Gå til innhold
Core2Duo

Første smakebit av nye Superb 2020


Anbefalte innlegg

Dessverre så er det bilder med en meget lav oppløsning, så her må en nok bare vente til at Skoda sine egne bilder blir offentliggjort.

Ellers så har jo emblemene nå blitt mer slik som Volvo også har det bak på sine biler, logoen forsvinner og det blir kun bokstaver igjen. Jeg for min del synes heller ikke at måten å gi bilen sitt navn  S K O D A  på bakluken var så stilig, så det hadde nok blitt fjernet (om de kun er limt fast).

Er det noen som vet om dette er en lansering som vises på nettet?

Er vel kanskje ikke det etter som det kun er snakk om en FL, og ikke en ny modell, men en vet jo aldri i disse tider.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Superb lll skrev:

Er det noen som vet om dette er en lansering som vises på nettet?

Har tenkt litt på dette selv, hadde vært morro å sett live. 

Plutselig kom jeg på at når det er noe live-sendinger fra Skoda, så har de jo alltid sendt dette på YouTube! :)

Dermed fant jeg fram til dette: 

Verdenspremiere - Skoda PHEV og Citigo BEV

15:30 starter sendingen. Jeg skal hvertfall koble meg opp til tv'en og benke meg i soafen for å få med meg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe av det første jeg har lest og sett av Superb Scout,

https://www.motor1.com/news/351076/2020-skoda-superb-scout-revealed/

Ser flott ut på utsiden, men tredekor i dashbordet synes jeg ikke var like stilig som bilen, her kunne de godt ha funnet på noe annet synes jeg. Understellet er hevet 15mm i forhold til standard understell, og med ekstra beskyttelse under bil/motor.

Ellers så så blir nok dette en meget kostbar modell, for den ser vel ut til å bli mer kostbar enn L&K utgavene utstyrsmessig, og i tillegg så kommer den kun med 2 motoralternativer,

  • 2,0 TDi ,190hk, 400nm, 4x4, DSG 7
  • 2,0 TSi, 272hk, 350nm, 4x4, DSG 7

 

Skoda Superb hybridutgaven står det litt mer om her,

https://www.motor1.com/news/351053/2020-skoda-superb-facelift-revealed/

Ser vel egentlig ut som den får mer eller mindre den samme motoriseringen som Passat GTE.......

 

Begge linkene har også en del bilder og faktaopplysninger :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har de stengt av for bestilling på Superb 2019 - bestilling av Superb 2020 har ikke åpnet enda, men det skjer når som helst. 

Prislistene var håpet å komme denne uken, men nå sies det at den kommer noe forsinket, første uka i juni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli spennende og se hvilke priser som kommer og ikke minst hvilke motor og drivlinjer som blir tilgjengelig her i Norge. :) Jeg skulle ønske Superb fikk den samme muligheten som Octavia i form av 2,0/190hk TSi og 4x4, men det kan en vel dessverre se langt etter tror jeg........

Da burde det vel kanskje snart komme noen skikkelige «go'biter» fra den nåværende Superb modellen på tilbud :) 

Jeg vet min lokale forhandler har helt nye både 2018 og 2019 modeller på lager, alle er i L&K versjon, men det vil selvfølgelig alltid være noe annet/mer utstyr en kunne tenkt seg i tillegg. Som f.eks. 19" sommerhjul, oppvarmet frontrute, digitalt dashbord, etc. Har tittet litt på dem, men mitt største ankepunkt mot dem er at de har dieselmotor og det passer nok litt dårlig i forhold til mitt vanlige kjøremønster........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb blir å få i 2,0 190TSI nå @Superb lll, men dessverre får du da ikke med 4x4 etter hva jeg har forstått. 

Jeg er som deg, jeg skulle veldig gjerne hatt den kombinasjonen. :) Diesel er heller ikke noe for meg, og igjen er fortsatt 2,0 272TSI alt for dyr, hvertfall bare for å få 4x4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at den kommer med den motoren og den «nye» oljefylte DSG 7 kassa er jeg klar over @Core2Duo, og at den får den DSG kassa slik at en får brukt dreiemomentet motoren har blir jo en virkelig opptur i forhold til hva den hadde med 1,8/180hk TSi :) 

Jeg synes virkelig at Superben hadde fortjent å få 4x4 med denne 2,0/190hk TSi motoren, det er noe jeg tror hadde blitt en salgssuksess her i Norge, men markedet er vel for lite til at det er noe de satser på vil jeg tro. Ikke vet jeg om det er en kombinasjon som Skoda leverer i det hele tatt heller.......?

 

Er også litt forundret over at Octavia vRS med bensinmotor(ene) heller ikke har 4x4 , uansett hvor god den aktive XDS diffen (som i hvert fall både 230hk og 245hk har) er, så blir det definitivt ikke som 4x4 uansett, men det var en liten avsporing........ ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superb lll skrev:

Er også litt forundret over at Octavia vRS med bensinmotor(ene) heller ikke har 4x4 , uansett hvor god den aktive XDS diffen (som i hvert fall både 230hk og 245hk har) er, så blir det definitivt ikke som 4x4 uansett, men det var en liten avsporing........ ;)

Det er fordi det hadde drept salget av Golf GTI ;) 

Og det er nok en slik grunn de bruker for å ikke levere Superb med 190TSI og 4x4, samme som Audi A4 ikke kommer med denne komboen - det spiser opp et annet segment av markedet som de heller vil selge, som naturligvis er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har du nok ganske så rett i @BGB, en Octavia vRS med 4x4 hadde nok kunnet kapret noen av de potensielle Golf GTI kundene, men noen direkte konkurrenter føler jeg vel egentlig ikke at de er med tanke på at Golf GTI kun kommer som 5 dørs og Octavia vRS kun kommer som stasjonsvogn. Hadde Octaviaen kommet med en enda hissigere motor og 4x4 så hadde den kanskje kunnet kommet i samme sjanger som Golf R, men det er jo likevel bil en litt annen kundegruppe enn Octavia vil jeg tro......

Tja, Superb mot A4 er vel ikke helt biler jeg tenker i samme klasse, Audi sikter seg vel mer inn mot en annen (finere) kundegruppe enn hva Skoda gjør, Premium mot et merke en gjerne setter i en litt lavere divisjon....... Størrelsesmessig så er de vel heller ikke helt på samme linje.

Nå kommer jo kun Audi A4 med en motor her i Norge 2,0/190hk TDi med/uten quattro, så det ville kanskje vært her du tenker at da evt Superb kunne kapret noen kunder om de fikk lov til å ha en 2,0/190hk TSI 4x4 versjon..........?

 

Forsøkte å se litt mot VW Passat med tanke på motor og drivlinjer, men den finnes ikke i prislistene for øyeblikket siden den kommer i en helt ny versjon til høsten.......... Men sist jeg sjekket den, så hadde de 1,5/150hk TSi og 2,0/280hk TSi motorer, og 2,0/220hk TSi i Passat Alltrack som alternativer med ren bensinmotor. Så når Superb FL nå kommer med både hybrid og 2,0/190hk TSi i tillegg så er det vel VW Passat som kanskje vil få sin største konkurrent fra Superb (og det internt i VAG konsernet). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Superb lll skrev:

men noen direkte konkurrenter føler jeg vel egentlig ikke at de er med tanke på at Golf GTI kun kommer som 5 dørs og Octavia vRS kun kommer som stasjonsvogn.

Husk at Golf og Octavia er akkurat samme bilen - og i tillegg får man førstnevnte som 3-dørs og sistnevnte også som sedan.

29 minutter siden, Superb lll skrev:

Tja, Superb mot A4 er vel ikke helt biler jeg tenker i samme klasse,

Du misforsto nok litt, jeg mente at på samme måte som Superb ikke får 190TSI og 4x4 så får ikke Audi A4 det heller.

30 minutter siden, Superb lll skrev:

Nå kommer jo kun Audi A4 med en motor her i Norge 2,0/190hk TDi med/uten quattro, så det ville kanskje vært her du tenker at da evt Superb kunne kapret noen kunder om de fikk lov til å ha en 2,0/190hk TSI 4x4 versjon..........?

Audi kommer med utallige forskjellige motorer her i Norge, fra 190 TFSI til 272 TFSI og 190 TDI og 272 TDI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, BGB skrev:

Husk at Golf og Octavia er akkurat samme bilen - og i tillegg får man førstnevnte som 3-dørs og sistnevnte også som sedan.

Ja er klar over at de er laget på samme plattform, men Octavia kommer kun som stasjonsvogn ny i Norge i dag, og det er jo det markedet jeg sikter til. Hva som finnes ellers i Europa eller andre verdensdeler for den delen, er jo uansett ikke tilgjengelig hos en norsk forhandler etter dagens prislister.

At det finnes en del sedan utgaver fra både Superb og Octavia på bruktmarkedet er jeg selvfølgelig klar over, men så lenge vi er i tråden til 2020 Superb, så siktet jeg til hva som er tilgjengelig som nye biler fra norske forhandlere i dag. Burde kanskje spesifisert det bedre, men det trodde jeg ikke skulle være nødvendig...... :) 

Hva som blir tilgjengelig av karosserier når Octavia 4 blir lansert til høsten er det jo for tidlig å si noe om foreløpig.

24 minutter siden, BGB skrev:

Du misforsto nok litt, jeg mente at på samme måte som Superb ikke får 190TSI og 4x4 så får ikke Audi A4 det heller.

Da misforsto jeg helt klart hva du siktet til her ja. :) 

25 minutter siden, BGB skrev:

Audi kommer med utallige forskjellige motorer her i Norge, fra 190 TFSI til 272 TFSI og 190 TDI og 272 TDI.

Gjør de det i A4 som jeg spesifikt nevnte i forrige innlegg?  

For i Audi sine egne prislister for A4 Limousine og A4 Avant, så er det kun en motor tilgjengelig etter hva jeg kan se, såfremt jeg ikke har funnet helt feil prisliste selvfølgelig?

Mener ikke å kverulere, her @BGB men jeg fant ingen andre norske prislister eller tilgjengelige motorer levert til en ny Audi A4 her i Norge i dag, og jeg skal selvfølgelig være den første til å korrigere og rette opp dette om jeg har bommet.........

 https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/2019-03-01_Prisliste_Audi_A4.pdf

906800563_Skjermbilde2019-05-31kl_23_16_22.thumb.png.4e58f0c49e485b5638c5b4c5f1dd0859.png1432250202_Skjermbilde2019-05-31kl_23_16_09.thumb.png.8cebd8d7b1e4bb0457716b8b5cb4f2e9.png

Jeg er klar over at det finnes både S -og RS utgaver av Audi (A4) også, men da snakker en vel nesten mer om rendyrkede sportsbiler/ulv i fåreklær elns ;)  

At Audi har flere motoralternativer i andre serier er jeg selvfølgelig klar over, men jeg holdt meg kun til A4 siden det var den bilen fra Audi du nevnte, selv om jeg misforsto hva du siktet til når den ble nevnt tidligere :) 

Mulig det også finnes flere A4 versjoner tilgjengelig fra norske forhandlere som jeg mener er riktig å se på for oss her i Norge, men da har jeg muligens bommet på prislista jeg fant, for der er kun en motorisering tilgjengelig i Norge etter hva jeg har funnet. Men jeg har bommet før, og kommer helt sikkert til å gjøre det flere ganger også....... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel forsåvidt ikke uvant at det blir noen avsporinger her, men @Marius eller @Core2Duo kan jo splitte tråden og legge dette her i en bedre egnet kategori.

Som sagt @BGB, jeg er fullstendig klar over at Audi har mange forskjellige motorer tilgjengelig her i Norge når en tar med alle deres modeller, og tar en med S og RS utgavene så er det enda flere muligheter, men det er vel fremdeles bare en motor som er tilgjengelig for Audi A4 i de norske prislistene som er nevnt tidligere i tråden her i Norge?

Det er så vidt jeg kan se kun 2,0/190hk TDi som er den motoren.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, BGB skrev:

Jeg vet ikke hvorfor prislisten viser kun 190 TDI nå @Superb lll, men alle motorene i listen over er å få her i Norge hos Audi.

Da er jeg selvfølgelig den første til å si at jeg har bommet på hva som er tilgjengelig av motorer til Audi A4 her i Norge @BGB , det er det ingen tvil om🙂

 

Jeg er lurt av Audi sin egen norske prisliste på nettet, og som nevnt tidligere i tråden her, jeg har både bommet og blitt lurt flere ganger tidligere, og vil sikkert bli det igjen også........ 😉

Men da får en også være så voksen at en innrømmer når en tar feil, og det gjorde jeg her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Ser 2020 FL prislista har kommet ut . Men ikke ny  katalog og konfigurator ennå. Scout 272 frister, må nok prøvekjøres. Også spent på om bilen er ytterligere støy dempet. Synes det er vel mye romling når en sitter baki stasjonsvogna.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Belsby skrev:

Hei

 

Ser 2020 FL prislista har kommet ut . Men ikke ny  katalog og konfigurator ennå. Scout 272 frister, må nok prøvekjøres. Også spent på om bilen er ytterligere støy dempet. Synes det er vel mye romling når en sitter baki stasjonsvogna.   

Superb ble ekstra støydempet i gulvet og fikk tykkere sidevinduer i løpet av 2017 (mulig det ble lagt inn støydemping i sidedørene også, det husker jeg ikke), men likevel så er det hjulstøy det som kan være litt hørbart, M E N det er også veldig avhengig av hvilket dekkmerke som er på bilen. Det er ingen tvil om at Pirelli Cinturato P7 som svært ofte blir levert til Superb fra fabrikk ikke er et dekk med gode egenskaper når det gjelder dekkstøy. Jeg har kjørt og sittet i flere andre Superber med dekk fra Michelin, Good Year, Nokian og Continental, og lydbildet i bilen blir da helt forandret (til det positive). Da har det vært litt ymse om det har vært med 18" eller 19" hjul, men ingen av bilene jeg har sittet i har hatt bredere dekk enn 235 (som er std bredde). Om en velger enda bredere dekk enn dette, så vet jeg ikke av egen erfaring hvordan dekkstøy da vil oppleves.

Det jeg opplevde som «negativt» med Superb 2016 som jeg hadde var dekkstøy, og den hadde 235/45-18" Pirelli Cinturato P7 sommerdekk..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå i prislista vedrørende Nye 2020 FL Superb, der står det at alle modeller ha ekstra støyisolering under samt støydempende plass. Men, står som kommentar,   2) Scout har ikke støydempende glass.! Det var da pussig at denne ikke skulle ha dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut at det skal være utstyrsavhengig hvilken modell som har støydempende glass eller ikke, mulig det finnes en god forklaring på det, men «Simply Clever» synes jeg ikke akkurat at det er.......... For støydemping kan det jo egentlig ikke bli nok av etter min mening, for støy, vibrasjonslyder/skrangling, etc er vel noe av det verste jeg hører i bil.

En god/dyp brumming fra motor er noe helt annet, men en slik motor har ikke Skoda uansett, for da må det noen flere sylindre til etter min mening da........ ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...