Gå til innhold
Hekn

Skjelving i bil ved giring


Anbefalte innlegg

Hei!

min kjære Octavia 2012 mod har i det siste begynt å skjelve når jeg tar ut clutchen ved giring, ikke i lave gir. Han kan også skjelve ved ren kjøring. Det er ingen ulyder eller lukt, og clutchen kjennes helt normal ut. Dieselbil. 

Er det svinghjul og/eller clutch som er på vei til å gå?🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha prøvet bilen selv, så kan jeg vel ( dessverre ) si at dette minner veldig mye om min forrige VW Transporter arb.bil med 4motion ( 4x4 ), og der måtte både dobbeltmasse svinghjul og clutch byttes. Det er en litt omfattende jobb på den bilen i hvert fall, og kam på over 25.000,-

Men det behøver selvfølgelig ikke være fasiten på din bil for det.

Har du 4x4?

I tilfelle så kan også kast i mellomakselen være en mulig kilde til skjelving/risting i bilen.

Men det beste svaret får du helt klart ved å henvende deg til et bilverksted slik at de får prøvet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det lukter nok svinghjul mer og mer når jeg leser om temaet rundt omkring ja. Ja det er 4x4. Må nok bare kontakte verkstedet ja. Hadde håpet noen kunne gi meg falske forhåpninger 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg forstå ja, for det er jo ikke akkurat en gratis reparasjon om det er svinghjulet. Om det er det som er årsaken til ristingen, så hadde jeg nok også tatt med bytte av clutchen ( om den ikke er byttet fra før ), for da er det jo nesten bare selve delen som kommer i tillegg da jobben med demontering allerede er gjort.

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tar clutchen med en gang. Kun hatt den ett år selv og ikke lest noe om bytte av clutch, men ikke tenkt på det før heller. Er vel like greit å ta med en gang:)

takk for det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå vet ikke jeg resultatet her, men fikk konstatert at svinghjulet måtte byttes. 20.000 hos merkeforhandler. 18.500 hos svensk merkeforhandler (med andre ord; de ville ikke ha jobben). Lokal Mekonomen; ca 15.000 nok.  Lønner seg å sjekke litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...