Gå til innhold
Batistuta

Octavia 2015 mod, rust og problemer.


Anbefalte innlegg

Hei.

For to år siden kjøpte jeg en Octavia 2015 modell. Siden da har jeg fått lakkskade/steinsprut/rust som dere kan se på de tre vedlagte bildene. Skadene er øverst på bakluka på "spoileren", på bakskjermen/hjulbuen hvor den møter bakfanger og på panseret nedenfor Skodamerket.

De to første har jeg fått garantiavslag på hos Møller grunnet yttre påvirkning. Skal inn til vurdering av den på panseret om noen uker. Men har ikke noe tro på å få noe medhold her heller. 

Jeg vasker bilen relativr ofte og polerer to ganger i året. Følger med på steinspruter og legger i lakk. Likevell ruster det. Er kvaliteten på lakk og karosseri virkelig så dårlig på Skoda?? Har hatt Ford, Opel og Audi før å ingen av disse har vært i nærheten av å tåle så lite. Å det er biler som har vært eldre enn Skodan.

I tillegg har den vært inne 6 ganger til garantirep på de knappe to årene jeg har eid den. Og den skal inn enda en gang nå snart. Gjelder bytte av foringer,mansjett,girvelger,og et par elektronikkfeil.

Er kvaliteten dårlig på Skoda? Dette blir jo fort dyrt når garantien går ut.

Den har gått ca 55 000km.

received_10160377190635634.jpeg

20190516_100045.jpg

20171030_121500.jpg

Endret av Batistuta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda er verken bedre eller dårligere enn sine søsken fra Gruppen - dem har samme galvanisering. Moderne lakk tåler mindre enn før da det er strenge kjemiske lover og regler i dag.

Jeg hadde samme Octavia (2016) og hadde absolutt ingen problemer med rust. Klart lakkslipp og lignende skjer jo og det kan være en dårlig batch metall, men har du fylt steinsprang (korrekt og kjapt nok) er det rart det er kommet rust. Forøvrig kan det se ut som skjermkanten mot fanger er litt skjevt montert, da gnisser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de dårligere enn andre bilmerker? Vi har 13 modell Ford som jeg ikke opplever disse problemene med. Jeg gjør ikke noe annerledes med en enn med Skodan.

Den oppe på bakluka er fylt flere ganger, men lakken bare forsvinner igjen. Har til og med brukt et lakkverksted for å gjøre det den siste gangen. Men nå er lakken borte igjen.  Møller skal ha 3000kr for å fikse den..

Hvis fangeren er montert skjevt så bør det vel gå på garanti?

Vi bør egentlig bytte til en større bil nå. Og da er jo Superb i utgangspunktet høyaktuelt. Men kjenner jeg er litt skeptisk, så det er my av grunnen til at jeg spør om kvaliteten på Skoda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mitt 3. VAG produkt på rad nå, 2014 VW Golf, 2016 Superb og 2018 Octavia, og jeg har ikke hatt en eneste rustflekk på noen av disse bilene, ei heller zinkslipp. Jeg har dog hatt flere steinsprut på samtlige av dem, men de har jeg selv fylt igjen med en original lakkstift (først baselakk, så klarlakk). Bortsett fra at en kan se hvor det er gjort, så var det overhode ingen rust på noen av dem.

Vi har mange VW nyttekjøretøy i vårt firma, og der er det noen biler som er plaget av zinkslipp, men det gjelder også både for Mercedes og Ford som vi har minst like mange av. 

Så enkelte biler er mer utsatt enn andre, uten at en helt kan si hva det kommer av. Det er jo noe ved zinkbehandlingen som reagerer og gjør at lakken slipper, og dessverre så er Møller meget vanskelige å ha med å gjøre i de tilfellene. De får omtrentlig alt til å ha kommet fra ytre påvirkninger, slik som f.eks. steinsprut. Men hvordan en kan få steinsprutskade øverst på bakluken og andre vanskelige steder er det heller ingen som kan forklare. Det er rett og slett ansvarsfraskrivelse etter min mening.

Ford er heller ikke bedre der, de sier konsekvent det samme, ytre påvirkninger. Vi har mange biler fordelt på flere skandinaviske land, så jeg har ganske god dekning for det jeg skriver her. For de fleste av bilene våre er leaset, og da får vi regninger ved utbedring av lakkskader, selv om vi har passet på bilene og tatt lakkskader/zinkslipp opp med forhandlere, men vi ender stort sett opp med at i +90% tilfellene så ender vi med regningene selv.

Så personlig så har jeg ingen utfordringer med lakk eller zinkslipp på hverken Skoda eller VW, men jeg har lest at det forekommer på ganske mange forskjellige bilmerker, men dessverre så har vel VAG vært litt mer representert her enn de burde være.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten rent teknisk for min Octavia har vært grei. Etter 2 år og 90.000 km er det nå lite tull, men likevel litt skremt av noen tidligere feil - ikke mekaniske heldigvis.

13 stk diverse elektroniske feil samlet opp til første service.

Ene LED baklyset koblet ut - grunn var ledning lagt i klem - på fabrikk.

Radar konket ut ifjor sommer.

Og, gjengangeren: For lite frostvæske fylt i fra fabrikk, etterfylt ved 20k - deretter ikke noe problem.

Litt bekymringsverdig at jeg måtte etterfylle olje før service denne gangen, håper det ikke blir trenden.

Vi har sett to mulige zinkslipp på begge Octavia på jobben - Møller dementerer alt.

Personlig lurer jeg litt på kvalitetskontrollen på fabrikken. Det virker som litt for store forskjeller på like biler.

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler er vel feilfrie, men enkelte bilmerker har vel vært litt mer utsatt for feil enn andre. Skoda har blitt meget bra på det punktet nå i senere tid, og de kommer veldig høyt opp på listene over fornøyde bileiere og lite feil. Men igjen, det finnes svært få bilmerker som kan vise til at fel ikke forekommer.......

Angående lavt frostvæskenivå så har jeg vel nesten litt tro på at det kan være noe luft i systemet før bilen forlater fabrikken, og/eller at det er varmt der, for når temperaturen synker, så minker også nivået i de aller fleste frostvæskebeholdere. Jeg har ikke fått varsel på Octaviaen (foreløpig), selv om det har vært veldig nære minimumsstreken denne vinteren, men jeg hadde det varselet på VW Golf (14), VW Caddy (16), VW Transporter (12 og 18) og Superb (16).

Oljenivået har jeg vel sett at gjerne ligger litt høyere når den kommer fra fabrikken enn når den har vært på service, men det forklarer jo ikke helt oljenivået til din bil @PaulusA, for med den kilometerstanden du har, så har den vel igjennom 3 servicer nå vil jeg tro, og kanskje noen oljeskiftservicer i mellom der også......?

Zinkslipp er en ting det dessverre er veldig vanskelig å få aksept for hos Møller/VAG (som igjen er instansen som avgjør dette visstnok), spesielt om det har gått hull på «boblen», da er det helt umulig etter hva en hører og leser. Det er en litt bedre sjanse om lakken fremdeles er hel, men ikke noen garanti for at det blir godkjent da heller dessverre......... Det er rett og slett for dårlig kundebehandling, her må de bare erkjenne at enkelte bilmodeller fra VAG er disponert for zinkslipp.

Er ganske enig med deg her @PaulusA, slutt/kvalitetskontrollen er for dårlig på en del punkt. Det går for fort og de skal nok rekke over for mange biler på en liten tilmålt tid. At det kan være litt for store toleransegrenser for hva som kan godtas og ikke har jeg vel også litt tro på at er en viktig årsak til at enkelte opplever en del unødvendige småfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp

skal ha 3. service om få dager. Kan selvfølgelig være litt lite olje på forrige service.

Uansett, for det som betyr noe er bilen helt fin - Dvs drift og pålitelighet - da heldigvis null kritiske feil

Håper du er fortsatt fornøyd med din Octavia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da Octavia har fungert meget bra så langt. Var forresten nede hos forhandler og fikk låne en smøring til listene i dørene, for det knirket veldig i dem når varmen kom nå, og det er vel omtrentlig det eneste jeg har  ordnet med etter hva jeg kan huske.

Men nå er ikke denne bilen så mye brukt/kjørt heller da @PaulusA, den står stort sett stille i ukedagene for tiden, og så er det noe kjøring i helgene, har kun kjørt rett i overkant av 13.000km med den siden Juli 2018.......

Det er vel ikke alt jeg er helt tilfreds med, men det kan ikke Octaviaen noe for. Det har med med at jeg savner Superben jeg hadde, men igjen, det valget kan jeg ikke skylde på Octavia for, så det får jeg ta på min egen kappe gitt ;) 

Kommer jo en helt ny Octavia til høsten (2020 modell), så får en vel kaste noen blikk på den etter hvert vel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Bra!

Ja, er alltid lov å glo på noe nytt

Synd de ikke selger 150 tsi og 4x4, hadde vært en fin kombo

Med min kjørelengde er liksom ikke 180hk bensin så interessant, er litt vel tørst

Håper de kommer med hybrider etterhvert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Sidan du kjøpte den bilen brukt, ville eg sjekka opp med forrige eigar om den har hatt ein skade/omlakkering. Den lakkslippen mellom hjulbue/fanger hadde neppe gitt meg på uten kamp. Blir no ikkje ein sånn skade av steinsprut. Og steinsprut oppe på bakluka? Kva retning kom den ifrå?..  Lakkgarantien er jo gått ut, men dette virkar for dårlig. Som alle andre merker , vil Møller prøva å få deg til å betale uansett.  Snakk med ein frittståande lakkeringsverkstad for å få ein annan vurdering.  Og når det gjelder rust generelt er ingen bilar godt nok understellsbehandla  som nye. I Norge er ekstra behandling eit "must" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for alle tilbakemeldinger i tråden og setter pris på dem.

Oppdatering angående rusten:

først @Reparatøren: Forklaring steinsprut på bakluka. Kan ha kommet fra en lastebil, så steinen har flydd over bilen og truffet bakluka...

Skade/omlakkering: forrige eier opplyste om at bilen har skrapet i autoværnet og er lakkert på høyreside av Møller.

 

 

Panser = Steinsprut. Ikke på garanti.

Skjerm høyre side: Når jeg nå var inne med skaden på panseret så tok jeg opp det på skjermen igjen. Garantiansvarlig sa da at denne ikke hadde blitt vurdert etter gjeldene protokoll hos Møller. Det var bare han som hadde med garantisaker å gjøre og det var ikke han som så på bilen sist og avfeide garanti. Så han tok den inn å undersøkte selv. Siden bilen var lakkert lenger oppe på skjermen tidligere så kunne de ikke sende inn garantikrav på denne. Jeg måtte selv høre med den Møller avdelingen som hadde utført lakkeringsjobben om de kunne ta det på garanti.

Han fant derimot ut at det hadde begynt å boble på venstre skjerm også, så denne får jeg på garanti. Og det var et kjent problem.

Så kjørte jeg til den andre Møller avdelingen i en annen by så de fikk sett på bilen. De sa at den ikke har vært skadet i området hvor det er rust og at dette problemet var en kjent sak. De skjønte ikke hvorfor jeg måtte kjøre ut dit når de bare kunne ha sendt bildene av den gamle skadene til den første Møller avdelingen jeg var på. De fikk godkjent dette som garantisak hos Skoda.

Så i sommer skal den lakkeres på hver side hos to forskjellige Møller, i to forskjellige byer. Ganske tungvindt, men er fornøyd med at jeg får det dekket i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du smart nå så får du de til å regne ut et tilbud til deg på panser og bakluke i samme slengen, Møller må uansett preppe  en jobb og om de skulle da tjene litt ekstra så kan det hende du får en god deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du får dekka eindel av skadene.

Men sjekk nøye jobben etterpå, og følg nøye med på at det ikkje rustar igjen.

Har dessverre dårlig erfaring med garantirep.av rustskader.. (ikkje VAG produkt/Møller.) Det er jo utrulig viktig at jobben blir gjort riktig og all rust blir fjerna før grunning og lakk.  I mitt tilfelle var bilen innom forhandlar 6 ganger totalt for ein rust rep.  på garanti..  Når eg seinare fiksa rust på kanalane sjøl, såg eg at det hadde blitt lakkert oppå gammal tectyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Vet dette er en gammel tråd, men jeg bare lurer litt på en vesentlig ting @Batistuta.

Det er ikke tilfeldigvis Møller Skadesenter på Sem utenfor Tønsberg det snakkes om her? Personlig har jeg ekstremt dårlige erfaringer med denne avdelingen, men jeg hører også at det er en god del andre også som er rimelig oppgitt over kundebehandlingen der.

Endret av Greco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...