Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Batistuta

Vurderer brukt Superb eller Passat. Ønsker tips og innspill.

Recommended Posts

Har i dag en Skoda Octavia 15.mod og må nå gå opp en størrelse pga bakovervendte barneseter. Vurderer nå Superb og Passat av siste karosseri. Har prøvd Passat 1.6 tdi,  ikke fått testet en Superb enda. Vil ha dsg,ryggekamera og webasto. Trenger ikke 4x4.

Vil gjerne høre tips og innspill. Noe spesielt jeg bør tenke på angående Superb? 

Superb vs Passat? 1.6 vs 2.0 tdi vs1.4 tsi? Selv synes jeg 1.6 i Passat gikk helt greit, men da var ikke bilen fylt opp med utstyr osv. Mulig jeg bør opp på 2.0 likevell?

Jeg ser at man kan få Passat 2016 mod med minste motoren og ca 50 000km til rundt 250-260. Det blir ganske mye billigere en Superb som ligger på 300 og oppover. Vet at Superben er litt større men er jo snakk om litt penger også.

Trenger vel egentlig hjelp til å «samle tankene» litt her 😛. Regner med det blir en del pro Superb, er jo tross alt et Skoda forum. Alle innspill settes pris på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, @Batistuta.

Du har jo slike som dette: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149155135

Disse ligger til rundt 215.000 - 250.000 kr. Så kan noen tenke at 130 - 180.000 km er mye, men alt er relativt. Dersom alle servicer er tatt på merkeverksted, så er det ingen ting som sier at de ikke klarer 180.000 km til. Velholdte biler holder seg lenger.

Dersom du klarer å tenke i de baner, så får du veldig mye mer bil for pengene enn Passat. Både plass og utstyr. Mye mer utstyr.

Benplassen bak i Superb er større enn i Passat. Ikke bare benplass frem til forsetet, men også litt i bredden.

Bagasjerommet på 660 l kommer alltid godt med når du har med barn på tur.

Selv om det er 1,4L 150 HK TSI DSG ,så gjør den 0-100 på 9 sek. Det går fint å kjøre forbi. I hvert fall når du er alene i bilen. Jeg kjører mye alene i jobb. 

Jeg har kjørt campingvogn også helt uten problemer.

Jeg skal selge min bil, men det er ikke før i september, så den er nok kanskje for sent for deg, men jeg tipper min bil kommer til å gå for rundt 230.000 kr.

 

Edited by Espen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plassmessig så er det vel egentlig ikke så mye å snakke om dette her, for av disse to så er Superb den soleklare vinneren. Jeg har selv hatt Superb 2016 mod., og plassen i den var rett og slett gedigen, den er i tillegg også større enn Passat på en del viktige punkt (for min del da).

Det er et par andre ting som også betyr en del for meg når det gjelder valg av bil, men det er jo ikke sikkert at det betyr så mye for din del @Batistuta.......?

  • Hvordan bilen er tatt vare på (ikke bulket og ripete, innvendig, motorrom, kantkjørte felger, etc
  • Servicehistorikk (at servicer er fulgt slik de skal, for det har også betydning for garanti)
  • Kjørelengde (har med garanti, nærmere bytter av slitasjedeler, utskiftning av dekk, etc)
  • Resterende nybilgaranti (her kommer da også kjørelengden inn i bildet)
  • Utstyr (webasto, hengerfeste, godt lydanlegg, etc)

Slike ting så jeg på når jeg skulle ha bruktbil, og det betydde en del mer for meg enn motorstr. tidligere, men da var det også bare meg alene i bilen.........

I dag, så hadde nok lista sett ganske lik ut, men det hadde vært et par punkt i tillegg ganske høyt oppe også, og det hadde vært motor og sittekomfort. Jeg kjører en del med fullpakket bil og ofte henger etter i tillegg og jeg for min del har hatt nok biler med «åndenød» i motbakker og ved akselerasjon. Nå skal jeg også legge til at jeg kjører bensinbil, og den er jo mer «sårbar» om den blir litt for liten, med det så mener jeg at en fort merker om kreftene uteblir/mangler.

 

For deg som ser etter en dieselbil, så blir jo det punktet litt annerledes. En liten diesel er jo ingen sprinter, men de har jo gjerne et merkbart høyere dreiemoment enn en bensinmotor, så da takler de gjerne motbakker på en helt annen måte enn at en hele tiden må gire ned for ikke å miste for mye fart som en fort gjør med en mindre bensinmotor. Men dette har jo igjen med hva en ønsker og hva en er vant til fra før av, og ikke minst hva budsjettet rekker til.

Prøv i hvert fall bilene du vurderer godt ut, og ha med deg alt det du gjerne skal ha med deg i daglig bruk, på ferietur, etc, slik at du får prøvet ut både fysisk str på bilen, motorstr, komfort, etc, det meste henger jo litt sammen, men dessverre for de fleste av oss så er det et budsjett som fort kan sette noen begrensninger for hva en egentlig ønsker seg.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig godt svar av @Superb lll

Begge er svært gode biler, dog Superb er ikke litt større enn Passat, den er MYE større.

Angående motor blir det litt subjektivt, jeg liker bensinmotor. Men alt kommer jo an på kilometer ila året og dine preferanser.

Ville sterkt vurdert 4x4, for salgsverdien på et senere tidspunkt. 

Edited by BGB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Espen Har egentlig ikke så lyst til å kjøp en bil med høy kmstand nei. Skjønner at bilen kan gå langt, en det er nå altids noe som må byttes etterhvert som kilometrene renner på. Prisene på verksted i Norge er veldig høye synes jeg, og når jeg ikke har allverdens av muligheter til å ordne ting selv så ser jeg på det som en trygghet å betale for kortere kmstand og garanti. 

September kan nok bli litt lenge til ja, også har jeg registrert at du har hund i bilen? Det går ikke pga allergi hos samboer.

@Superb lll og @BGB 

Angående kriterielista til Superb III så støtter jeg opp om den. På pkt 1 så kan jeg si at det mest sannsynlig blir kjøpt fra forhandler og da er jo mye av dette ordnet opp i, så det kan bli vanskelig å vurdere. Min egen sittekomfort er prioritert over alt annet, men det fordrer jo at det god plass bak meg slik at jeg kan ha setet som jeg ønsker.

Jeg ser ikke nødvendigvis etter en diesel bil. Jeg har 1.4tsi 140hk i Octavian i dag og er meget fornøyd med det og kunne gjerne tenkt med bensin på Superb også. Det går mer på hva som er tilgjengelig og til hvilken pris. Samt innbytteprisen på Octavian. Slik situasjonen er nå så haster det litt med å få større bil, og jeg er avhengig av å selge for å få kjøpt ny.  Hvis ikke hadde jeg nok gått inn for å selge bilen selv, for så å vente på den «rette» bilen å kjøpe. At den også skal inn på to garantilakkeringer i sommer gjør det vanskeligere å evt få solgt bilen fort.  Som du skriver så setter budsjettet litt begrensninger.

Men jeg har fått det jeg mener er et godt tilbud på en 16mod Superb som ikke er klar for besiktigelse enda. Style, 2.0tdi,dsg,webasto,ryggekamera,krok. I underkant av 50000km til 305k. Kan ikke se noe bedre tilbud en dette på Finn. Må opp i 320-335 ser det ut som. Da får jeg 190 i innbytte på Octavian. Så det vurderes sterkt. Så da tror jeg at jeg er villig til å gå for diesel, selv om jeg egentlig ønsker bensin. Vi kjører ca 15k i året, men riktignok en del småkjøring i det daglige.  hva tenker dere om det?

Ut i fra deres kommentarer rundt størrelse så blir jeg mer å mer overbevist om at Superb er det riktige valget. Må bare få prøvd en å testet alt som Super lll nevner her.

Angående 4x4 så har jeg ikke mulighet til å strekke meg opp dit på det nye karosseriet. Da må det bli det gamle evt. Anbefaler du likevell å gå for 4x4 da? Hadde jeg hatt mulighet til å strekke med dir så hadde Kodiaq fort blitt aktuelt også. Jeg tenke uansett å ha denne bilen i en god del år. Så salgsverdi har kanskje ikke SÅ mye å si. Men man vet jo aldri.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, Batistuta skrev:

et godt tilbud på en 16mod Superb

Så bra👍

Det høres bra ut i tillegg til at det blir enklere for deg. 

Kjør på og grattis med ny bil 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutter siden, Batistuta skrev:

Anbefaler du likevell å gå for 4x4 da?

 

Altså pris kommer jo i første rekke når man skal kjøpe bil, så får kriteriene tilpasses etter det. Nå vet jeg ikke hvor du bor men for meg er 4x4 alfa omega i en familiebil. Det gjør vinteren mye mer behagelig og forutsigbar, og ikke minst morro å kjøre litt aktivt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv langbeinte sjåfører og passajerer finner seg godt til rett både foran og bak i en Superb av siste modell @Batistuta :) Det er faktisk ganske stor forskjell på Superb og Passat når det gjelder fysisk størrelse på bilen og hvordan plassen er utnyttet/tilgjengelig, det samme gjelder for min kropp når det gjelder sittekomforten, her er Superb mye bedre etter min mening.

Utseendemessig så synes jeg også at Superb ser bedre ut, men det kommer jo helt an på hvilke øyne som ser. VW Passat ser mer gammeldags ut, og har liksom ikke forandret seg så mye (til det mer moderne) gjennom de siste modellene og faceliftene etter min mening. 

Jeg personlig hadde en 2014 VW Golf st.vogn (mk VII), og trengte en større bil. Tittet på Mondeo, Passat og Insignia til å begynne med, men ved en tilfeldighet så tittet jeg en tur innom Skoda avdelingen til min lokale VW forhandler når Golfen var en liten tur innom verkstedet. Jeg hadde da egentlig ikke ofret hverken Skoda eller Superb en tanke, men det forandret seg fort etter en  «sitterunde» i utstillingslokalet og en prøvetur etter det. Det er den mest overbevisende plassen og kjøreturen jeg har hatt (innenfor mine økonomiske rammer for hva som er tilgjengelig og oppnåelig da, hehe ;)

Jeg kan ikke si annet enn at jeg savner Superbens plass i lasterommet og ikke minst den romslige kupéen den har, men dessverre så får jeg ikke Superb med en bensinmotor (som jeg vil ha) og 4x4 som passer til mitt budsjett. Skulle gjerne hatt en Superb 2,0/190hk TSi med 4x4, men den tror jeg nok dessverre at jeg aldri får se (i hvert fall ikke her i Norge).......

 

Jeg tok det nok litt for gitt at du letet etter en dieselbil, så lenge det var Passat diesel du hadde sett på så langt @Batistuta. Du skal nok lete lenge for å finne tilsvarende bil (pris og kjørelengde) som den du har funnet hos en forhandler når det gjelder Superb, men du må jo selvfølgelig både se -og prøve bilen før en kan si så mye mer om den.

Kan ikke si så mye mer foreløpig, enn lykke til @Batistuta :) 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11.6.2019 den 20.46, Espen skrev:

Så bra👍

Det høres bra ut i tillegg til at det blir enklere for deg. 

Kjør på og grattis med ny bil 😉

Hehe, jo takk. Men så rask er jeg ikke på labben😛

@BGB Kunne gjerne tenkt meg 4X4, men som du sier så er det pris som styrer. Har aldri eid 4x4 før og klart meg greit likevell.

@Superb lll Hehe, har hørt flere med omtrent samme historie som deg når det gjelder å «ramle» over i Skoda ja.

Tilgjengelighet som var grunnen til at jeg prøvde passat med 1.6 diesel. Og er usikker på om 125hk bensin er nok i Passaten?

Er veldig i tvil når  det gjelder bensin vs diesel. Kravet om bensin var ufravikelig når jeg kjøpte Octavian. Nå driver jeg å letter litt på det grunnet tilgjengelighet og pris. 

Er det noen som har lyst til å komme med innspill angående bensin vs diesel?

setter pris på alle tilbakemeldingene deres.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med mindre du kjører mange kilometer daglig ville jeg unngått diesel, spesielt 1.6 TDI som sliter med svake råder og EGR, forbruket er fenomenalt men det er vel det eneste positive. Lite overskudd over 90 km/t.

Jeg ville helt klart gått for bensin, mindre Nm men det varer lengre i registeret. Siste generasjon 1.4TSI før 1.5 tok over (styr unna eldre) er en fin motor med meget bra forbruk. 

Mine meninger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt her blir jo bare basert på egne behov og meninger @Batistuta, og det er jo ikke sikkert at det samsvarer med dine..........

Altså for min del så er det nesten utenkelig at jeg kommer til å kjøpe en dieselbil privat, jeg har altfor mye småkjøring til at det vil være fornuftig for min del. Vi har en del biler i vårt firma, og vi ser ganske mange utfordringer med biler som kjører lite og sjelden blir kjørt skikkelig varme. Det handler om tett DPF (partikkelfilter), dobbeltmasse svinghjul, EGR ventil som kokser igjen, lite varme i kupe, et helt annet lydbilde fra motor og en duft fra drivstoffylling som visse ikke setter så stor pris på.

Så er alt bare dumt med diesel da......? Nei det er det selvfølgelig ikke, de bruker mindre drivstoff, har et helt annet  og vesentlig høyere dreiemoment på lavere turtall for å nevne noe. Det at det tar lengre tid å få motoren varm, kan en gjøre noe med ved å ha en webasto som kan fungere som både kjøre -og kupévarmer, jeg hadde i hvert fall ikke kjøpt en dieselbil uten at det sitter en eller annen drivstoffvarmer i den.

Det andre jeg nevnte kan en jo fint unngå problemer med med om en har en del kjøring som gjør at en får en skikkelig varm motor, og til tider også kjører på lavere gir og litt høyere turtall slik at en også «brenner rent» DPF. Det er ikke så mye som skal til for å hindre slike utfordringer, for det er det altså mye småkjøring (korte turer) som gjør at en ikke får skikkelig arbeidstemperatur på motoren.

I en moderne bensinmotor i dag så er det også relativt vanlig at de har turbo, og da kan de ikke lenger sammelignes med eldre motorer som ikke orket så mye. Den eneste ulempen er at en gjerne må ha et høyere turtall for at en skal kunne få hentet ut kreftene som motoren har å by på, det gjør dieselmotoren ved at mye lavere turtall. En bensinmotor takler småkjøring på en helt annen måte, men de er ofte mer «tørste» også.

Enkelt sagt, så vil nok jeg beskrive det slik, 

Diesel er det naturlige valget om en har mye kjøring med full bil, ofte skal trekke tilhenger/campingvogn etc, har en del kjøring hvor motoren kan bli skikkelig gjennomvarm, kjører mye slik at forbruk også har en del å si for totaløkonomien.

Bensin for mye småkjøring, hvor motoren ikke så ofte blir skikkelig varm. Det er stort sett ingen problemer med noe av det andre her heller med dagens motorer, en må bare velge et lavere gir og gjerne gire litt oftere om bilen er tung og en skal ha noe etter bilen i tillegg.

Selv kjører jeg i dag en Octavia  2018 med 1,8/180hk bensinmotor, og det er for min del en meget bra kombinasjon, den er litt tørst ved småkjøring og om en er litt hard på gassen. I min forrige bil Superb 2016 så hadde jeg den samme motoren, men her hadde jeg en DSG 7 kasse som gjorde at jeg hadde litt lavere turtall ved landeveiskjøring og det gjorde at forbruket på den bilen var litt lavere enn hva det er på min Octavia. At Octaviaen også har 4x4 gjør jo selvfølgelig sitt til at forbruket er litt høyere.

Jeg har også hatt en 2014 VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi, den var også kvikk og rask til daglig kjøring, men brukte litt mer drivstoff når den ble lastet full. Med en tilhenger etter, så giret den også litt oftere ned når motbakkene kom for å holde farten oppe. Har også kjørt VW Passat med den samme motoren, og det var heller ingen problemer med det, men det var etter min mening en litt mer kjedelig motor i den bilen. For da merker en fort at bilen er tyngre i seg selv, og enda mer merkbart ble det med fullastet bil. Men igjen, det er nå min mening, ikke alle har de samme ønskene som det jeg har.......... :) 

Bensinmotor er det rette valget for meg, men jeg vil ikke ha en for liten motor i en stor bil, spesielt ikke om jeg i tillegg ofte har full bil og tilhenger etter. Det er ingen nødvendighet, men det er hva jeg selv foretrekker. Alt det jeg har skrevet her er selvfølgelig bare min personlige mening, basert på mitt kjøremønster og hva jeg har behov for.

Prøv i hvert fall bilene du vurderer skikkelig ut og i flere av dine bruks -og kjøremønster, slik at du ikke blir misfornøyd etter at du har handlet bil. :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker igjen for gode tilbakemeldinger. Dere skriver mye av det samme som jeg selv tenker om diesel. Selv om jeg ikke har noen egne erfaringer rundt diesel relaterte problemer, da jeg ikke har eid en diesel før.  Ser for meg at det må ble en slags rutine å dra på litt på en «langtur» i uka. Så spørs det om dette blir gjennomførbart da.

Har også fått det jeg mener er et bra tilbud på en ny Passat 2.0tdi 150hk med greit med utstyr til 408 000kr. Denne er da rabbatert over 100 000kr. Da strekkes egentlig budsjettet ganske kraftig. Men man må vel vurdere det opp i mot kostnadene som kommer tidligere på en bil som er 3år med 50k på telleren. Samt at man vet at ingen har herjet med bilen tidligere.

Skal prøve tidligere nevnte Superb på Fredag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei @Batistuta

For et par måneder siden stod jeg fremfor akkurat samme valg som deg, skal jeg gå for Passat eller Superb. Jeg hadde ingen erfaringer med disse bilene fra før, da jeg har hatt to Mondeoer og en hyundai Tucson fra tidligere. Når det gjelder motorisering og 4x4, så blir jo dette et individuelt valg ut fra kjøremønster og lommebok, som også er nevnt tidligere her. 

Jeg testet både Passaten og Superben ganske grundig, og jeg må si at jeg ble meget overrasket over at komforten og størrelsen på Superben var så overlegen i forhold til Passaten. Passat er en fin bil, det er en grunn til at det selges såpass mange av den. Men Passaten virket trang i forhold, og jeg klarte aldri å finne meg helt til rette i førermiljøet til Passaten. Nå testet jeg Superb Sportline, og de sportsetene er bare helt fantastiske, og etter min mening mye bedre enn de som sitter i L&K utgaven. Sportline setene har både lengre sittepute og er lengre i ryggen, så dette passet meg perfekt (som er 196 cm lang). Jeg synes også Superben var bedre å kjøre, og de ulike kjøremodusene kom mye bedre frem i Superben enn Passaten.  Man får også mye mer utstyr for pengene når man kjøper en Skoda i forhold til VW, men det har også blitt nevnt her tidligere. 

Jeg vil anbefale deg  å teste ut Sportlineutgaven, kun på grunn av setene, de er fantastiske. Ser det ligger en Sportline 2018 mod som har gått rundt 30.000 km på finn nå til 399.000 (sikkert rom for pruting) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146434143.

Uansett, jeg endte opp med en splitter ny Superb Sportline med 190 tdi, 4x4. Jeg får den levert i slutten av juli, så jeg gleder meg veldig.

Ser du har fått masse gode tips her på forumet, det fikk jeg også.

Lykke til med valget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiller meg veldig bak @Henning81 angående Sportline, definitivt de beste og peneste setene fra Skoda. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått prøvd Superb. Kan skrive litt mer om hvordan den opplevdes senere, men at den er en del større en Passaten er det liten tvil om ja.

@Henning81 Jeg prøvesatt sportlinesetene på en utstillingsmodell, og er enig i at disse virker bedre ja. Men budsjettet sprekker nok for å få tak i en Sportline...

Men et spørsmål, kanskje spesielt til dere som er litt lang i ryggen.

Jeg synes at speilet og den boksen med diverse elektronikk i tar fryktelig mye av utsynet i frontruta. Iallefall når jeg sammenligner med Octavian. Føler at jeg må tilte hodet til vestre eller bøye det ned å se under speilet for å se at det ikke er noe bak det. Spesielt i kryss og i høyresvinger.

noen andre som har erfart dette? Er det en vanesak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, @Batistuta, jeg har også det «problemet». Jeg må tilte hodet litt ned. 

Derfor har jeg kjørt setet helt ned bak når jeg kjører i byen. Når jeg kjører på landeveien, motorveien, kjører jeg det opp igjen bak. Dette også for å få variert sittestillingen. 

Foran så er seter alltid helt oppe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kommer jeg med en oppdatering her. Har vært litt hektisk da vi ble foreldre til nr 2 midt opp i bilbyttet, noe jeg føler at selve byttet også bærer preg av.. Ble litt hastig på slutten. Men det ble den nevnte Superben og det var plassforholdende, komfort og prisen som ble avgjørende for valget. Har hatt den i ca 14 dager nå. Ikke rukket å kjørt så mye med eller sett så mye på den enda. Fortsatt uvant med diesel😛

En skår i gleden er at motorlampa nå lyser... Skal ta opp dette med forhandler i morgen. 

Når jeg så litt på bilen i går så reagerte jeg på bremseskivene bak. Jeg mener at dette ikke er holdbart når man kjøper bruktbil av Møller som de kaller "tilnærmet ny". Hva tenker dere om det?

Takk for alle tilbakemeldinger i tråden🙂

20190720_175436.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Først av alt, kjempegratulerer med nummer 2 :)

 

Slitekant på skivene bak krever mange kilometer så om dette er tilnærmet ny hadde jeg krevd nye skiver. Hvor langt har bilen gått?

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutter siden, BGB skrev:

Først av alt, kjempegratulerer med nummer 2 :)

 

Slitekant på skivene bak krever mange kilometer så om dette er tilnærmet ny hadde jeg krevd nye skiver. Hvor langt har bilen gått?

Takk for det 🙂

Ja er nå Møller selv som sier og skriver at de selger tilnærmet nytt. Den har gått ca 50 000km.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skriv ut / ta et skjermbilde av teksten og forlang nye skiver. Og skrive at noe er tilnærmet nytt etter 50k km er hårreisende. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...