Gå til innhold
JCH

Skiltgjenkjenning viser mye feil.


Anbefalte innlegg

hei,

i helgen kjørte jeg Tur/retur Oslo fra der jeg bor. ca 1030km hver vei.

Merket at det var mye feil med gjenkjenning av skilt. mye ble vist til å være 70 sone, enda det var 80.  Kjørte forbi 80 sone skilt, likevel sto det 70 i dashbordet.

på tur inn til Oslo i 110 sone, markerte den for 110 i en kort periode før den gikk til å vise 90 sone. etter noen minutter passerte jeg nytt skilt med 110 sone. og etter nok en kort periode etter møte med 110 skiltet gikk dashbordet tilbake til å vise 90, enda jeg fortsatt var i 110 sone.

Er dette da i det heletatt Skiltgjenkjenning, eller går det på GPS? noe som vil si at SAT Naven må oppdateres?  av og til kunne det faktisk stå 50 sone i dashbordet, og reelt var 80 sone. ekstremt irriterende og missvisende.

Er det noen flere som har vært borti samme problem? mange av disse fartsonene/veiene har vært uforandret de siste 10 årnene. derfor synes jeg det er rart hvis det skulle ha noe med Kartoppdatering å gjøre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klagde på akkurat det samme i fjor sommer etter å ha henta Kodiaqen. Virket ikke som de tik det videre seriøst.
Var spesielt 110sonen fra Kolomoen inn til Oslo bygrense som fikk meg til å klage. Hadde akkurat samme opplevelse som deg.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger systemet en kalibrering kanskje?  Vet ikke om det skal/kan kalibreres men verdt et forsøk.

Aldri vist feil i vår forrige Octavia eller vår nåværende Kodiaq. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat... får prøve meg på en klage da. fikk meg en skikkelig støkk da jeg lå på Cruise i 85, og møtte politi å laser, og skiltgjenkjenninga viste 60..... enda det var 80 sone...

første man tenker er jo, sh*t, har jeg gått glipp av ett skilt??.... men det har man jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Superb er det slik på nye veier. 

E6 ved Vinstra viser den plutselig 50. 

Nye veien ved Kongsvinger også  

Jeg kan ikke huske at den viser feil fra Kolomoen og sørover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Espen skrev:

På min Superb er det slik på nye veier. 

E6 ved Vinstra viser den plutselig 50. 

Nye veien ved Kongsvinger også  

Jeg kan ikke huske at den viser feil fra Kolomoen og sørover. 

men hva i all verden er skiltgjenkjenning da? når den faktisk ikke kjenner igjen skilt? da er det jo bare GPS-fartsgrenser den henter ut fra Navi. bare juks og fanteri? derav må SAT NAV oppdateres for å være sikker på at man får rette fartsgrenser..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg opplevde det samme nå i Bergensområdet. I 80 sonen viser den 90 og når jeg snakket med Møller så baserer den seg på motorveiklasse. Noe som tyder på at det ikke er skiltgjennkjenning, men GPS basert system..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2020 den 14.32, Pace88 skrev:

Jeg opplevde det samme nå i Bergensområdet. I 80 sonen viser den 90 og når jeg snakket med Møller så baserer den seg på motorveiklasse. Noe som tyder på at det ikke er skiltgjennkjenning, men GPS basert system..

Stemmer det, at den baserer seg på GPS også, men... det er også skiltgjenkjenning. Men, virker som gps overstyrer til tider. Burde heller ha vært skiltgjenkjenning som overstyrer hva som er lagret i kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nå kjørt ca 47.000 med min Kodiaq og det er mye feil med skiltgjennkjenninga. Den hopper opp og ned som en jojo. Jeg kjørte gamleveien ved siden av E6 ved Espa og sørover. Der viste den mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen skrev:

Jeg kjørte gamleveien ved siden av E6 ved Espa og sørover. Der viste den mye feil.

Samme problem her. Nå er det vel lange avstander mellom fartsskiltene der hvor bilen viser feil, så det er vel ikke noe med kamera, heller at det ligger feil fartsgrense inne i navigasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...