Gå til innhold
Bjørn-O

Bjørn-O`s Octavia Scout 180 tsi 4x4 dsg 2018


Anbefalte innlegg

NB Bilder kommer, må bare få tatt noen :)

 

Bedre sent enn aldri, tok ut bilen 21.06.2018

Race blue Octavia Scout 180 tsi, ble det meste av utstyr, dog ikke columbus navi, phonebox med trådløslading/wlan og sim inngang og oppvarmet frontrute

Har kjøpt Canm8 og CanReader for montering av Led Bar på sikt

 

Har VCDS så har tweaket litt, som blant annet:

- Lukking av bakluke med knapp i kupe og på fjernbetjening

- Tåkelys som drl

- Tåkelys som coming home

- Laptimer i maxidot(musekino)

- Offroad display i navi

- Baklys som drl

- Etterfyllimengde drivstoff maxidot(musekino)

- Needle sweep

 

 

 

-

IMG_20180722_111632.jpg

Endret av Bjørn-O
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott bil du har @Bjørn-O :) 

Har selv den samme bilen og drivlinjen, men i en annen farge (hentet min i Juli 2018). Mye av utstyret ser også likt ut, jeg har også Amundsen Navi, på min så droppet jeg panoramataket (dårlig erfaring med soltak på tidligere biler), men tok med oppvarmet frontrute. Satset også på 18" hjul for både sommer og vinter.

Vet ikke helt hva du synes om dette selv, men jeg fjernet alle emblemene (bokstavene) på bakluken, synes selv det gir en finere «look», og så er det også enklere å holde det rent på bakluken. Legger ved et bilde så kan du se hvordan min ble uten emblemene.

1211228379_Skjermbilde2019-06-05kl_17_22_04.thumb.png.b013439e463809abd913d5e345da17aa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Marius skrev:

Har en 2.0TDI 2018 Octavia.. Det er riktig motor/drivlinje også! ;)

Joda for de som kjører 20k km i året så kan det være det.

Men min mening, sett bort fra forbruk er det bare negative ting med diesel. V6 TDI derimot kan jeg til nød leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

Styrke?

Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke. Til langkjøring med full bil, eller tilhengerkjøring er diesel å foretrekke.

 

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

1.4T er derimot litt bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, PaulusA skrev:

Styrke?

 Liker også best bensin bortsett fra forbruk og styrke

Diesel har mer Nm ja, men det varer svært kort kontra bensin som har det lengre i registeret. 

44 minutter siden, PaulusA skrev:

Ellers synes jeg 1.8T er usedvanlig tørst. Hadde nesten samme forbruk på 90-tallet med 1.8T 20V

 

Det er jeg helt enig i, siste 1.8 TSI er usedvanlig dårlig på forbruk. Vår nye Kodiaq med største bensinmotor med 80 mil på klokka har et lavere forbruk enn vår forrige Octavia med 30000 på klokka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om diesel vs bensin, skal jeg la ligge, for det er jo meget individuelt hva som passer til enkeltes behov og bruks/kjøremønster. for meg passer egentlig ikke en dieselmotor i det hele tatt, men ser jo absolutt hvilke fordeler den kan ha med fullastet bil og ikke minst når en har en tilhenger etter.

Når det gjelder 1,8/180hk TSi så finnes jo den merkelig nok i 3 forskjellige utgaver, men kun 2 av dem leveres her i Norge, og nå har jeg hatt litt erfaring med begge de utgavene som er tilgjengelig her i Norge.

Superb 1,8/180hk 250nm DSG 7 2016 mod, kjøpt ny i Mars 2016, og byttet inn i Juli 2018 etter ca 45.000km, det triste her er at DSG 7 kassa begrenser dreiemomentet til hva denne utgaven av 1,8/180hk egentlig yter. Men i denne kombinasjonen her, så lå forbruket mitt i snitt på noe rundt 0,7 ved blandet kjøring.

Octavia Scout 2018 er bilen jeg byttet inn til og den har den samme motoren, men forskjellen nå er at bilen har en DSG 6 kasse, bilen har 4x4 og dreiemomentet har øket til 280nm. Men forbruket er jo som dere skriver merkbart høyere, den er regelrett tørst. Vet ikke hvorfor denne motoren nå  er så mye tørstere enn hva den var i Superb, mulig en DSG 6 kasse gir noe av svaret når en kjører i motorveihastighet, fordi turtallet da selvfølgelig blir litt høyere i 6. gir fremfor 7. gir. At bilen har 4x4 er vel også en tellende årsak, men det bør vel ikke utgjøre så veldig mye slik som Haldex virker etter min mening, men her kan det godt hende at jeg har manglende kunnskaper om hva 4x4 egentlig gjør for forbruket...........?

At Octavia Scout har en annen konstruksjon/design med tanke på luftmotstand utgjør kanskje også noe i forhold til Superb som jeg hadde, men hvor mye det kan si vet jeg ikke. Men det jeg derimot er meget sikker på er at denne kombinasjonen jeg nå kjører er meget tørst. Mitt kjøremønster har ikke forandret seg noe særlig, bortsett fra ta jeg kjører litt mindre med privatbilen totalt sett, kjører de samme turene og strekningene, det er bare ikke så ofte som det var med Superben. Men forbruket ligger gjerne nå på ca 0,85, med den samme kjøringen. Bilen er som nevnt fra Juli 2018 og har ikke kjørt mer enn 14.100 km, men det er jo likevel mer enn det som skal til for at forbruket stabiliserer seg og motoren «slipper opp», det gjorde den et sted i mellom 9 og 10.000 kjørte km, før det lå den nærmere 0,9 i snitt.

Merker jo at Octavia er både sterkere og kvikkere enn Superb, at en økning på 30nm kan utgjøre noe når bilen er lastet full og har henger etter er det nok ingen tvil om, men at den også er giret annerledes og gjerne ligger et gir høyere hele tiden enn hva Superben gjorde, betyr nok også litt for gassresponsen uten at en bruker kick-down funksjonen vil jeg tro...........?

Jeg må si at jeg liker mye bedre oppsettet som er i Ocatvia her enn Superb med tanke på respons og dreiemoment, men forbruket er som nevnt alt for høyt til en bil fra 2018, det er definitivt ikke «Simply Clever» for å si det slik........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
48 minutter siden, PaulusA skrev:

Noen som har prøvd den nye 2.0T med 190hk? Mener å ha lest i en test at den er mye mere nøysom

Nye 190 TSI er helt fenomenal på forbruk, mye takket være coasting-funksjon når man går av gassen - hele drivverket kobles sømløst ut når man triller. 

Kjørte vår ikke innkjørte Kodiaq på 0.64 her om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll 6- gears DSG kassen er nok ikke den mest økonomiske gearkassen, men det har ikke med utvekslingen på maks hastighet å gjøre. Det har mere med sprangene mellom gearene å gjøre. Gearkassene er satt opp for å gi best mulig forbruk (altså lavest mulig turtall på motoren),  med 7 gear vil gearkassen lettere kunne velge et høyere gear enn en som har bare 6 gear å velge mellom. Dessuten kan det være at gearkassene med tørr-clutcher har mindre indre motstand, clutchene som går i oljebad kan være tyngre å dra rundt.....

Haldex'en vil nok øke forbruket, rett og slett fordi det er en flerplateclutch som går rundt, en pumpe som surrer og går, ekstra drivaksler og differensial som skal roteres + ekstra vekt av hele sulamitten. Og det ekstra momentet er programert inn på 1,8 TSI-motorene på 4x4 modellene for å kompensere nettopp for dette. Og 1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Luftmotstand øker med hastigheten, og begynner vel mest å gjøre seg gjeldende over 110-120 km/t. Og det er ikke så veldig stor forskjell på Superb og Octavia. Men det er mye som spiller inn, rullemotstand, vekt og masse mer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sjåføren skrev:

1,8 TSI motorene er i bunn og grunn gamle motorer som er raffinert gjennom flere år. 2,0 TSI-motorene er nyere og mere moderne, bygget for lavt forbruk.

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, BGB skrev:

Disse motorene er vel nøyaktig like gamle, og oppgradert underveis.

Forøvrig er 1.8 og 2.0 omtrent samme motoren - sistnevnte er en stroket 1.8 i bunn og grunn. 

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sjåføren skrev:

Jeg mener å ha hørt at det er en nyutviklet to-liter nå. Mulig det er feil.....

Det kan nok være korrekt det du sier, jeg vet dem måtte gjøre mye for å bedre utslippene på denne motoren.

Men de gamle var omtrent helt like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg bare gode erfaringer med min 1,8 TSI, DSG og 4x4. Forbruket er ned mot 0,6 l/mila på snill langkjøring selv med bagasje og 3 personer i bilen. Sånn i det daglige ligger det på noe over 0,7 og opp mot 0,85. Det er veldig lett å bruke mer, og i perioder har jeg nok hatt langt styggere tall. Veldig gøy motor og jeg synes det er verdt hvert ekstra øre i forhold til rakleknakkerene, hehe. Min bruk og kjøremønster bare hadde ført til motorproblemer, så kanskje regnskapet er på plussiden likevel.

Nå går et 4,5 års fellesskap mot slutten, bilen byttes inn (eller selges) i løpet av høsten til fordel for en Karoq 2,0 TSI Sportline. Det har vært en udelt glede, men nå åpnes et nytt kapittel. Fremdeles bensin, selvfølgelig. Tror det blir knallbra!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i hvertfall klar beskjed av selgeren før jeg bestilte Octavia Scout at jeg ville få et merkbart høyere drivtstoffforbruk @Sjåføren, for det var forskjeller på DSG kassene som du korrekt skriver. I tillegg så er det 4x4 på Octavia Scout som jeg ikke hadde på Superb, det er et vesentlig lavere understell og det er en annerledes og mer moderne aerodynamikk på Superb enn hva det er på en litt mer «tilårskommen» Octavia Scout. Det er også gjort forbedringer/oppdateringer på motoren i Superb (selv om den nå har gått ut), for den i Superb yter egentlig 320nm (med manuell kassa), men dessverre så var den tunet ned for at DSG kassa skulle tåle dreiemomentet i den utgaven jeg hadde av Superb. Men motoren som du korrekt skriver er også gitt et litt høyere dreiemoment på 4x4 i Octavia, i tillegg til at også tankvolumet også er øket med 5 ltr på 4x4 utgavene pga økt drivstoffforbruk på Octavia 4x4 utgavene, slik var det i hvertfall, så blir det spennende å se hva som skjer når det kommer en ny Octavia i høst 😊 

Og det stemmer også som du skriver @Sjåføren at det er en helt ny TSi motor som nå er i Kodiaq, Karoq og Octavia, altså den nye 2,0/190hk. 😊

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...