Gå til innhold
Fagerdaal

[Løst] Skoda Superb med feilkode på EGR og "ROD"


Anbefalte innlegg

Hei. 

Som noen sikkert vet har jeg en Superb 2.0TDI 4x4 2012modell jeg har vørt plaget med feilkode på EGR, hvor motorlampa har lyst og bilen har gått i nødmodus med glødelampa blinkende. I dag skulle jeg bytte EGR, men pakka sammen da jeg så hvor mye jobb det var, i håp om bedre arbeidslyst i morgen. For artighetsskyld koblet jeg på vagcom og sjekke, og da var det plutselig null feilkoder på EGR, men i stedet kommet opp to feilkoder på "ROD". Sletta di og kjørte en god stund før nødmodus og samme feilkode kom opp. 

 

Er det noen her som har peiling på hva det kan være? Får null info om koden ellers. Legger ved bilde av koden. 

 

Kan det være noe helt annet som er galt på bilen, at det egentlig ikke er EGR? 

 

Takker så meget for alle svar på forhånd. 

IMG_20190607_224911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit også med EGR-kode og blinkende glødelampe nå og da, lot seg nullstille, men kom tilbake nå og da, særlig etter kjøring med motorbrems ned lengre bakker. Men den ROD-greia er ny for meg .

Da jeg så hvor mye jobb det var å skifte den, valgte jeg i stedet til slutt å deaktivere hele greia hos en tuner og da var det som å få en ny bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror løsningen blir deaktivering her også. 

Om denne blir deaktivert, bør bilen få EA189-oppdateringen etter dette, eller er det best og droppe dette? Tenker særlig på EU-kontroll og avgassmålingen da, om det blir for høye verdier? Bør bilen bli tunet i samme slengen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blei ea189-oppdatert i forkant, noen måneder før jeg valgte å deaktivere den, men om det har noen betydning tør ikke jeg svare på. Da jeg hadde min bil på sjekk hos NAF var det ingen anmerkninger på avgass etter tuning og han som tuna den garanterte at det ikke kom til å bli et problem hvertfall. 

Jeg fikk den tunet samtidig og gikk fra 140hk til 177hk og så var det vel 350nm til 400nm hvis jeg husker riktig. Generelt så fungerer bilen veldig mye bedre etter tuning. Litt vanskelig å forklare men responsen er på en måte mer kontant og naturlig. 

Jeg har ingen fysisk blending, kun programmeringen.

Bare viktig å få gjort dette hos noen som faktisk kan det, så du ikke feil- eller overbelaster motoren eller girkassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt deaktivering av EGR hos tuningfirma nå! Får håpe det løser problemet hos meg og. 

Møller nekta og ta bilen inn til oppdatering sålenge EGR ikke var i orden, og såfremst bilen ikke var tuna. Så får bare se det an med dette. 

Fikk også høre at avgassmåling ikke skulle gi noe utslag på dette. Blir i første omgang kun deaktivering, så får vi se om det blir tuning litt senere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fagerdaal skrev:

Møller nekta og ta bilen inn til oppdatering sålenge EGR ikke var i orden, og såfremst bilen ikke var tuna. Så får bare se det an med dette.

Det er fordi denne oppdateringen ødelegger EGR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...