Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
BGB

2019 Skoda Kodiaq Sportline 190 TSI

Recommended Posts

Slenger inn en liten tråd om vår nye bil. Dette er vår primære familiebil men får kjærlighet og vedlikehold som en søndagsbil. Kona ville ha Business Grey men etter noen måneder med iherdig jobbing fra min side skjønte hun at Velvet Red Metallic var det riktige valget. Standardutstyr på Sportline er veldig bra og vi klemte på omtrent alt unntatt panorama tak som jeg unngår med høye kneløft.

Hovedpunkter:

• LF3P / Velvet Red Metallic
  • 2.0 TSI 190hk
  • 7-trinns DQ-381
  • Sportline

Noe av standardutstyret:

• DMS
  • ACC
  • DAB+
  • Keyless
  • Parkerings sensorer foran og bak
  • Blindsone varsler
  • LED lys rundt hele bilen inklusive interiør
  • Sort taktrekk
  • Sportseter i alcantara
  • 20" Vega Anthracite
  • +++

Utstyr utover standard:

• Elektriske seter m/minne for fører
  • Active Info Display / Digital Cluster / Virtual Cockpit (kjært barn...navn osv)
  • DCC
  • 360° kamera
  • ParkAssist og trailer assist
  • Columbus
  • Canton Sound System
  • Trafikkskilt gjenkjenning
  • Oppvarmet frontvindu
  • Oppvarmet ratt
  • 3-sone klima
  • Handsfree premium m/ trådløs lading og sim
  • Vinterpakke - Oppvarmede bakseter, Webasto og oppbevaringsnett
  • Sovepakke - To pledd, nedtrekkbar hodestøtte med sidestøtte og rullegardiner
  • Elektrisk tilhengerfeste
  • Sensorstyrt bakluke
  • 19" Crater Black - vinter oppsett
  • Skvettlapper foran og bak
  • Gummimatter
  • Tekstilmatter
  • Gummi bagasjeroms matte
  • Tectyl behandling

Første langtur over fjellet til Sverige:

spacer.png

spacer.png

Interiør:

spacer.png

spacer.png

Jeg er detailing entusiast men har lite erfaring med coating enda så leverte den inn til gutta i DCN for keramisk coating:

spacer.png

spacer.png

I kveldssol:

spacer.png

En funksjon kan ikke stå ubrukt, bestilte opp et data-sim for å la bilen være online til enhver tid, dette kan også gjøres med delt internett fra telefon men nå slipper jeg altså det:

spacer.png

spacer.png

Mange fine online funksjoner, blant annet oppdateringer, vær, nyheter osv osv...

spacer.png

spacer.png

• Like 3

Har skrevet det før, men er jo bare nødt til å gjenta det @BGB, du har en veldig lekker Kodiaq :) 

Det gjør seg utrolig flott med de sorte detaljene, fremfor chrome. :) 

Når det gjelder Sportline for Kodiaq, er den i utgangspunktet utstyrt som en Style utgave som det er gjort betydelige forandringer på? Med tanke på seter, interiør, sorte detaljer, andre felger (og andre felgstr tilgjengelig?), etc?

Det var slik for Superb når Sportline ble lansert der etterhvert, den var en «oppgradert» Style utgave som selgeren informerte meg om, men for Kodiaq så har jeg aldri hørt eller lest hva Sportline utgaven er basert på. For Superb sin del, så har den jo da også et senket sportsunderstell som std som Sportline utgave, men en kan jo velge DCC i stedet.

Ser du har DCC på din bil @BGB, men gjør det noe med høyden på understellet (slik det bl.a. gjør på Superb, senker med 10mm), eller justerer du «bare» fastheten med det på Kodiaq?

Hadde Skoda nå bare spandert på seg synlige enderør for eksosen (spesielt for de modellene som har dobbel eksos), så hadde det vært et enda mer fremtredende og sportslig utseende, og da er det ikke bare Kodiaq jeg tenker på. For det er jo kun Superb med største bensinmotor som har dette, og det samme med vRS for Octavia. Mulig vRS Kodiaq også har det, men det er vel en modell en mest sannsynlig ikke får se så ofte her i Norge vil jeg tro........

Sikkert ikke alle som deler den oppfatningen, men det er nå min mening da :) 

2 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder Sportline for Kodiaq, er den i utgangspunktet utstyrt som en Style utgave som det er gjort betydelige forandringer på? Med tanke på seter, interiør, sorte detaljer, andre felger (og andre felgstr tilgjengelig?), etc?

Disse navnene er jo bare utstyrsvarianter, om Sportline er basert på en annen modell vet jeg ikke. Det jeg vet er at Sportline og Scout kalles spesialmodeller og inneholder en god del mer utstyr enn alle de andre bortsett fra L&K som har mest. I UK får man faktisk Octavia Sportline. Der har de også Sportline Plus.

Ser du har DCC på din bil @BGB, men gjør det noe med høyden på understellet (slik det bl.a. gjør på Superb, senker med 10mm), eller justerer du «bare» fastheten med det på Kodiaq?

Dette er jeg faktisk usikker på, jeg vet Superb er lavere men jeg tror alle Kodiaqer har samme høyde bortsett fra RS og Scout.

Hadde Skoda nå bare spandert på seg synlige enderør for eksosen (spesielt for de modellene som har dobbel eksos), så hadde det vært et enda mer fremtredende og sportslig utseende, og da er det ikke bare Kodiaq jeg tenker på. For det er jo kun Superb med største bensinmotor som har dette, og det samme med vRS for Octavia. Mulig vRS Kodiaq også har det, men det er vel en modell en mest sannsynlig ikke får se så ofte her i Norge vil jeg tro........

Det blir mer og mer slik at eksos skjules, på flere merker ser jeg. Dette plager meg ikke noe særlig på en vanlig bil. Superbiler og skikkelige motorsterke biler som AMG, Audi RS og M BMW har jo fortsatt ordentlig eksos som synes.

På 12.6.2019 den 6.42, Superb lll skrev:

La meg først gratulere @BGB med en fantastisk flott bil. Fantastisk flott farge du har valgt på bilen også. Det er kommet til noen flere fargevalg side jeg bestilte min. Mitt valg ble Style, Quarts grey (tror det er det fargen heter). Så langt er jeg strålende fornøyd med min bil.

Tilbake til spørsmålet fra @Superb lll: Jeg har selv DCC på min Kodiaq. Jeg tror ikke de ulike justeringene justerer høyden på bilen, men kun justering av fastheten. Skulle noen mene jeg tar feil i forhold til dette, er jeg kun glad for å bli oppdatert på reelle fakta.

Edited by Tryggvis

Takk for det @Tryggvis, helt siden jeg første gangen så pressefoto av Sportline i denne fargen var jeg fast bestemt på at den ville jeg ha en gang. Og når 2019 oppdateringene var tilgjengelige var det bare å bestille  

Det @Superb lll mener er om det er forskjellig høyde på samme understell med eller uten DCC. Ingen bil fra Skoda har høyderegulering, til det kreves luft. 

Da misforsto nok jeg spørsmålet. Uansett, kjekt å vite hva som er svaret på det@Superb lll egentlig stilte, om noen skulle sitte på fakta 😊

45 minutter siden, Tryggvis skrev:

Da misforsto nok jeg spørsmålet. Uansett, kjekt å vite hva som er svaret på det@Superb lll egentlig stilte, om noen skulle sitte på fakta 😊

@BGB svarte veldig bra på spørsmålet jeg stilte @Tryggvis 🙂

Det jeg lurte på var om DCC gir ett senket understell i forhold til standard understell (uansett hvilken innstilling som velges) , for Superb så senker DCC bilen med 10mm (i forhold std understell), og for Octavia så senker DCC bilen med 11mm (i forhold til std understell). Sportsunderstell senker Octavia og Superb med 15mm, mens Bad road og Scout utgaven for Octavia sin del øker bakkeklaringen i forhold til std understell. 

Når det gjelder Kodiaq og Karoq også, så er det ingen forskjell på høyden på understellet uansett hvilket understell bilen har (i følge Skoda sine brosjyrer), det er kun fastheten som endrer seg i forhold til hvilken innstilling som velges av sjåføren når bilen har DCC, ikke høyden.

Heller ikke Scout utgaven for Kodiaq gjør noe med høyden, det er kun en enda mer forsterket beskyttelse i følge brosjyren jeg så på nettet.

Hva som gjelder for Kodiaq vRS sitt understell vet jeg ikke noe om, for den fant jeg ikke i brosjyren........

Det er kun 1mm forskjell på 5 seter og 7 seter utgavene til Kodiaq (hvor 7 seter er 1mm høyere), og det er den eneste forskjellen jeg fant i brosjyren.

• Thanks 2

20 timer siden, Superb lll skrev:

@BGB svarte veldig bra på spørsmålet jeg stilte @Tryggvis 🙂

Det jeg lurte på var om DCC gir ett senket understell i forhold til standard understell (uansett hvilken innstilling som velges) , for Superb så senker DCC bilen med 10mm (i forhold std understell), og for Octavia så senker DCC bilen med 11mm (i forhold til std understell). Sportsunderstell senker Octavia og Superb med 15mm, mens Bad road og Scout utgaven for Octavia sin del øker bakkeklaringen i forhold til std understell. 

Når det gjelder Kodiaq og Karoq også, så er det ingen forskjell på høyden på understellet uansett hvilket understell bilen har (i følge Skoda sine brosjyrer), det er kun fastheten som endrer seg i forhold til hvilken innstilling som velges av sjåføren når bilen har DCC, ikke høyden.

Heller ikke Scout utgaven for Kodiaq gjør noe med høyden, det er kun en enda mer forsterket beskyttelse i følge brosjyren jeg så på nettet.

Hva som gjelder for Kodiaq vRS sitt understell vet jeg ikke noe om, for den fant jeg ikke i brosjyren........

Det er kun 1mm forskjell på 5 seter og 7 seter utgavene til Kodiaq (hvor 7 seter er 1mm høyere), og det er den eneste forskjellen jeg fant i brosjyren.

Dette var nytt for meg og veldig kjekt å vite. Takk for grundig og god  informasjon 😊

Av alle kjøpesenter i denne byen har City Lade min favoritt parkeringsplass:

DBD02BF6-964B-4AE7-B4DA-747B2C9C7A1D.thumb.jpeg.51ead14635f6aea84a779c404ce9fc82.jpeg

Ja der er du i hvert fall godt beskyttet mot de meget kjedelige parkeringsbulkene @BGB, synd at det ikke finnes slike her jeg bor også 😊

Litt lengre tur i dag og prøvde å få et så bra forbruk som man kan med normal kjøring, klima på 21-22 og musikk på og bilen i comfort kjøremodus. Når det ble stigning oppover fjellet lå den stabilt på 0.69-0.72 - ACC hele veien:

2004090296_Bilde29_06.2019105445(1).thumb.jpg.f19bb2d5992707ed99f9f1dbf43e99db.jpg

Går nok an å få det lavere i Eco vil jeg tro, men jeg er fornøyd mht at bilen har under 1500km på telleren.

1447898911_Bilde29_06.2019115047.thumb.jpg.345b7bb4d47b46512a0d91f3d7e3ee70.jpg

Skulle inn å kode litt i dag, fikk dessverre kun lest av feillager, 2019 modellene må visstnok ha nyere interface så da må jeg bestille ny kabel.

E332A9DF-529D-403D-AC02-243173BE4906.thumb.jpeg.26bec170ccea9270fa315efe844201bc.jpeg

Reply to this topic