Gå til innhold
Superb lll

LED vs Xenon hovedlys


Anbefalte innlegg

Må si at jeg til nå har vært veldig fornøyd med Xenon hovedlys som jeg har hatt på mine 3 siste biler, men du verden for en forskjell det er når en nå har fått LED hovedlys. Det er jo nesten den samme forskjellen fra Xenon til LED, som det var fra Halogen til Xenon. Utrolig fornøyd med lysene på Ocatvia :D 

Hadde jeg nå bare fått til at baklysa lyser sammen med LED stripene foran på dagtid, så hadde jeg vært meget fornøyd :) 

Ser det står at det gjør det i enkelte land i instruksjonsboka, og jeg vet jo at @Marius har den funksjonen på sin Octavia, så det burde jo være mulig å få til. Men det er mulig det er en tur til verkstedet som må til for å få til det, jeg skal i hvert fall ikke kode noe på egen hånd så «pysete» som jeg er, hehe ;) 

Er det noen flere som har tente baklys sammen med LED stripene foran på dagtid på sine Octaviaer her inne? Da er det FL 2018 utgaven det er snakk om, og uten at det er kodet om på egenhånd..........

Har jo funksjonen med at tåkelysa foran kommer på ved svinging i kryss og bruk av blinklys når farten er under 40km/t og begge tåkelysa ved rygging, men de er jo regelrett helt gule i fargetemperaturen i forhold til LED lysa. Så her spørs det nok om det ikke blir bytting av pærer i tåkelysa foran etterhvert, men nå benytter jeg jo stort sett de aldri til noe annet enn at de tenner automatisk. Har slutta å kjøre med parklys og tåkelys foran, så behovet er vel kanskje likevel ikke helt det store....... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Ja, LED lysene er bra de, men ikke bedre enn Xenon lysene på Merca. Tror derfor det er store forskjeller blandt merkene og modellene 

Er de "gule", har jeg aldri tenkt over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan :) 

Det er klart store forskjeller på lysa til de forskjellige bilmerkene og det har også stor betydning hvem som har produsert selve lyktene. Hvor stor betydning selve pærene har for Xenon og LED vet jeg ikke, men det har stor betydning for Halogenpærene i hvert fall. :) 

Når det gjelder Xenon mot LED så har i hvert fall de lystestene jeg har lest skrevet ganske tydelig at LED teknologien er bedre enn Xenon, men det behøver jo ikke nødvendigvis gjelde alle lys og bilmerker av den grunn.

Nja, med «gul lys» i tåkelysene foran så er det altså fargetemperaturen (Kelvin) jeg snakker om, de er betydelig varmere i fargen enn både LED og Xenon. Jeg ser større forskjell mellom Halogen og LED lysa på Octaviaen, enn det jeg gjorde mellom Halogen og Xenon på Superben, men det kan selvfølgelig også være forskjeller på pærene i tåkelysa foran på de to bilene som gjør det.........

Det er ingen plagsom forskjell, men det er en merkbar forskjell ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig der. LED er mere fremtidsrettet og man kan gjøre mere "gøy" med lysene.

Ja, alt av halogen er varmere enn Xenon og LED, det er helt sikkert. Forskjellen plager derimot ikke meg. Jeg vil vel heller si at LED har mere "blått" i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig @PaulusA :) 

LED har så kjølig fargetemperatur at de nesten er blå i fargen.

Neida, det plager meg ikke, men i disse tider hvor de er så opptatt av forbruk og skal spare strøm/drivstoff på det meste, så synes jeg det er litt merkelig at de ikke gjennomfører LED lys på absolutt alt. ;) 

Blir nok ikke noe bytting av pærer for min del, ble vel mest bare overrasket over hvor stor forskjell i fargentemperaturen det var mellom Halogen og LED pærene ;) 

 

EDIT:

Hvordan er det på din Octavia @PaulusA, lyser baklysene sammen med LED stripene (kjørelys) foran?

Har som tidligere nevnt kun lest at det er @Marius som har det valget(eller innstillingen) fra fabrikken her på forumet, at det kan kodes er greit nok, men det gjør jeg ikke selv i hvert fall :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Nei, lyser dessverre ikke bak, men modus på "tidlig" er den kjapt på. Holder fint for meg

Har kun en gang opplevd et reelt behov for å overstyre, i snøføyk fra veien (ikke i lufta), som la seg på baklysene (dekket hele bilen bak). Rødt lys gikk igjennom dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet er nok ikke helt der hele tiden, men jeg kunne egentlig tenkt meg å gå fra tidlig innkobling av nærlys til sen, og heller ha baklysa tent sammen med LED stripene foran hele tiden.

På min bil så må dette kodes har jeg fått beskjed om fra forhandker, og det er noe de kan gjøre når sommerferien er over, så da lar jeg dette bero til ferietiden er over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.7.2018 den 17.53, Superb lll skrev:

Må si at jeg til nå har vært veldig fornøyd med Xenon hovedlys som jeg har hatt på mine 3 siste biler, men du verden for en forskjell det er når en nå har fått LED hovedlys. Det er jo nesten den samme forskjellen fra Xenon til LED, som det var fra Halogen til Xenon. Utrolig fornøyd med lysene på Ocatvia :D 

Hadde jeg nå bare fått til at baklysa lyser sammen med LED stripene foran på dagtid, så hadde jeg vært meget fornøyd :) 

Ser det står at det gjør det i enkelte land i instruksjonsboka, og jeg vet jo at @Marius har den funksjonen på sin Octavia, så det burde jo være mulig å få til. Men det er mulig det er en tur til verkstedet som må til for å få til det, jeg skal i hvert fall ikke kode noe på egen hånd så «pysete» som jeg er, hehe ;) 

Er det noen flere som har tente baklys sammen med LED stripene foran på dagtid på sine Octaviaer her inne? Da er det FL 2018 utgaven det er snakk om, og uten at det er kodet om på egenhånd..........

Har jo funksjonen med at tåkelysa foran kommer på ved svinging i kryss og bruk av blinklys når farten er under 40km/t og begge tåkelysa ved rygging, men de er jo regelrett helt gule i fargetemperaturen i forhold til LED lysa. Så her spørs det nok om det ikke blir bytting av pærer i tåkelysa foran etterhvert, men nå benytter jeg jo stort sett de aldri til noe annet enn at de tenner automatisk. Har slutta å kjøre med parklys og tåkelys foran, så behovet er vel kanskje likevel ikke helt det store....... ;) 

Har byttet pærene i tåkelysene med disse (Som da lyser hvitt): https://www.bildeler.no/lyspare/?Vare=60416

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøftelysene er egentlig veldig dårlig på Octavia3. Så jeg drev å bytta pærer i tåkelysene foran til LED, for å få likere varmefarge som hovedlysene og Led-kjørelysene. Jeg kjøpte i hvertfall to sett, men fant ikke noe som lignet. Måtte bruke motstander for å unngå feilvarsel og brukte mye tid og penger. Fant til slutt ut at det hele var bare tull pg gav opp LED-pærer. De var ikke E-merket og  lysmengden forsvant, de lyste rett og slett ikke der de skulle. Masse strølys til ingen nytte (annet enn at de ble likere i varmetone enn Halogenpærene). Dårlige grøftelys ble bare enda dårligere.

Kjøpte likegodt noe sterkere halogenpærer i "Xenon-look" og er fornøyd med det. De er nok gulere enn LED-stripen, men lyser bedre enn originalt, og der de skal.

Jeg fikk koda baklys til å lyse i Pos. 0 av forhandleren en kveld de var skikkelig i god-lune. Enkelt og kjept å kode, men jeg vet ikke hva programmet heter. Skulle vært en selvfølge at baklysene tennes sammen med kjørelyset, er ikke mye strøm som LED-stripene bak trekker. Men gir en utrolig god effekt i trafikken.

Xenon hovedlyset på min synes jeg er godt, som hovedlys (på min pre-FL). Men fjernlysene kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøftelysa har jeg ikke gjort noe med enda, for jeg benytter de stort sett aldri. Det er kun at de tennes automatisk ved sving i kryss og/eller ved rygging, så jeg lar de nok være som de er...........

Som nevnt så gikk jeg selv fra meget gode Xenon nærlys, men fjernlysa kunne godt ha vært litt bedre på den forrige bilen. Men denne Octavia Scout FL utgaven med LED-lys all-over, har meget gode lys, det gjelder både nær -og fjernlys, ikke alt uten en liten ulempe, så det blir nesten feil å «klage» på dem. Det jeg sitter med erfaringer så langt når mørket nå virkelig har meldt sin ankomst, er at det er et veldig godt/sterkt lys frem dit nærlyset rekker, så er det omtrentlig totalt mørke etter dit lyskeglen når. Det er et veldig hvitt og klart lys, etterfulgt av totalt mørke, og den overgangen er veldig brå.

Fjernlyset er også utrolig bra til å være std fjernlys etter min mening, sist jeg hadde slike fjernlys som dette, så hadde jeg Bosch Big Knick 190mm tusenmetere på en eldre bil........ Disse fjernlysa er også så «skarpe»/sterke at de nesten blender meg i refleksjonen fra skilt jeg møter, jo større skilt, jo mer blender de meg. Så gode lys kan også ha noen «ulemper» når forholdene ikke er helt optimale for dem, men jeg vil på ingen måte bytte de bort, så det er definitivt ikke ment som klaging :) 

 

Jeg har også fått kodet bilen slik at jeg nå har tente baklys sammen med LED-stripene foran på dagtid @Sjåføren, og det er jeg veldig fornøyd med at har blitt gjort. Jeg synes det bare er fordeler med det, og «irriterer» med nesten daglig over andre biler/sjåfører som ikke kan tenne lysa slik at de har baklysa på når de kjører inn i tuneller eller mer skyggefulle områder når det er motlys fra sola. Enkelte biler er jo ikke moderne eller godt nok utstyrte til at de har en lyssensor som aktiverer lysa automatisk, men du verden så mange kunnskapsløse bilførere det også er som har lysbryteren i stilling 0 i stedet for Auto. De er jo ikke klar over at de har mørke baklys en gang, og det synes jeg litt «skremmende», men det har jo også stått i avisene mer enn gang for å si det slik uten at det hjelper så mye.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd LED hovedlys, men jeg kan godt tenke meg det på min neste bil. Og jeg forstår hva du mener med refleksjon fra store skilt-tavler, det er faktisk merkbart med Xenon også! Det er sikkert kommet nye regler om refleksevne på skilt, for nyere skilt lyser mere tilbake enn gamle. Jeg mener de har blitt for refleksive. Og de svekker nattesynet, mitt i alle fall, en stund etter de er passert. Kremt-kremt, kanskje det er alderen,,,,,,

Jeg bruker konsekvent grøftelysa som kjørelys i den lyse årstiden, alltid. Da lyser i allefall alle lysene som de skal, inkludert skiltlyset. Det er kanskje en tvangstanke, men jeg liker det akkurat slik. Og da sliter jeg ikke på de dyre xenon-pærene (som jo har begrenset levetid) når det ikke er bruk for nær-/fjernlys.

Og ja, det er altfor mange som kjører rundt mørklagt bak, også i tunneler. Jeg har mang en gang fått meg en kipp og oppdaget en mørklagt bil i skumring. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, akkurat det med alderen må jeg vel faktisk si at i aller høyeste grad gjelder meg også ;) 

Det var i hvert fall en stor lettelse å hente ut en helt ny arb.bil med med skikkelige lys, gikk fra en VW Caddy 2016 med «gule» og relativt svake halogenlys, og over til en VW Transporter 2018 med LED-hovedlys. Det gjorde kjøring i mørket til en stor lettelse :) 

Ja en merker at de siste årene så har det gradvis blitt mer effektive refleksunderlag på skiltene langs veiene, og det er jo vel og bra at de har blitt mer synlige, men personlig så synes jeg de blender vel mye når en kjører med fjernlys. En kan jo selvfølgelig bare blende ned, men da er det ikke så lett å se lengre fremover for å oppdage evt. gående /uten refleks), men det er det jo heller ikke når en blir litt «blendet» av skinnet i de nyeste skiltene langs veien om en benytter fjernlys på mørke landeveis strekninger.........

Dette var selvfølgelig bare en personlig synsing, så det er ikke sikkert at det er så mange flere enn med som synes akkurat det.......

Jeg holder meg til LED-stripene som kjørelys, og det gjør det jo enda bedre når en også nå har fått baklysa til å sammen med LED-stripene foran. Skiltlyset er riktignok ikke tent sammen med baklysa da, men akkurat det anser jeg heller ikke som så veldig viktig..........

Ja velg deg gjerne en bil neste gang med LED-hovedlys @Sjåføren, de er meget bra :D 

Det med mørke baklys er jo definitivt også en utfordring når enkelte drar en tilhenger etter bilen, En litt bred og grå galvanisert tilhenger hengendes etter en bil med mørke baklys er ikke så kjekt å plutselig oppdage når en kommer fra et sterkt motlys og inn i en mørk tunell eller skygge parti. Men for enkelte så går det vel også på (manglende) kunnskaper om hvordan deres egen bil faktisk ser ut bak i mørket. Så lenge de har et opplyst dashbord, for det var gjerne en liten indikasjon tidligere på at det var litt for mørke kjøreforhold, slik at en da tente lyset med lysbryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...