Gå til innhold
Nordavinden

Dekk varsellampe i dashbord


Anbefalte innlegg

Var en knapp med det symbolet rett ovenfor askebeger, men dekk varsel lampa kom på igjen med engang. Andre måter å resette på?.  Forøvrig helt rett dekk trykk i alle dekk da. 

Hvordan går en inn på skjerm meny🤔🤔🤔, har ikke instruksjonsbok på denne bilen☹️

😀😀Fikk det bort, måtte holde inne knappen med dette symbolet inne å etterpå mens en holdt den inne skru på tenningen. Dekk trykket var helt perfekt😀, hva er det til for da?. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et EU direktiv, så alle nye biler etter et visst årstall må ha dette. Det varsler om lavt dekktrykk, så det er rett og slett en sikkerhetsanordning.

Det er viktig å korrigere etter hver gang en har byttet dekk (ca hver 6. mnd), og/eller ved hver ca 10.000 kjørte kilometere (om jeg ikke husker helt feil). Det gjelder også om en benytter samme dekkdimensjon sommer/vinter.

Så om en ikke har korrigert dette etter en del kilometere/mnd, så vil et slikt varsel komme for å minne om at lufttrykket skal måles/justeres og bekreftes. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall så får jeg varsel på min bil etter noen mnd, men om det samme varselet gjelder for alle Skoda sine modeller vet jeg ikke. Tittet i instruksjonsboka for min bil nå, og der står det at det skal gjøres minimum 1 gang i året eller ved hver 10.000km.

489051870_Skjermbilde2019-05-18kl_22.33_22.thumb.png.0ef853d6f13b13c97f8217529d746a9e.png

Om jeg ikke tar helt feil så er det ABS sensorene som reagerer på forandringer i hastigheten til hjulet som har mistet luft, for det hjulet som har mistet luft vil rotere litt saktere enn de hjula med korrekt satt lufttrykk.

En annen ting jeg anbefaler deg å gjøre @Nordavinden er å søke etter en instruksjonsbok til din aktuelle bil på nettet, for der ligger det instruksjonsbøker/brukermanualer til de aller fleste merker og modeller, det gjør en litt mer selvhjulpen i enkelte situasjoner :) 

Hvilken årsmodell av Octavia er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere engelske pdf.filer en kan laste ned for Octavia, men det er så mange forskjellige utgaver her at jeg vil ikke linke til noe spesifikt. Ser ut til at det er et dele i 2008 også som heller ikke gjør det enklere å søke etter den rette linken/nedlastingen, men det dele er muligens en forskjell fra 2008 og til 2009 uten at jeg vet noe om det. Jeg kjenner lite til Skoda før 2016 når jeg selv kjøpte min første nye Superb.........

 

Jeg ville vel forsøkt å søke etter noe slikt på Google (sjekk linken under her), 

Skoda Octavia owners manual 2008

Da får du i hvert fall noen forslag, ellers så får du bare forandre litt på søkekriteriene.

Lykke til :) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer på den måten at Abs-sensorane registrerer om rulleomkretsen på hjulet forandrar seg over litt tid. (mindre luft, mindre rulleomkrets/diameter..) Du må resette/nullstilla etter kvar gong du gjer ein forandring (justerer dekktrykk, når du skiftar dekk, byttar til vinterdekk etc..)  Er eit svenskutvikla system som VAG brukar. Fordelen er jo at du slepp dekktrykksensor i hjulet, og kan bruka kva slags felg/hjul du vil.  Kan bli trigga av f.eks.tung last/hengerkjøring. Tømmer du bilen for last, må du alikavel nullstille etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...