvendig, oljen tåler dette, selv om en bare har småkjøring.

MEN, han la også til at de hadde en del kunder som gjerne ville bytte serviceprogram, slik at de får varsel etter 1år/15.000km for oljeskift og service etter 2år/30.000km, osv.

Jeg har nå valgt dette serviceintervallet i stedet, så nå vil min bil varsle etter det, etter at jeg har byttet olje i førsten av Juli, for da er bilen min 1år.

Dette oljeskiftet inkl oljefilter kom på 1.990,- ( + noen kontrollsjekkpunkter ) og det er det for meg verdt pengene, så får andre velge det de selv føler er riktig for dem. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes det er en god investering for motoren dette her, det var som nevnt ikke nødvendig, men det gir meg en god følelse. For jeg synes det er for mye med 2 år på den samme oljen, men det er jo selvfølgelig bare mitt synspunkt, jeg har ingen teknisk info eller kunnskap som tilsier at det skal være et problem. Det er høyst ukvalifisert synsing fra min siden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil har 30000 km.oljeskift-intervall,  (150 hk.diesel).  Men eg skiftar olje kvar 15000 uansett.  Spesielt sidan det er ein dieselmotor.  Er nok av eksempel på turbohavari, slitte kamaksler, tette/koksa inntaksiler etc.. gjerne i kombinasjon med partikkelfilterproblem. Uansett bilmerke..  Ein av grunnane til at bilfabrikanten har lange skiftintervall, er at EU-krav om mindre totalforbruk av olje.  Og du kan kjøpa olje hos f.eks. motoroljer.no til langt lavare pris enn hos forhandlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg tenker at det mest sannsynlig er bortkastede penger med en moderne motor meg god olje. MEN om du har tenkt å ha bilen selv til den dør, kan det være et godt poeng, men da hadde jeg gjort det selv. Men om du har tenkt å bytte bilen før den har rullet 200 000, vil du aldri oppleve noen verdi av ekstra oljeskift, den gleden gir du til den siste eieren av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BorgeH skrev:

Jeg tenker at det mest sannsynlig er bortkastede penger med en moderne motor meg god olje. MEN om du har tenkt å ha bilen selv til den dør, kan det være et godt poeng, men da hadde jeg gjort det selv. Men om du har tenkt å bytte bilen før den har rullet 200 000, vil du aldri oppleve noen verdi av ekstra oljeskift, den gleden gir du til den siste eieren av bilen.

Det å ta vare på bilen/motoren og gi den ny olje/oljefilter en gang i året er i mine øyne ikke bortkastede penger, det er heller med på å og beholde motorens kvaliteter og mest sannsynlig også forlenge levetiden.  

Men hvor nødvendig det er, det er en helt annen sak. Som merkeverkstedet sier etter fabrikkens retningslinjer, bilen har Longlifeolje/serviceintervaller og bilen varsler selv, hva og når den trenger oljeskift/service, men om kundene likevel ønsker et årlig bytte av olje/oljefilter (f.eks. pga en del småkjøring) så er det en fornuftig investering for de kundene.

Så det har jeg tenkt til å fortsette med med den nye bilen jeg nettopp har hentet også, så får andre gjøre det som fungerer best for dem  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Blåser litt liv i denne tråden her igjen.

Er det flere enn meg som velger å ta et oljeskift utenom Longlife service intervallene?

Var innom merkeverkestedet og bestilte en oljeskiftservice til min Superb i dag, i følge kundemottaker så er ikke dette nødvendig, men det er selvsagt positivt med tanke på motorens levetid og holdbarhet.
Jeg synes de klimatiske forholdene vi har her (kaldstarter) og en noe småkjøring  gjør at det kan være en fordel og en «billig» investering for å ta vare på bilen best mulig.

Superben er satt opp med Longlife serviceintervaller fra fabrikk (2år/30.000km), og så mye har jeg ikke kjørt så langt.
Bare så det er klart, bilen har ikke varslet om noen ting selv, denne oljeskiftservicen jeg nå har bestilt er kun noe jeg velger å utføre på eget initiativ.
Bilen er nå ca 7 mnd gammel og har i nå akkurat passert 14.000 km, blir vel rett i overkant av 15' før dette blir utført tenker jeg. 
Så da blir det byttet olje og oljefiler rett før påske, så gir det i det minste en god følelse om ikke annet.


I tillegg så har jeg også bestilt en full «spa-behandling» til Superben i dag, både ut -og innvendig.
Tok også med underspyling, motorvask og behandling av skinninteriøret, så da bør vel samvittigheten være god med tanke på bilens ve og vel håper jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2020 den 15.21, Superb lll skrev:

Er det flere enn meg som velger å ta et oljeskift utenom Longlife service intervallene?

Ja. Og hverken du eller jeg er de eneste. Når jeg f.eks har spurt etter oljeservice etter 15.000km/1 år, så er det som du nevner, at kundemottaker eller selger sier det ikke er nødvendig, selv om det kan være bra for motoren, i tillegg til "Om du vil ha en ekstra oljeservice, er det selvfølgelig ingen problem, det er mange som vil ha en ekstra oljeservice". :)

Selv fikk jeg nå forhandler til å kode om serviceanviseren, så den varsler hver 15.000km/1 år, da slipper jeg følge med selv, i tillegg til å slippe å argumentere om hvorfor jeg eventuelt vil ha et ekstra oljeservice eller ikke. Ikke at det plager meg, men allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 20.37, Core2Duo skrev:

Ja. Og hverken du eller jeg er de eneste. Når jeg f.eks har spurt etter oljeservice etter 15.000km/1 år, så er det som du nevner, at kundemottaker eller selger sier det ikke er nødvendig, selv om det kan være bra for motoren, i tillegg til "Om du vil ha en ekstra oljeservice, er det selvfølgelig ingen problem, det er mange som vil ha en ekstra oljeservice". :)

Selv fikk jeg nå forhandler til å kode om serviceanviseren, så den varsler hver 15.000km/1 år, da slipper jeg følge med selv, i tillegg til å slippe å argumentere om hvorfor jeg eventuelt vil ha et ekstra oljeservice eller ikke. Ikke at det plager meg, men allikevel. ;)

Det høres bra ut @Core2Duo :) 

Jeg tenkte at jeg også skulle få dem til å forandre på serviceintervallene til min bil, slik at den blir på inntil 1år/15.000km i stedet for Longlifeserviceintervallet som sier inntil 2år/30.000km mellom hver service/oljeservice.
Dette ble forandret på Octaviaen jeg hadde før Superben jeg kjører nå også.

Bilen kan jo selvsagt varsle om oljeservice lenge før 2år/30.000km avhengig av kjørestil og andre (ugunstige) forhold, men jeg personlig synes det kan være greit med et olje -og oljefilterskift i året eller etter max 15.000 kjørte km. 

Det føles som en «billig» forsikring for motoren, selv om det etter merkeverkstedet er totalt unødvendig, så gir det en god følelse for min del. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...